Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista til XP, innstallasjonen finner ikke HDD

Anbefalte innlegg

Vel er for sent til å bruke hele kapasiteten av hodet, har nedgradert denne PCen fra Vista til XP men husker ikke hvordan jeg klarte det.

Maskinen det er snakk om er en HP Laptop som dessverre er kommet med Windows Vista. Den har veldig lite RAM, 1GB. Så det er ikke lange tiden det går før den begynte å gå tregt.

Nå skal jeg nedgradere den til et mer fungerende system, nemlig XP. Har XP innstallasjons plate som jeg skal bruke men når jeg kommer til installasjonen kommer det en fin liten blåskjerm som sier at installasjonsprogrammet ikke finner noe harddisk.

Nå har jeg husket såpass at jeg må bruke nLite og legge til noen SATA drivere, om jeg har tolket dette rett fra andre forum, så det jeg da lurer på, er dette rett? Og i så fall, hva er det jeg ikke har gjort? Har lagt til SP2 til XP installasjonen men det er bortimot det. Det er ikke floppy stasjon på den laptopen, ikke denne heller, så en integrasjon av noen filer til den originale XP installasjonen skulle vel fungere?

Huff hvor vanskelig de skulle være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå inn i bios'en og de-aktiver Nativ S-ATA, eller Enchance S-ATA, ATA, noe i den duren. Du deaktiverer her da at Vista skal ha tilgang til disken føre noe skjer med den, og da blokkeres XP.. Husker ikke helt hva det het, den instillingen, men håper du finner det.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...