Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon

The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

• Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, var ment å være en deklarasjon på at når en først har begynt å fordype seg i pink floyd, så er det ingen vei tilbake.. ;)

Edit: Hva syns folk her om obscured by clouds?

Synest faktisk dette er eit veldig undervurdert album i forhold til resten av Floyd-platene. Liker veldig godt åpningslåta på plata og korleis den bygger seg opp til andre låta.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
va syns folk her om obscured by clouds?

Angrer faktisk på at jeg kjøpte den. Har hørt gjennom det sånn maks 3 ganger. Ja, jeg vet mye musikk må vokse på deg før du liker det, men her hører jeg med en gang at det ikke er noe for meg. Vokalen er som regel bare irriterende på det albumet. Men det er jo trossalt filmmusikk da.

Lenke til kommentar

Interresant med litt diskusjon på obscured by clouds!

Ja - det er jo filmmusikkalbum, men det er jo her b.la bandet viser sin første reaksjon på Roger Waters fars død bla på låta free four, så det kan vel ikke kalles 100% bestillingsprosjekt. Litt artig at dette albumet ble laget samtidig som de laget dark side of the moon, to så forskjellige album. Som svar på mitt eget spørsmål så syns jeg det er en litt tøff sound på albumet, men det har ikke gitt meg noe stor lytteopplevelse ala the wall enda (hørt gjennom en 5-6 ganger bare da :) ). Fin til å digges.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er absolutt en grei fortsettelse. Echoes er nok den beste sangen de har laget, og jeg synes WYWH er blant de beste albumene noensinne. Resten av Meddle blir kjedelig sammenlignet med åpneren One of These Days og selvfølgelig Echoes, men det er tydeligvis mange som liker det i midten også, og det kjedelige er faktisk ikke litt mer enn 1/3 av albumet.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har per i dag The Wall og Dark Side. Er blitt så glad i dei at eg vil fylle på samlinga litt med to album i første omgang.

Ut frå undersøkelsen blir det då Wish you Were Here og Meddle. Er det ein grei fortsettelse?

Ja, det er kanskje de to beste du kunne valgt å fortsette med. :)

Etter dette ville jeg gått for Ummagumma LIVE og Animals.

Lenke til kommentar

Som album ville jeg sagt Animals over Meddle. Men Meddle har det jeg vil påstå er en av tidenes låter, og den beste til Pink Floyd; Echoes. Så det er vel egentlig litt det samme hva du tar. Tar du det ene ene kommer du sannsynligvis til å skaffe deg det andre også. (såfremt du ikke avskyr det)

Men litt julekos nå. :) Echoes live med Richard Wright og David Gilmour.

Synes denne versjonen er vel så bra som både Live at Pompeii og studioversjonen. Mangler selvsagt stemningen i Pompeii-opptaket, men ellers nydelig! Den lange gitarsoloen Gilmour spiller der på sin legendariske svarte gitar er et høydepunkt. Hadde ikke hørt den før faktisk, ikke før jeg hørte Live in Gdánsk på Spotify (kan høre hele konsertopptaket der)

Vil forøvrig tipse om at både Barretts, Wrights (bare ett album, men det er hans beste), Gilmours og Waters' solomateriale ligger på spotify for de av dere som ikke har hørt disse albumene, og vil høre dem.

Lenke til kommentar

Melder meg inn i tråden her jeg!

Har blitt helt hekta på Pink Floyd det siste halvåret. Det er et favorittbandene til pappa så da bestemte jeg meg for å sjekke dem ut. Fant fram Wish You Were Here og A Momentary Lapse of Reason og satt dem på. Jeg ble liggende i sofaen mens jeg bare hørte på den herlige musikken, noe som jeg aldri hadde gjort før.

Desverre så har jeg bare disse to CD-ene, men så fikk jeg jo litt penger til jul så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre samlinga litt større! Tenker på å kjøpe The Wall og The Dark Side of the Moon. Ellers har jeg hørt at de har noen spektakulære DVD-er, er det noe jeg også burde sett på eller burde jeg heller gå for flere CD-er?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som kan hjelpe meg å finne en butikk som fører det første albumet til Richard Wright (Wet Dream)?

The album has long been out of print in Wright's native UK, but it was re-released on CD in the USA and Canada in the 1990s, with some success, and again in 2008 in Australia, following Wright's death.

Det hadde vært sweet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...