Gå til innhold

Nytt gamer oppsett, er det bra til 12,500kr ?

Anbefalte innlegg

Vanlige 4870 leveres med 512 mb, men det finnes produsenter som gir ut kort med 1 gb. Når det gjelder 4870x2 så har de 1 gb pr gpu, altså 2gb. Så store mengder minne er kun nødvendig i store oppløsninger spesielt over 1680x1050

Det finnes tester som kan vise forskjellen mellom 4870x2 og vanlig 4870:

http://www.lostcircuits.com/video/diamond_4870x2/6.shtml

Så lenge du ikke har 4xAA så yter det egentlig likt i crysis, noen spill vil vel dra bedre fordel enn det du ser her, i visse tilfeller 100%, men spørs om du har behov for 100 fps i forhold til 50. Så du må jo nesten vurdere, uansett så er det veldig enkelt å sett inn ett til 4870

Her er en annen test,

http://www.overclockercafe.com/Reviews/VGA...D4870x2/pg3.htm

ingen av disse er en fasit på hva du burde kjøpe, men kanskje lese en tredje test å så vurdere og hvor mye du vil betale.

Edit: Her er test som viser forskjellen mellom 512 og 1 gb

http://www.hardwarezone.com/articles/view....;cid=3&pg=8

bare en fps i forskjell i spillende ytelse

Ja, begge kom egentelig overaskende bra ut spesielt 4870.

Men, selfølgelig vil 4870 funke bedre. Å vil nok være bedre når det kommer flere spill som krever enda mere en det igjen.

Men, en ting jeg lurer på...

Du tror 650w vil holde?

Edit: Det her er kanskje ett dumt spørsmål... men, hvordan vil jeg sette opp trådløs internett til den stæsjonere pc'en...

Eller på jeg kjøpe en ruter med ledning.

Vi har bare en gammel crappy pc som er stasjoner.

Å den bruke ledning direkte fra ruteren.

Kom til og tenke på det hehe

Endret av kasamo2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4870x2 vil jo holde lenger, og du kan jo også sett inn et 4870 1gb til eller enda ett 4870x2 (drivere er ikke spesielt bra optimalisert for 4 gpuer pr dags dato).

650w skal holde det ja, men da skal du vite at om du overklokker cpu og grafikkkort vil det nok bli begrensninger for hvor mye du kan klokke oppover, og kjøper du ett til skjermkort må du ha ny psu.

Trådløst til din stasjonære krever naturlig nok ett trådløst nettverkskort, enten usb eller ett internt kort. Viss det ikke er noe problem å bruke kabel er jo den å foretrekke synes jeg.

Edit: her er strømforbruk på en lignende pc av det du skal bygge med forskjellige typer skjermkort

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...iew-crossfire/6

Endret av anordne
Lenke til kommentar
4870x2 vil jo holde lenger, og du kan jo også sett inn et 4870 1gb til eller enda ett 4870x2 (drivere er ikke spesielt bra optimalisert for 4 gpuer pr dags dato).

650w skal holde det ja, men da skal du vite at om du overklokker cpu og grafikkkort vil det nok bli begrensninger for hvor mye du kan klokke oppover, og kjøper du ett til skjermkort må du ha ny psu.

Trådløst til din stasjonære krever naturlig nok ett trådløst nettverkskort, enten usb eller ett internt kort. Viss det ikke er noe problem å bruke kabel er jo den å foretrekke synes jeg.

Edit: her er strømforbruk på en lignende pc av det du skal bygge med forskjellige typer skjermkort

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...iew-crossfire/6

Hvilket av de to skjermkorta syntes du jeg burde ta.

Vis jeg tar den beste vil det vare lengre da, men, det andre er billigerer.

Lenke til kommentar

Med det budsjettet du har så har du jo råd til 4870x2 så viss du synes det er greit å bruke 3500 kr på skjermkort, KJØR PÅ :thumbup: Dette er jo opp til deg og vurderingssak, du blir garantert ikke misfornøyd med det kortet, spørsmålet er jo om du ville vært nok fornøyd med 4870.

Lenke til kommentar
Med det budsjettet du har så har du jo råd til 4870x2 så viss du synes det er greit å bruke 3500 kr på skjermkort, KJØR PÅ :thumbup: Dette er jo opp til deg og vurderingssak, du blir garantert ikke misfornøyd med det kortet, spørsmålet er jo om du ville vært nok fornøyd med 4870.

Ja, det er det jeg l urer på.

Men, vis jeg tar 4870x2 Å de tinga til pc'en er du sikker at 650w holder.

