LtdEdFred Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Heisann. Jeg har et irriterende problem jeg håper noen her kan hjelpe meg med. Jeg bor i en hybel og får internett fra husverten via hans krypterte trådløse router (altså har jeg ikke tilgang til den eller vet noe utover at det er en Speedtouch-router (tipper jeg hvertfall utifra SSID)). Når jeg laster en side (Opera, FF og IE er testet) tar det mellom 5 og 10 sekunder før det skjer noe særlig. Når siden lastes så virker det litt som jeg sitter på en 128kbps linje (altså det går rimelig tregt). Om jeg samtidig går inn på www.speedtest.net og sjekker hastigheten oppgir den at jeg har ca. 7000/1000kbps. Altså skulle det virkelig ikke stå på hastigheten. Signalstyrken varierer mellom Lav til Veldig bra (av uviss grunn). Treg sidelasting skjer uavhengig av hvilken styrke jeg har. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Sjekk hvilken ipadresse og standard gateway du har (Start, kjør... CMD<enter> - IPCONFIG<enter> Sett deretter fast ip og DNS som beskrevet nesten nederst på nettverktipssiden min. Du kan bruke: DNS1 195.159.0.100 DNS2 195.159.0.200 Problemet er trolig at routeren til huseier har vært overbelastet og derfor virker dårlig på sin egen DNS. Endret 20. september 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Takk for tipset. Det så ut til å virke, men da jeg skrudde på PC'en i dag sto det at IP adressen kom i konflikt med en annen og jeg kom meg ikke på nett før jeg satte på "Motta IP adresse" automatisk. Hva kan det skyldes? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det tyder på at routeren har delt ut din gamle adresse til noen andre og at du dermed kom i konflikt med den når du slo på. Hvis du endrer din ipadresse fra den du har nå til f.eks x.x.x.(x+10) så bør det fungere uten problemer. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Ikke værre altså. Har hatt litt mye å pusle med så jeg var litt for lat til å teste igjen. Takker for tipset! Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Hei igjen. Har hatt veldig mye skole i det siste så jeg har ikke fått testet på nytt. Når jeg nå skriver ipconfig står det på "Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: lan" og ip adressen er 10.0.0.0.28 (noe som jeg regner med er min lokale IP på nettverket). Om jeg går på whatismyip.com og prøver å sette denne til fast IP mister jeg nettilgangen. Er det mulig å endre det slik at ipconfig viser meg min "globale" IP? la7dfa.com: Du skrev tidligere at routeren trolig har vært overbelastet. Vil det løse problemet om jeg spør om huseieren kan resette routeren? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Du kan ikke bruke den eksterne (internettadressen) på ditt LAN. Ipconfig vil uansett bare vise din LAN-adresse. 10.0.0.28 er en adresse du skal bruke bak routeren og den må ligge i området 10.0.0.1 - 10.0.0.255 en plass. Jeg vet ikke om det vil hjelpe med restart. Det spørs jo hvordan routeren oppfører seg nå. Fungerer det OK pr dato så ser jeg ikke noe poeng i å restarte routeren. Du kan forøvrig kanskje logge inn på routeren selv og restarte den (ikke reset for da mister den innstillingene). Adressen til routeren er den samme som gateway... Trolig 10.0.0.1 eller 10.0.0.138. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Det kan tyde på at tregheten kommer av veldig varierende signalstyrke (eller godt mulig en kombinasjon). Nå fikk jeg hvertfall låst IPen Takk for all hjelp la7dfa. Jammen kom jeg ikke inn på routeren også så jeg kan holde på litt der inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå