Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Borret i veggen, nå "klikker" jordfeilbryteren!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i leilighet, med murvegger, bygget ca 1993, har fire kurser med automatsikringer inn til leiligheten hvor kurs 2 og 3 er jordet og går til kjøkken og bad, kurs 1 går til komfyr, kurs 4 går til resten av leiligheten. Har en hovedsikring på 32A og en jordfeilbryter.

Skulle borre i veggen på kjøkkenet og derfor skrudde jeg av sikringene bare i tilfellet jeg skulle klare å borre i en kabel.

Da jeg skulle skru på sikringene igjen i rekke følge 1 (komfyr), 2 (jordet kjøkken), 3 (jordet bad), 4 ujordet til resten av leiligheten, så gikk det fint til jeg skrudde på sikring 4, da spratt 2 og 3 tilbake. Sikring 4 er den som får jordfeilbryteren til å våkne til liv. La merke til at jordfeil"boksen" blinker/blafrer på jordfeil (når sikring 4 er på). Jeg kan altså kjøre kurs 1, 2 og 3 samtidig, eller 1 og 4. Tipper at jeg har prestert å borre i en ledning så jeg har ringt elektriker som skal komme på tirsdag. Har ikke så mye penger så jeg har rett og slett ikke råd til å få en som kan rykke ut idag dessverre.

Jeg har veldig respekt for elektrisitet og har skrudd av alle sikringene for å være sikker på at ikke noe skummelt kan skje. Sitter forøvrig hos naboen og skriver dette.

Mitt spørsmål er:

Siden jeg ikke har så lyst på å måtte kaste alt jeg har i kjøleskapet (er tilkoblet kurs 4, den ujordete), og jeg kunne gjerne tenke meg å bruke varmeovnen+++ Er det trygt å bruke kurs 4, eller er det farlig/helt idiotisk å en gang tenke på?

Min logikk tilsier at det ikke burde være farlig fordi hvis det hadde vært kortslutning i kurs 4 så hadde vel sikringen slått ut. Kurs 4 er jo ujordet så det burde vel ikke være noen sjans for at den evt. jordingsfeilen kan ha noe utslag?

Jeg er LANGT fra en ekspert og trenger derfor sårt hjelp fra noen som har peiling, er meget takknemlig for alle svar.

Det første jeg skal kjøpe når jeg får penger igjen er en sånn "finn skjulte ledninger" dings.

Endret av hoffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er jo at siden kurs 4 er ujordet kan det på denne kursen være jordingsfeil uten at noe jordfeilsbryter vil slå ut. Det er fult mulig å ha jordfeil men at den strømmen som går er så liten at den vanlige sikringen ikke slår ut. Det er jo akkurat derfor man har jordfeilbrytere.

På den andre siden er det jo veldig lite trolig at du skal ha klart å borre over flere kurser. Sannsyligvis er det feil på kurs 2 og de andre er fine, uten at jeg på noen måte kan garantere noe. Du kan jo prøve å skru på kurs 4-1-3.

Men jeg er ikke noen autorisert elektriker, så noen absolutte råd kan jeg ikke gi.

Lenke til kommentar
Poenget er jo at siden kurs 4 er ujordet kan det på denne kursen være jordingsfeil uten at noe jordfeilsbryter vil slå ut. Det er fult mulig å ha jordfeil men at den strømmen som går er så liten at den vanlige sikringen ikke slår ut. Det er jo akkurat derfor man har jordfeilbrytere.

På den andre siden er det jo veldig lite trolig at du skal ha klart å borre over flere kurser. Sannsyligvis er det feil på kurs 2 og de andre er fine, uten at jeg på noen måte kan garantere noe. Du kan jo prøve å skru på kurs 4-1-3.

Men jeg er ikke noen autorisert elektriker, så noen absolutte råd kan jeg ikke gi.

Aha, ja da tror jeg kanskje at jeg skjønner mer. Ser at min tidligere logikk tydeligvis var litt reversert...

