Gå til innhold

Spille bass på gitarforsterker?

EvigMunk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker helt fint å spille bass på den cuben. Lyden blir ikke all verden, men det funker til lav hjemmeøving. Det er viktig å spille lavt for å ikke ødelegge forsterkeren. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bassamp da lyden blir mye bedre og det blir mye morsommere å spille.

Lenke til kommentar

Dette er et gammelt spørsmål med ulike svar. Jeg hører stadig folk i ulike forum si at en bass kan ødelegge en gitarforsterker, men sjelden noen forklaring på hvorfor. Så jeg utfordrer gjerne folk som vet (eller tror de vet) om å forklare hvordan et bass-signal skulle kunne ødelegge en forsterker.

Svaret er at det kan det antagelig ikke, ikke selve forsterkeren. Om noen er uenige, så får de si fra.

Problemet er høyttalerne. Et bass-signal får en høyttaler til å vibrere mye kraftigere enn lysere toner. Høyttalerne i mange gitar-comboer er rett og slett ikke dimensjonert for det, og man kan risikere at det blir for mye for den stakkars høyttaleren.

Men den gode nyheten er at det ikke skjer plutselig, du får rikelig med forhåndsvarsel så lenge du øker volumet gradvis og forsiktig. Lyden blir rett og slett vrengt av at membranen begynner å vibrere ukontrollert, og da er det bare å skru ned igjen. Ved hvilken effekt det skjer er selvsagt indivivuelt og avhengig av hvordan høyttaleren er dimensjonert i forhold til forsterkeren. Kraftige høyttalerelementer er kostbare, og ofte en av tingene man sparer inn på i lavbudsjett-comboer.

Mange bassister opp gjennom historier har eksperimentert med å bruke gitarforsterkere for å få en særegen lyd. Det kan du også trygt gjøre, til hjemmebruk. Bare ikke skru opp mer enn at det høres bra ut. Jeg tipper at din Roland tåler en del vreng også med en bassgitar. (Så lenge det er forsterkeren som vrenger, og ikke høyttaleren.)

Så forutsatt at du som folk flest har et trangt budsjett ville jeg gått for den løsningen, og heller bruke pengene på en bedre bass enn du ellers ville få råd til, og spare opp til en bassforsterker senere. Det koster ikke så mye det heller. Du får en Roland Cube 30 Bass for under 2500 kroner og det er vel anvendte kroner. For det låter bedre med en ordentlig bassforsterker. Men ikke hvis du dermed ikke får råd til en anstendig bass.

N.B. Jeg forutsetter ltså at du skal spille på kammerset her i starten, ikke i band. Som vi alle vet er det ikke mulig å holde volumet nede på bandøvinger, det er alt for lett å skru opp for å høre seg selv over resten av bandet. Og jeg antar at du har et begrenset budsjett. Hvis du sier litt om hvor mye du kan tenke deg å bruke, så kan sikkert forumets bass-eksperter si om det er mulig å få seg både bass og forsterker i anstendig kvalitet for den summen. Har du råd, ville jeg beholdt gitarforsterkeren uansett.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...