Gå til innhold

swap eller os disk først ? [løst]

1915

Anbefalte innlegg

har tenkt å ha dualboot på laptopen min vista/linux mint 5

har innstallert vista holder på med linuxen. har glemt om det var swap eller os disken som skulle være først.

skal jeg lage swap partisjon først så lager jeg en partisjon for å installere liux på eller var det omvendt?

Endret av Danielsm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg gjorde slik: http://bildr.no/view/257781

og da ble home mapppa mi på bare ca 6 gb. jeg skal jo ha 127 gb ledig der.

hva har jeg gjort galt ? oO og hvordan gjør jeg det slik jeg vil ha det ?

før når jeg kunn hadde linux tok jeg jo "bruk veildeende hele disken" og da fiksa den alt selv med partisjon. og da hadde jeg ca 130 gb ledig i home mappa etter installasjonen(har en 160 gb disk i pcn)

Lenke til kommentar

nei faen heller! fant en bedre løsning!

har jo laptop og stasjonær! jeg skal innstallere vista på stasjonær pcn og ha kunn linux på laptopen for har mere harddisk,cpu og ram i stajsonær pcn enn laptopen.

sååeh løst ;)

men takker for svar

Lenke til kommentar

Litt of topic men..

Synes å huske fra gamle dager med Win 95 at de var lurt å opprette en egen (liten) partisjon først på disken der man installerte Windoz, dette siden lese og søkehastighet var størst på den første delen av disken, ergo raskere OS. Neon som vet om det er noe hold i denne teorien?

Hvis den stemmer kan man jo fortsatt argumentere for swap først, det er jo tross alt det som er mest avhengig av fart. På en annen side kan jeg aldri huske å ha sett swap brukt på min maskin, så da er det kanskje lurest å ha OS der for å øke hastigheten?

Mulig det bare er svada, men ...

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen jeg har vært borti for å ikke ha swap som første part på disken er at tidligere kunne LILO ha problemer med å lese fra disk etter cylinder 1024 (eller noe i den moll).

Så det var da en fordel å legge en /boot part først, så evt swap om det var det du ville og så / og /usr ogsåvidere som en selv ønsker...

Problemet eksisterer vel ikke nå lenger.

Jeg har som vane å legge swap som andre part på disken. f.eks. /dev/sda2

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som faktisk reagerer på at han har formatert "swap" som ext3 og mounta den til /swap?

TS:

swap partisjonen skal formateres i et eget swap format, det er heller ingen mounting der

EDIT:

For å svare så pleier jeg av vane å legge swap bakerst, men har ikke hørt at det skal ha noe forskjell, nå har jeg:

Ubuntu /

Debian /

/home (kun for debian)

Lagringspartisjon (div mounting)

swap

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Eg legg alltid /swap heilt til slutt, utan nokon spesiell grunn.

Men, har faktisk lest fleire plassar at det er raskare og enklare for disken å lese den første partisjonen kontra dei andre. Dette pga at den mekaniske lesearma jobbar seg utover frå midten/senter på magnetplata, der førstepartisjonen ligg.

Eg er usikker på om det stemmer, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...