For mange andre på videoer har 1000watt men, de har sikkert mye bedre prossesor å alt det andre der.. Jeg lurer på om jeg heller burde har 750w.

Burde jeg?

Takker for at du hjelper meg så mye. Måtte bare si det hehe:P

Lenke til kommentar

Jo ikke no problem å svare, blir litt tilfeldig hvem man svarer på slikt, kommer jo ann på responsen man får, men er for tiden veldig opptatt av hva som skjer i markedet, og hvordan ting er opp mot hverandre og da blir man jo engasjert.

Når det gjelder hvor stor psu du skal ha så burde 650w være nok, er vel 600w som blir nevnt som minimum. Kjøper du 1000w skal det være nok til å dra to slike kort. En annen ting er jo at du bør jo ikke kjøre maks ut av psu din hele tiden så velger du en større vil det jo være mindre belastning på den og den vil mest sannsynlig holde lenger. Vet ikke prisforskjell på 750 og 1000 men om det ikke er mer enn 300 kr så velg 1000.

Uansett velger du mer 650 watt har du bedre muligheter til overklokking. Den cpuen er en skam å kjøre på standard frekvens, du må minst opp 500 mhz som er intet problem selv med standard kjøling.

Er også viktig å velge ett bra merke på psu, men regner med de er seriøse de som driver med psuer i denne klassen.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Jo ikke no problem å svare, blir litt tilfeldig hvem man svarer på slikt, kommer jo ann på responsen man får, men er for tiden veldig opptatt av hva som skjer i markedet, og hvordan ting er opp mot hverandre og da blir man jo engasjert.

Når det gjelder hvor stor psu du skal ha så burde 650w være nok, er vel 600w som blir nevnt som minimum. Kjøper du 1000w skal det være nok til å dra to slike kort. En annen ting er jo at du bør jo ikke kjøre maks ut av psu din hele tiden så velger du en større vil det jo være mindre belastning på den og den vil mest sannsynlig holde lenger. Vet ikke prisforskjell på 750 og 1000 men om det ikke er mer enn 300 kr så velg 1000.

Uansett velger du mer 650 watt har du bedre muligheter til overklokking. Den cpuen er en skam å kjøre på standard frekvens, du må minst opp 500 mhz som er intet problem selv med standard kjøling.

Er også viktig å velge ett bra merke på psu, men regner med de er seriøse de som driver med psuer i denne klassen.

Jeg tror jeg tar 750w.

Fordi når jeg skal gå over 750w. Så hopper plutselig prisen en del mere.

Å for 750w koster ca 350kr mre en 550w som er originalt og 800w koster lissom 800kr mere..

Jeg tror jeg har bestemt meg ganske på ett oppsett nå.

Men, kommer ikke til å få det med en gang.

Jeg har bare 10.000kroner jeg kan bruke nå... tror jeg, å håper jeg får nytt skrivebor eller mere pc bor.

Håper jeg får noe av foreldrene mine te hjul har sakt. at jeg vil ha penger.

Men, etter hjul vil jeg kjøpe det tenker jeg.

Eller vis det skjer noe veldig bra at jeg får låne penger føre eller noe, vil jeg kjøpe det tidligere tror jeg.

Men, jeg er ikke sikker om jeg har opptadert alt i lista over.

Er det noe mere du ser som jeg trenger/burde ta med.

Som jeg ikke har skrevet.

Mvh:Kasamo2

Lenke til kommentar

Oppdater listen din så får jeg se hva du har tenkt å velge.

Etter JUL kommer nye plattformer fra intel (også amd) så blir jo en litt annen situasjon da, vet ikke helt hvordan prisene vil bli på det, men blir vel ikke billig ved lansering når det gjelder intel, amd blir nok på et likanes nivå. Det som vil bli billigere er de cpuene som er på markedet nå, og ram prisene vil fortsette å synke, mest sannsynlig hk også. 4850x2 burde vi også få se før jul, så blir spennnede å se prisene på det og ytelse vs 4870x2. Kanskje får vi til og med se nye gtx280, men holder uansett en knapp på ATI.

Lenke til kommentar
Oppdater listen din så får jeg se hva du har tenkt å velge.

Etter JUL kommer nye plattformer fra intel (også amd) så blir jo en litt annen situasjon da, vet ikke helt hvordan prisene vil bli på det, men blir vel ikke billig ved lansering når det gjelder intel, amd blir nok på et likanes nivå. Det som vil bli billigere er de cpuene som er på markedet nå, og ram prisene vil fortsette å synke, mest sannsynlig hk også. 4850x2 burde vi også få se før jul, så blir spennnede å se prisene på det og ytelse vs 4870x2. Kanskje får vi til og med se nye gtx280, men holder uansett en knapp på ATI.