Prøvde å skru på 4-3-1, men det funket heller ikke. Så vidt jeg skjønner så er det en felles jordfeilbryter til kurs 2 og 3. Jordfeilbryteren får strøm fra kurs 4.

Men nå prøver jeg meg litt igjen her, hehe. På kurs 4 som er ujordet så er jo ingen av stikkontaktene heller jordet. Med min (vel å merke tidligere feilslåtte) logikk, så tenker jeg at det da burde være ufarlig å bruke kurs 4 da "den ikke har jord uansett"?

OBS! Da jeg har prøvd å skru på sikringene så har det ikke vært noe tilkoblet stikkontaktene. Eller det er løgn, komfyren og oppvaskmaskinen har stått i. Har et multimeter her hjemme hvis det kan brukes til å oppklare noe...

PS! Takk for svar!

Endret av hoffer
Lenke til kommentar

Altså så det er kurs 4 som forsyner jordfeilbryter.

Uansett slik det hørres ut skal det ikke være noe fare i å bruke kurs 4 egentlig, da kurs 4 sannsynligvis ikke engang har forgreninger til kjøkken. Antar at leiligheten er så ny at alle uttak på kjøkken er jordet og hører til kurs 2 som du sier går til kjøkken.

Dersom det er slik kan vi jo utelukke at du har skadet kabler på kurs 4 da du borret på kjøkken. (Om du da ikke har et jalla system der kursenes ledniger går i sikksakk inne i veggene :p) Så lenge kursen med skadet kabel ikke får strøm, altså dens sikring er av skulle det ikke være noe problem.

MEN det kan jo også være at det er kurs 4 som er skadet, og at det er et overslag fra denne kursen til jord (via hullet du borret).

Lenke til kommentar
Altså så det er kurs 4 som forsyner jordfeilbryter.

Uansett slik det hørres ut skal det ikke være noe fare i å bruke kurs 4 egentlig, da kurs 4 sannsynligvis ikke engang har forgreninger til kjøkken. Antar at leiligheten er så ny at alle uttak på kjøkken er jordet og hører til kurs 2 som du sier går til kjøkken.

Dersom det er slik kan vi jo utelukke at du har skadet kabler på kurs 4 da du borret på kjøkken. (Om du da ikke har et jalla system der kursenes ledniger går i sikksakk inne i veggene :p) Så lenge kursen med skadet kabel ikke får strøm, altså dens sikring er av skulle det ikke være noe problem.

MEN det kan jo også være at det er kurs 4 som er skadet, og at det er et overslag fra denne kursen til jord (via hullet du borret).

Alt du sier høres meget riktig ut!

Men nå har det skjedd noe rart her! Prøvde en annen rekkefølge på sikringene, har hittil prøvd: hovedsikring->1,2,3,4 og hovedsikring->4,3,2,1. Kom på at jeg aldri før har skrudd av/på hovedsikringen her før, så jeg prøvde dette: hovedsikring->4 (da blinker jordfeilen), skrudde av 4, skrudde på 4, og jommen meg forsvant jordfeilen!?! Prøvde å koble på 3, 2 og 1 og alle funker. Prøvde også å trykke på testknappen og da spratt 3 og 2 ned.

Hva kan dette bety? Kan det være at jordfeilbryteren rett og slett trengs å "resettes" for hver gang hovedsikringen går/blir skrudd av? Eller har jeg forsatt et skummelt elektrisk anlegg?

Filmet seansen som kan sees her:

Fra venstre til høyre: Hovedsikring, jordfeilbryter, kurs 1 (komfyr), kurs 2 (kjøkken, jordet), kurs 3 (bad, jordet), kurs 4 (alt annet, ikke jordet).

EDIT: Har prøvd denne metoden flere ganger nå, funker hver gang...

Endret av hoffer
Lenke til kommentar

Akkurat hvordan jordfeilbrytere virker i praksis har jeg ikke noe grunnlag for å si noe om, du må nok hørre med en elektriker som har erfaring.

