Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

...han har tilogmed skaffet seg en vokalist som synger helt likt(så godt som) som Gilmour...

 

Langt ifra! Ingen synger som Gilmour. Forøvrig har gitarsoloene mye mer futt i Pulse enn In the Flesh. Og lysshowet er jo fantastisk. Det fjerner ikke fokuset fra musikken, men underbygger den og gjør den enda mer storslott.

 

Men at Waters er en god artist er det ingen tvil om. Jeg er jo en stor tilhenger av The Final Cut og Animals, å dermed kan jeg ikke si annet ^^

 

Du bør ta en kikk på Live in Gdansk.

 

Waters er slettes ikke Pink Floyd. Men han er kanskje den største delen. Dog vil jeg tro Gilmour også kunne hatt denne rollen om han hadde kommet mer på banen tidligere. Han er kanskje ikke en låtskriver av Waters' kaliber, men han klarer å fremføre Waters' sanger like godt som Waters selv, om ikke bedre. I tillegg har ikke Pink Floyd vært det de er om det ikke hadde vært for Gilmour's utrolige gitarsoloer med en innlevelse og lidenskap jeg ikke har sett maken til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså Gilmour skal ikke krediteres som bare et studio medlem, men han var så mye mindre for Pink Floyd en Waters var, noe som kommer tydelig frem i de to siste albumene de ga ut. For min del ødelegger lysshowet på Pulse mye, det underbygger ikke musikken, tar altfor mye oppmerksomhet fra det. Dette her får jeg inntrykk av på dvd'en. Aldri sett live in Gdanks, ettersom det bare var Pulse jeg kommenterte.

Var en grunn til jeg skrev så godt som, ikke helt likt. For ingen synger likt som Gilmour. Men for min del høres Pulse bare ut som et cover show, selv om de spiller bra så mangler det liksom noe, det lille som gjør at det føles som om du hører på Pink Floyd, vanskelig å forklare.

Men på In The Flesh får jeg den følelsen, får helt gåsehud. Og soloene i In The Flesh er da langt ifra mye dårligere på Pulse, bortsett fra kansje Comfortably Numb, for Gilmour er en fantastisk gitarist, ingen tvil. Men det er ikke nok, Gilmour å co er så mye dårligere en Waters å Co er. Men aller best var det jo når alle fire spilte samla. Det hersker det ingen tvil om.

 

Men dette her er mine meninger, og jeg er ei heller god til å ordlegge meg, så for mange så forstår de sikkert ikke en dritt av dette. Men det for bare ligge.

 

MvH, Chancelor. ;)

Lenke til kommentar

Selv syns jeg ikke at lysshowet ødelegger noe særlig på pulse.

Men ja, soloplatene til Waters er bedre enn de to siste albumene til pf, som jeg sa, waters er sykt flink til å lage musikk, men desverre ikke like flink til å spille den (imo), men waters har fått meg seg mange flinke artister og det funker herlig på In The Flesh Live, som jeg har nevnt tidligere. Men når han mangler Wright, Mason og Gilmour så føler jeg ikke noe Pink Floyd sound, jeg mener man da trenger Wright og Gilmour (Wish You Where Here med sanger som Shine on... er et fint eksempel på dette, samt Echoes).

 

Waters har dog et bedre scene show som passer til sangene han spiller, ikke bare lys, så det skaln ha.

Han gitaristen som "motsatt" (med gitarn til venstre, husker ikke hva det heter :p) hørte jeg live når Clapton var i Bergen i sommer forresten, fantastisk talent på han der :).

 

 

Edit: morsomt med den tråden her forresten, noen ganger kommer det flere innleg i løpet av få dager, så står det stillt i en måneds tid, osv :p

Endret av Mr. Fiskum
Lenke til kommentar

Altså, rar og rar. Det er din mening, min trenger vel ikke å være rar for at den ikke stemmer med din? ;)

Atpåtil prøvde jeg å forklare på forrige side litt bedre en der.

På Pulse har de så MYE mer lys en tidligere i Pink Floyd karrieren(merk. mens Waters var med) at det virker rett og slett som om de kompanserer for han med lys, alla typen "Hei, jeg vet at han som skrev mesteparten av musikken vår i den siste tiden, og sto bak mesteparten av vår suksess slutta, men vi kan fremdeles lage et jævla bra show bare vi fyrer på med masse scene effekter o.l" satt litt på spissen, men du skjønner poenget mitt. ;)

Lenke til kommentar
Altså, rar og rar. Det er din mening, min trenger vel ikke å være rar for at den ikke stemmer med din? ;)

Sevlfølgelig er den det! Hva slags spørsmål er det? :cool:

 

 

Dette er egentlig meget enkelt. Vi setter opp noen definisjoner:

1 = Pink Floyd har bra musikk.

2 = Lasere og lys er tøft. Jo mer jo bedre.

 

Og så vet vi at: 1 + 2 = 3

 

Ergo:

3 = Pink Floyd musikk + lasere og lys hører sammen. Jo mer jo bedre (av begge deler).

QED.

 

 

(Ja, det har vært en lang dag, og jeg er sliten. Dette er resultatet. Vær advart: Slikt kan det gå når man jobber for mye i helger og ukedager. ;))

Lenke til kommentar

Noen som har forslag på "what's next"? Ble introdusert til Pink Floyd gjennom The wall, elsker den platen og har hørt på den utrolig mye, i tillegg til å sett filmen noen ganger. Deretter hoppa jeg på "The division bell" og har hørt på den såpass mye over relativt kort tid at jeg kan alt der utenat, og har nå gjort det samme med "A Momentarly Lapse of Reason".

