EvigMunk Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har planer om å kjøpe en bassgitar, og jeg har en Roland 30 watts forsterker som jeg bruker med el-gitaren min. Vil det fungere å spille bass på denne, eller må jeg gå til innkjøp av bassforsterker også? Christian Lenke til kommentar
Pigeon Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg lurer på det samme. Jeg har hørt at det skal gå HVIS man spiller lavt, men jeg er ikke sikker Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har spilt bassgitar på en 65-watts gitarforsterker av og til, fungerer greit hvis du ikke tar altfor høyt, lyden blir elendig. Lenke til kommentar
Pigeon Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Så da er det kanskje bedre å selge gitaramp'en og kjøpe en bassamp, og spille gitar og bass på den?? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Heller gitar og bass på bassforsterker enn gitar og bass på gitarforsterker. Men det beste ville vært en forsterker til hvert instrument. Lenke til kommentar
EvigMunk Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Ok, takker for svar Lenke til kommentar
Pigeon Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har tenkt på Orange CR35 til bassen jeg vil kjøpe. Er det en bra forsterker?? Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Funker helt fint å spille bass på den cuben. Lyden blir ikke all verden, men det funker til lav hjemmeøving. Det er viktig å spille lavt for å ikke ødelegge forsterkeren. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bassamp da lyden blir mye bedre og det blir mye morsommere å spille. Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har en crappy peavey-forsterker, prøvde å spille bass på den, fungerte helt ok, bedre lyd på bass enn det var med vanelig el-gitar.. Men den forsterkeren var crappy altså, helt jævli fuzzlyd.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Dette er et gammelt spørsmål med ulike svar. Jeg hører stadig folk i ulike forum si at en bass kan ødelegge en gitarforsterker, men sjelden noen forklaring på hvorfor. Så jeg utfordrer gjerne folk som vet (eller tror de vet) om å forklare hvordan et bass-signal skulle kunne ødelegge en forsterker. Svaret er at det kan det antagelig ikke, ikke selve forsterkeren. Om noen er uenige, så får de si fra. Problemet er høyttalerne. Et bass-signal får en høyttaler til å vibrere mye kraftigere enn lysere toner. Høyttalerne i mange gitar-comboer er rett og slett ikke dimensjonert for det, og man kan risikere at det blir for mye for den stakkars høyttaleren. Men den gode nyheten er at det ikke skjer plutselig, du får rikelig med forhåndsvarsel så lenge du øker volumet gradvis og forsiktig. Lyden blir rett og slett vrengt av at membranen begynner å vibrere ukontrollert, og da er det bare å skru ned igjen. Ved hvilken effekt det skjer er selvsagt indivivuelt og avhengig av hvordan høyttaleren er dimensjonert i forhold til forsterkeren. Kraftige høyttalerelementer er kostbare, og ofte en av tingene man sparer inn på i lavbudsjett-comboer. Mange bassister opp gjennom historier har eksperimentert med å bruke gitarforsterkere for å få en særegen lyd. Det kan du også trygt gjøre, til hjemmebruk. Bare ikke skru opp mer enn at det høres bra ut. Jeg tipper at din Roland tåler en del vreng også med en bassgitar. (Så lenge det er forsterkeren som vrenger, og ikke høyttaleren.) Så forutsatt at du som folk flest har et trangt budsjett ville jeg gått for den løsningen, og heller bruke pengene på en bedre bass enn du ellers ville få råd til, og spare opp til en bassforsterker senere. Det koster ikke så mye det heller. Du får en Roland Cube 30 Bass for under 2500 kroner og det er vel anvendte kroner. For det låter bedre med en ordentlig bassforsterker. Men ikke hvis du dermed ikke får råd til en anstendig bass. N.B. Jeg forutsetter ltså at du skal spille på kammerset her i starten, ikke i band. Som vi alle vet er det ikke mulig å holde volumet nede på bandøvinger, det er alt for lett å skru opp for å høre seg selv over resten av bandet. Og jeg antar at du har et begrenset budsjett. Hvis du sier litt om hvor mye du kan tenke deg å bruke, så kan sikkert forumets bass-eksperter si om det er mulig å få seg både bass og forsterker i anstendig kvalitet for den summen. Har du råd, ville jeg beholdt gitarforsterkeren uansett. Geir Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 twfa har nok det endelige svaret men har du trukket deg som moderator Geir??? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, det er noen måneder siden nå: Blib, TWFA og Snowdog_ trekker seg som brukermoderatorer Geir Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 har ikke merket det før nå Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Som sagt før meg i tråden, bass på gitaramp. funkar heilt fint. Lemmy i Mötorhead er eit prima eksempel på dette, han nyttar ofte denne komboen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå