Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Eg innsåg nettopp at eg aldri hadde høyrd soundtracket frå Zabriskie Point før. Fant ut det var på spotify, så måtte høyre det. Pink Floyd har ein del songar der, og dei er faktisk ganske bra (så klart, det er jo pink floyd, men).

 

Careful With That Axe, Eugene er jo en av Pink Floyds beste sanger, og om jeg ikke tar helt feil er den på det albumet. Eller?

 

Det stemmer.

Lenke til kommentar

Har nylig fått øynene opp for Pink floyd, men må innrømme at akkurat det med at dark side of the moon er av tidenes mest solgte album, og Pink Floyds album er noe jeg ikke helt forstår. Hva er det som er så spesielt med dark side of the moon i forhold til de andre albumene? Etter min mening er b.la the wall mer fullspekket av geniale sanger enn the dark side of the moon..

Lenke til kommentar
DSTOM er oppskrytt mener jeg også, men jeg liker det fortsatt; sangene Time og The Great Gig In The Sky er mine favoritter derifra.

 

Selv liker jeg egentlig de eldre platene deres mer, Ummagumma Live (1969) og Atom Heart Mother (1970).

 

Enig der, Time er en veldig veldig sterk sang. Likevel så fatter jeg ikke den ufattelige opphypningen, ikke at det er en så dårlig plate - men jeg mener feks the wall fortjener å bli hypet mer. Hmm, må vel prøve å lytte gjennom noen ganger i kveld, å se om jeg endrer menig.

Lenke til kommentar

The Wall blir for mange litt for Waters'k. Dette er forståelig, kjenner mye av det samme på The Final Cut-plata.

 

(Ikke for å være elitisk) men det er vanlig å like The Wall og "det der" i starten som PF-fan og senere høre mer på det eldre.. Har du f. eks hørt 'Echoes' fra Meddle? Den overgår Wall/DarkSide/WishYouWereHere-tiden lett spørr'u meg.

Lenke til kommentar

Ikke noe galt med å være elitisk ;) Tviler egentlig ikke på at jeg er litt for fersk til å sette pris på alt av Pink Floyd enda, men syns det er rart at en plate, som man ifølge deg (ikke at jeg tviler på det) må være kjent med PF for å like oppnår slike salgstall. Hadde den fått de samme salgstallene uten Money? Jeg har den oppfatningen av at det er money som står av mye av den kommersielle suksessen, men hva tror du?

Endret av slux
Lenke til kommentar

'Money' er helt klart en av den som blir satt mest pris på når det gjelder Dark Side. 'Eclipse' har nok også en del fans, samme med 'Great Gig In The Sky' (min favoritt fra albumet) og 'Time'. 'Speak To Me' appellerer vel også til de fleste.

 

Men ja, jeg føler at Money styrer showet.

 

Jeg synes btw det er litt synd at sangen Atom Heart Mother fra album med samme navn er maagisk og mye bedre en alt det andre jeg har nevnt her. Litt rart at PF selv mener dette er deres dårligste.. Irriterende :p

Lenke til kommentar

Vel, Atom Heart Mother var vel ikke helt Pink Floyds verk om man setter det på spissen, sikkert derfor de vegrer seg for å sette den høyt, selv om det er en flott sang.

 

Tror forøvrig ikke Speak to me appellerer til de fleste. Da skal isåfall de personene være ganske sære. :p Breathe derimot (som jeg tror du egentlig mente) er nok en sang som de fleste kan like. "Speak to Me" er bare "pulsslagene" og effektene i starten av førstesporet, litt babling også, Breathe er resten av sangen. (De to er jo som oftest samme spor)

 

Hva som gjør albumet populært? Tja, jeg vil tro Money har mest å si. Money ble vel en gigantsuksess i USA (som singel) om jeg husker rett og ikke blander nå. Ellers er Breathe nevnt, Us and Them er en populær sang, Time, Brain Damage/Eclipse (Eclipse er tom uten hjerneskade i følge meg.) The Great Gig in the Sky er også nevnt. Da er det faktisk ikke så mange spor igjen som ikke trekker folk. Når et album består utelukkende av populære låter så er det vel ikke rart at det selger bra.

 

Men skal innrømme at jeg har tenkt over det selv. Har selv ikke rangert det blant mine favoritter, men en gang for noen uker siden da jeg sjekket statistikken min på last.fm så var faktisk DSOTM det Pink Floyd-albumet med flest gjennomhøringer. Det synes jeg var overraskende da jeg liker bedre Animals, WYWH, mange sanger på The Wall og Final Cut mye bedre enn jeg liker DSOTM. Likevel lå det først. Er et eller annet bra med det albumet. Klarer ikke helt sette fingeren på hva :p

 

EDIT:

 

Garanti: Ummagumma er i to deler, en live-del og en studio-del. Studiodelen er bare sær, (Unntak: Grantchester Meadows) live-delen er herlig.

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar

Ummagumma-plata/LPen har jo som vi vet to sides/discer, første disc er Live og andre discen er "in studio". Det er ikke samme sangene, og sangene på Live'n har mange av favorittene mine, derfor elsker jeg Side 1.

 

Track listing på Live:

 

1. "Astronomy Domine" (Syd Barrett) – 8:29

2. "Careful with That Axe, Eugene" (Roger Waters, Rick Wright, David Gilmour, Nick Mason) – 8:50

 

3. "Set the Controls for the Heart of the Sun" (Waters) – 9:15

4. "A Saucerful of Secrets" (Gilmour/Waters/Mason/Wright) – 12:48

 

Garanti: Ummagumma er i to deler, en live-del og en studio-del. Studiodelen er bare sær, (Unntak: Grantchester Meadows) live-delen er herlig.

Helt enig.

 

Vel, Atom Heart Mother var vel ikke helt Pink Floyds verk om man setter det på spissen, sikkert derfor de vegrer seg for å sette den høyt, selv om det er en flott sang.

 

Tror forøvrig ikke Speak to me appellerer til de fleste. Da skal isåfall de personene være ganske sære. :p Breathe derimot (som jeg tror du egentlig mente) er nok en sang som de fleste kan like. "Speak to Me" er bare "pulsslagene" og effektene i starten av førstesporet, litt babling også, Breathe er resten av sangen. (De to er jo som oftest samme spor)

Sant sant.. "Speak To Me/Breathe" er jeg vant med, derfor blandet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...