Sånn nå har jeg opptadert lista mi.

Jeg bytta til powercooler fra skjermkort.

Sist jeg så var de like dyre men, nå koster den ene mye mere se her.

HIS Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP [info] +3306.76

PowerColor Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP [info] +2551.76

Hva er forskjellen lissom?

Det hadde vært veldig deilig å vite.

Lenke til kommentar

Det er ingen fysisk forskjell.

Alle 4870X2 kort er identiske, med enkelte variasjoner i tilbehøret.

Dette gjelder nesten alle grafikkort på markedet innen samme serie. Om det er noe ekstra så dreier det seg ofte om en litt annen kjøler, litt overklokket eller et monter slik at du kan ha kortet stående på pulten for å beundre det når det ikke er i bruk.

Kjøp alltid det billigste kortet innen en serie ellers så blir du lurt. Unntaket er om det er snakk om meget gode kjølere og en bryr seg mye om støy.

Lenke til kommentar
Det er ingen fysisk forskjell.

Alle 4870X2 kort er identiske, med enkelte variasjoner i tilbehøret.

Dette gjelder nesten alle grafikkort på markedet innen samme serie. Om det er noe ekstra så dreier det seg ofte om en litt annen kjøler, litt overklokket eller et monter slik at du kan ha kortet stående på pulten for å beundre det når det ikke er i bruk.

Kjøp alltid det billigste kortet innen en serie ellers så blir du lurt. Unntaket er om det er snakk om meget gode kjølere og en bryr seg mye om støy.

Ok, takk!

Det var ganske sjekt og vite. Fordi jeg trodde det nesten ikke kunne være noe stor forskjell. Men, tror du prisene på harwaren på oppsettet mitt har synki en del til jul.

Vis alt går etter planen skal jeg kjøpe den etter jul.

Lenke til kommentar

Til jul vil du få en bedre cpu til samme pris, bedre ram, og skjermkortet vil ha blitt billigere(men mest sannsynlig fremdeles det raskeste) hvor mye nytt som kommer er jo usikkert, men det kommer nok mye nytt q1 2009 værtfall.

Moore's law holder det den lover! Helt fantastisk at en slik sånn ca lov som er så gammel kan holde så lenge. Nå er det vel alikevel produkter som kommer enda raskere enn hva loven sier, heldigvis :thumbup:

Hvor e den oppdaterte lista? i første post? isåfall fremdeles elendig valg av minne, når det gjelder 6400 ram, er det bare tull å velge ram som er mer en 4CL

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Til jul vil du få en bedre cpu til samme pris, bedre ram, og skjermkortet vil ha blitt billigere(men mest sannsynlig fremdeles det raskeste) hvor mye nytt som kommer er jo usikkert, men det kommer nok mye nytt q1 2009 værtfall.

Moore's law holder det den lover! Helt fantastisk at en slik sånn ca lov som er så gammel kan holde så lenge. Nå er det vel alikevel produkter som kommer enda raskere enn hva loven sier, heldigvis :thumbup:

Hvor e den oppdaterte lista? i første post? isåfall fremdeles elendig valg av minne, når det gjelder 6400 ram, er det bare tull å velge ram som er mer en 4CL

Ja, det er sant det... Jeg var ikke sikker på hvordam ram jeg skulle ta, var for å si det rett ut. Litt forvirra for mange har sakt litt forskjellige ting. Så jeg vet ikke helt hva jeg burde velge, derfor lot jeg den bare stå.

Jeg lurte på hvem du ville tatt?

Tror det var jeg skulle si hehe.

Lenke til kommentar

Har enda ikke forstått om du skal bygge den selv, eller at komplett bygger, viss sistnevnte gjør jobben og du skal ta utgangspunkt i den maskinen du linket til tidligere så er det beste alternativet Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 [info] +190 , skal du bygge selv finnes det bedre alternativer.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Har enda ikke forstått om du skal bygge den selv, eller at komplett bygger, viss sistnevnte gjør jobben og du skal ta utgangspunkt i den maskinen du linket til tidligere så er det beste alternativet Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 [info] +190 , skal du bygge selv finnes det bedre alternativer.

Jeg vil at komplett skal bygge for meg ja, fordi jeg har ikke mye erfaring med selvbygging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...