Lenke til kommentar

Folk blir gjerne introdusert for eldre Pink Floyd, hører på dette en stund før de gjerne graver seg nedover i tidligere utgivelser. Om du ikke vet hvor du skal gå videre så antar jeg at du ikke har hørt på noen andre plater enn de du nevnte, og i så fall har du myyye å se frem til :)

 

Hva med å ikke hoppe rett på Piper at the Gates of Dawn? For det meste veldig lyttbart. Så kan du senere prøve A saucerful of Secrets, Ummagumma, Atom Heart Mother :love: Alternativt Dark Side of the Moon. Den spiller du gjennom på knappe tre kvarter, men det føles aldri slik, den er noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Sjekk ut Dark Side of the Moon, er jo bandets mest kjente album (kanskje sammen med The Wall), og det er absolutt en grunn til det.

 

Selvom jeg liker mye av musikken de lagde i gamle dager (60 og tidlig 70) så er det ingen tvil om at Dark Side fortsatt er kanskje bandets beste plate.

 

 

Takk til alle for forslag! Tror jeg venter litt med Dark Side of the Moon, klart - time og money er jo helt fantastisk bra, men føler jeg ikke er "innkjørt" nok i pink floyd til å sette pris på den slik jeg bør ;)

 

Har noen lyttinger på de fleste plater, men det er lett å drømme seg bort når det er pink floyd. Sjekker ut The Piper of the Gates of dawn som foreslått nå next. :D

 

Edit: Litt sært å dømme en plater på 7 minutt, men hater lydbildet som er på the piper at the gates of dawn. Desverre. Det som virkelig fenger meg er de episke, fantastiske sangene som "learning to fly".

Endret av slux
Lenke til kommentar
Noen som har forslag på "what's next"? Ble introdusert til Pink Floyd gjennom The wall, elsker den platen og har hørt på den utrolig mye, i tillegg til å sett filmen noen ganger. Deretter hoppa jeg på "The division bell" og har hørt på den såpass mye over relativt kort tid at jeg kan alt der utenat, og har nå gjort det samme med "A Momentarly Lapse of Reason".

Alle de albumene er blant deres mindre gode etter min mening. Hvis du liker dem så godt så langt har du enten veldig mye å se fram til eller mye å bli skuffet over (avhengig om det er PF du liker eller sounden deres på de senere albumene, hvis du skjønner ...). Nå gjetter jeg litt i blinde, men jeg tipper du kommer til å like DSotM og/eller Wish You Were Here best av resten av albumene. :)

 

@svinepelz: Hehe, jeg la også merke til det.

Lenke til kommentar
Noen som har forslag på "what's next"? Ble introdusert til Pink Floyd gjennom The wall, elsker den platen og har hørt på den utrolig mye, i tillegg til å sett filmen noen ganger. Deretter hoppa jeg på "The division bell" og har hørt på den såpass mye over relativt kort tid at jeg kan alt der utenat, og har nå gjort det samme med "A Momentarly Lapse of Reason".

Alle de albumene er blant deres mindre gode etter min mening. Hvis du liker dem så godt så langt har du enten veldig mye å se fram til eller mye å bli skuffet over (avhengig om det er PF du liker eller sounden deres på de senere albumene, hvis du skjønner ...). Nå gjetter jeg litt i blinde, men jeg tipper du kommer til å like DSotM og/eller Wish You Were Here best av resten av albumene. :)

 

@svinepelz: Hehe, jeg la også merke til det.

 

Interresant! Hvorfor syns du at de er de svakeste?

 

Teller The wall også som et av de "nyere" albumene? Er selvfølgelig også glad i det mer progressive, men første inntrykk av The Piper at the gates of dawn er ihvertfal at det ikke gir meg helt den store lytteopplevelsen jeg forventer fra Pink Floyd. Tror forresten det er Gilmour sounden jeg liker, er vel han som står for mesteparten av The division bell og a momentary lapse of reason. Men likevel så forelska jeg meg jo i Waters med the wall. Hmhm ;)

Endret av slux
Lenke til kommentar
Teller The wall også som et av de "nyere" albumene?

Ja.

 

Jeg vil si at "gamle" Floyd er 67 - 71-72. Animals, Wish you Were Here, Dark Side, The Wall og det lille utover 80-tallet anses som nytt, mens Piper at the gates fra 67, og alt ut til 72 som er A Saucerful of Secrets (1968), More (1969), Ummagumma (1969) (LIVE-delen er absolutt best, altså Ummagumma LIVE), Atom Heart Mother (1970) Meddle (1971) og Obscured by Clouds (1972) er det som er det eldste. Når de slo kommersielt gjennom med Dark Side of the Moon ble det andre boller.

 

Selv vet jeg ikke hva liker best, men de albumene jeg liker minst er nok The Final Cut og The Divison Bell.

 

Mine tre favoritter for øyeblikket er kanskje Atom Heart Mother, Dark Side og Ummagumma live. Men det kan være endret i morgen. PF eier.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Takk til alle for forslag! Tror jeg venter litt med Dark Side of the Moon, klart - time og money er jo helt fantastisk bra, men føler jeg ikke er "innkjørt" nok i pink floyd til å sette pris på den slik jeg bør ;)

 

Ja, enkeltsangene er jo bra i og for seg, men det er noe magisk med Dark Side når det hele settes i sammenheng. Bare sett det på, og sett deg ned og slapp av. Vedder på at du vil like det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...