Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage hjemmelaget sengegavl

Anbefalte innlegg

Denne uken har jeg laget hjemmelaget sengegavl/hodegjerde til sengen. Vi har en helt vanlig og ganske kjedelig rammemadrass. Forrige uke malte jeg soverommet hvitt. Fra før av hadde jeg et grått og kjedelig soverom som var dårlig pusset opp fra før. Jeg hadde lyst å gjøre soverommet mitt personlig, men uten å ødelegge for fremtidig salg av leilighet. Det var derfor ikke aktuelt å male en vegg i en spesiell farge eller tapetesere.

Jeg søkte litt rundt på internett, og fant ut at det gikk an å lage hodegjerde til sengen selv. Dette ville jeg prøve!

På maxbo kjøpte jeg en sponplate til 170 kroner. 180*118cm. (Sengen vår er 180cm bred og gavelen skal være 120 cm høy)

På Jysk fant jeg en skum-madrass på 200*120cm. Den kostet 200 kroner. For å få den til å passe måtte jeg klippe av noen cm.

På KID fant jeg et gardinstoff jeg likte, og som jeg ville bruke til å trekke gavelen/hodegjerdet med. Det var viktig å finne ett stoff som var tykt nok. Samtidig ville jeg ha en farge som var "in" denne høsten, slik at det var lett å finne ting som matchet. Jeg kjøpte også 2 gardinlengder i matchende farge som jeg skulle bruke som gardiner.

På biltema kjøpte jeg ei bøtte lim.

1. Sponplata ble lagt på gulvet og jeg la skum-madrassen over. Klippet til den ene siden slik at det skulle passe. Det blir finest hvis madrassen er bittelitt lengre en plata (derfor jeg kjøpte sponplaten i 118 cm når madrassen er 120 cm)

2. Når jeg fant ut hvordan jeg ville ha det, tok jeg en passelig mengde lim på plata og la madrassen over. Lot dette tørke i 10 minutter.

3. Fant ett gammelt laken som jeg festet stramt over madrassen og sponplata. Festet dette på baksiden med stiftepistol fra biltema. Jeg festet det slik at jeg fikk den formen jeg ville ha.

4. La stoffet jeg hadde kjøpt over lakenet og festet på samme måte. Pass på i hjørnene slik at det ikke ser rart ut.

Resultatet ble slik :

n647811012_1807851_782.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Gjest medlem105786

Jeg har også tenkt å lage gavl, og nå hjalp du meg veldig! Tusen takk! =) men jeg lurte på om du har festa gavlen i senga, eller om den bare står løst på gulvet? Står den støtt av seg selv?

Jeg har et vindu bak sengen, som jeg helst ikke vil dekke alt for mye. Jeg må nok ta sengen og gavlen litt frem fra veggen/vindet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...