Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To internettlinjer

Anbefalte innlegg

Scenario; Hus 1 og hus 2 har en adsl tilkobling hver... Hvert av husene har en server som deler internetten til resten av pc'ene i hver av husa...

Problemet kommer når man skal ha nettverk mellom disse to husene. Er det noen mulighet for det??

Hvert av husene skal fortsatt få internetten hver for seg, men det skal være et lokalt nettverk mellom husene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VPN funker heller dårlig... Pr. idag har vi et vanlig 100mbit nettverk mellom husene og bytter på hvem som skal dele isdn linja... Begge husene har da hvert sitt internett abbonement... VPN bruker jo internetten som nettverk...

Det er jo snakk om to servere som skal dele hver sin internettlinje... Der ligger problemet... Man kan ikke ha to pc'er med IP 192.168.0.1 på samme nettverk... Iks?? =)

Lenke til kommentar

Nå tok jeg utganspunkt i den innebygde windows delingen av internett... Der må den maskinen som deler ha IP 192.168.0.1 Sånn som det er pr.idag ihvertfall...

Ved bruk av dsl istede må man vel fortsatt ha en pc som deler internetten eller?? Det er snakk om ADSL fra Tiscali...

Lenke til kommentar

Meg og naboen kjører et slikt opplegg.

Vi har hver vår ADSL linje, jeg med Tiscali (1024/256), han med NGT (1024/512).

Eneste forskjellen er at han da har en router som følger med NGT linja og som har DHCP enablet der.

Jeg kjører med en Linux box som da har to nettverkskort og fungerer som en router, da uten DHCP.

IP adressen til NGT routeren er 10.0.0.1, mens Tiscali box'en har 10.0.0.99

Eneste han gjør er å sette opp maskinen sin som en DHCP klient, mens jeg for mitt vedkommene setter IP, sub-net og default gateway opp manuellt.

Vi sitter på samme LAN og har fulle 100Mbps over en 80 meter lang TP kabel som er gravd ned i gårdplassen her.

En ting kan jeg fortelle... VELDIG morro å spille f.eks. BF1942 og UT2k3 med hvert lag i hver av leilighetene. :D

En annen kjekk ting er at man egentlig mer eller mindre alltid har nett tilgang, selv om en av ADSL linjene skulle finne på å gå ned, eller gi dårlig hastighet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...