Det virker jo også litt suspekt at det dersom du har borret i en murvegg skal ligge en kabel mitt inni muren (om du da ikke har borret gjennom).

Men det kan jo være at det er hele fremgansgmåten din ved påskruing av sikringene som har skapt problemer (at du ikke har følgt riktig rekkefølge). Men uansett så lenge alt virker og jordfeilbryter ikke slår ut hadde jeg selv i alle fall ikke nølt med å bruke strøm.

Lenke til kommentar
Akkurat hvordan jordfeilbrytere virker i praksis har jeg ikke noe grunnlag for å si noe om, du må nok hørre med en elektriker som har erfaring.

Det virker jo også litt suspekt at det dersom du har borret i en murvegg skal ligge en kabel mitt inni muren (om du da ikke har borret gjennom).

Men det kan jo være at det er hele fremgansgmåten din ved påskruing av sikringene som har skapt problemer (at du ikke har følgt riktig rekkefølge). Men uansett så lenge alt virker og jordfeilbryter ikke slår ut hadde jeg selv i alle fall ikke nølt med å bruke strøm.

Jeg syntes også at det var rart at det skulle være kabler inni den (30cm tykke) murveggen. I tillegg borret jeg ved siden av en lysbryter til kjøkkenet hvor kablene går "utenpå" i en kabelsamler. Dette er 20 cm unna inngangsdøren. Ja leiligheten min er liten, så man kommer bokstavelig talt rett inn på kjøkkenet når man går inn døren.

Tror nesten jeg tar sjansen på at alt funker nå. Som du kanskje så på videoen så testet jeg om jordfeilbryteren fungerte, noe den gjorde.

En annen litt offtopic ting: hvis man kjøper en 220V halogenlampe og det står at man må koble den til jord, i stuen min har jeg ikke jording, hva skjer hvis man henger den opp uten å koble den til jord? I taket på stuen er det opplegg til taklampe med en brun og en blå kabel, noe som matcher selve lampa, men det står at man også skal feste lampa til jord... Tør ikke å gjøre noe elektrisk uten å være helt sikker på hva jeg gjør fremover ihvertfall!

Endret av hoffer
Lenke til kommentar

En jordfeil bryter slår ut om den merker forskjell i fasene. Som regel en forskjell over 20mA. Den "feilen" du har er for vanskelig å si noe om før man evnt er der og ser selv. Uansett virker det lite sannsynlig med kabler inne i murveggen.

Så over til taklampa. Jording er, enkelt forklart, en ledning koblet til chassis rundt elektriske duppeditter. Skulle det oppstå en feil, et brudd, en skade osv. på en kabel som gir strøm, så at komponenter og deler som ikke skal være strømførende blir det, fordi kabelen får kontakt i f.eks i metalldeler. Siden strømmen alltid tar letteste vei, vil den da gå til jord via jordledningen, og ikke i deg som berører den. Jordledningen har derfor ingen hensikt så lenge alt fungerer.

Siden lampa trenger jord, er den mest sannsynelig av metall. Selv om den står den skal være jorda, er det sjelden lampeuttak i taket er det. Dessuten er faren for berøring liten om det skulle skje en feil. Lampa vil fungere helt normalt, men om det skjer en feil vil du kunne få strøm i deg, og ikke i jordledningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

... men dersom du tar på lampen når den har en feil, vil den ene fasen bli ledet gjennom deg til jord, og jordfeilbryteren vil slå ut.

Generelt skal du ikke blande jordet og ikke-jordet utstyr i samme rom. I nyere hus/nye anlegg er det jord overalt, tidligere var det bare utekontakter, kjøkken og våtrom som måtte ha jord.

Lenke til kommentar
Generelt skal du ikke blande jordet og ikke-jordet utstyr i samme rom. I nyere hus/nye anlegg er det jord overalt, tidligere var det bare utekontakter, kjøkken og våtrom som måtte ha jord.

Noe som gjør det umulig å ikke blande jordet og ikke jordet utstyr. Da mesteparten av lamper, AV-utstyr osv ikke er jordet til strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...