Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon

The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

• Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34

Anbefalte innlegg

Interresant! Hvorfor syns du at de er de svakeste?

For det meste stilen. Det er mer "vanlig" enn tidligere PF, selv om de aldri var virkelig sære. De siste albumene høres for det meste ut som ganske typiske rockealbum. Det betyr ikke at det er dårlig, men det er ikke noe spesielt ved det heller. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interresant! Hvorfor syns du at de er de svakeste?

For det meste stilen. Det er mer "vanlig" enn tidligere PF, selv om de aldri var virkelig sære. De siste albumene høres for det meste ut som ganske typiske rockealbum. Det betyr ikke at det er dårlig, men det er ikke noe spesielt ved det heller. :)

Ja, den skjønner jeg! :cool: Akkurat den stilen jeg liker :blush:

Forresten, er det noen kobling mellom Roger Waters og WW2? Handler The wall om han selv? :)

Endret av slux
Lenke til kommentar

Har man en gullgruve og en diamantgruve utenfor huset foretrekker man ofte diamantgruven, selv om gull er vel og bra. Smakssak selvfølgelig, men de fleste liker nok rett og slett bare bedre The Wall, DSoTM og WYWH. Dermed blir det andre overskygget, selv om det også er bra. Selv synes jeg egentlig det bare er tittelsporet på Atom Heart Mother som virkelig er bra. Som Gilmour sa så famlet de litt i blinde der. Resulterte i noe bra og noe ikke fullt så bra (som mange andre likevel synes er bra).

Lenke til kommentar

Fat Old Sun er elsk, gitarsoloen er jo rå!

Alan's Psychedelic Breakfast er jaggu en sær sang, men bra er den og, den er så avslappende :D Men såklart liker jeg tittel-låta best, trur egentlig ikke pf missliker sangen, det er nok mest det at de ikke lagde sangen sjæl, de lagde bare basics, som ikke var noe særlig i seg selv, så kom Ron Geesing (?) og fikset dette med blåseorkestret osv.

Og hvis du skulle finne noe nytt av floyd, ville jeg starta på Atom Heart Mother og bare fått med meg utviklinga i Floyds sound (vertfall til wish you were here, jeg syns sounden blir litt lost med mindre Wright). Gled deg til Meddle (Echoes) og utover. Og kansje senere skaffet seg de andre platene, hvor A Saucerful of Seactrets og Piper er best (imo) :)

Endret av Mr. Fiskum
Lenke til kommentar
Flere enn meg som syntes at Atom Heart Mother er veldig undervurdert?

Syntes at det er blandt det beste Pink Floyd har laget. Rart at ikke flere hører på det :mellow:

Eg er einig. Kanskje mitt favorittalbum of all time.

Kritikere hevder albumet er pretensiøst og rotete. For det første korleis kan dei få Pink Floyd og Abbey Road orkesteret saman til å bli pretensiøst, det er jo prima! og Rotete er albumet ikkje, det kan kven som helst med sans for progressiv musikk høyre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil nominere DSOTM til tittelen "best strukturerte album noen sinne." Rekkefølgen på sangene kunne ikke vært på noen annen måte; måten hele albumet er strukturert på er rett og slett dets største styrke. Helhetsinntrykket blir fantastisk, og du føler at du nettopp har opplevd ett stort verk, ikke en samling låter.

Lenke til kommentar
Men såklart liker jeg tittel-låta best, trur egentlig ikke pf missliker sangen, det er nok mest det at de ikke lagde sangen sjæl, de lagde bare basics, som ikke var noe særlig i seg selv, så kom Ron Geesing (?) og fikset dette med blåseorkestret osv.

Han heter Ron Geesin, er en morsom skrue og en del særere enn Pink Floyd. Kan i alle fall anbefale soloalbumet "Right Trough" fra 1977 og PF fans bør jo ha "Music From The Body" som han ga ut sammen med Roger Waters i 1970 (og som de har til en hundrings i disse dager hos en veldig stor norsk musikkjede).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Flere som irriterer seg over den nokså falske fløyta i "Green is the Colour" fra More? Den har jo en viss sjarm, skjønt, jeg synes det det får være grenser...

Ja, og en annen ting som irriterer meg er Gilmours stemme. For all del, han har en fantastisk stemme, men på noen av de gamlere studioalbumene høres det bare ikke bra ut. Den blir liksom for lys.

Noen som er enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...