_ziggy_ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har Asus P5B hovedkort. Hadde før 2x1 GB Corsair minne og ville doble dette, så jeg gikk til innkjøp av 4GB av disse OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Upgrade XTC Dual Channel 4GB Kit(2x2048MB) 5-6-6. Første gang jeg prøvde å starte maskinen var den helt død, og fant senere ut at jeg måtte oppgradere til den nyeste BIOS versjonen pga de nye brikkene brukte høyere spenning, noe den gamle ikke støttet. Jeg oppgraderte bios og maskinen fungerer fint, men kun 3 av de 4 GB blir registrert, også i POST og i system informasjon i Bios (har m.a.o ikke noe med at jeg bruker 32 bit OS). Hva kan dette komme av? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 har du 64 bit eller 32 bit windows? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har du sjekket at hovedkortet ditt støtter 2 x 2 GB minnebrikker med den latency og volten du har? Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har riktignok 32 bit XP, men som jeg nevnte så har det ikke med det og gjøre. (jeg vet at 32 bit os kun registrerer 4GB minus skjermkortram og det der). Det står også i oppstarten (i POST altså) at jeg kun har 3GB systemram innstallert. Også i systeminformasjonen i BIOS står det kun 3GB. Da har det jo ikke noe med åssen OS jeg har innstallert å gjøre. Klarer ikke dette hovedkortet å registrere mer enn 3GB minne, eller er det bare OCZ minne som går dårlig med det HK`et? Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Har du sjekket at hovedkortet ditt støtter 2 x 2 GB minnebrikker med den latency og volten du har? Kan det hjelpe å sette opp latencyen? Hovedkortet skal visstnok fungere med ram opptil 2,1V med den nyeste BIOS versjonen. Jeg skal prøve å leke meg litt i BIOS Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hvilket hovedkort har du? Skru på memory remapping i bios! Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 -.- windows 32bit oppdager ikke mer en 3 GB ram! hvis du innstalerer 64 bit da oppdager den all ramen osv! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 -.- windows 32bit oppdager ikke mer en 3 GB ram!hvis du innstalerer 64 bit da oppdager den all ramen osv! Han snakker ikke om OS-et. Han snakker om POST og i BIOS! Noe som overhodet ikke har noen verdens ting med OS-et å gjøre. Jeg mistenker at det er en eller annen instilling i BIOS. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Hvilket hovedkort har du? Skru på memory remapping i bios! Jeg har ASUS P5B hovedkort. Jeg enabla memory remapping og til min store glede så jeg da at POST og BIOS registrerte 4GB ram, men til min store overraskelse så rapporterer system-egenskapene i XP da kun 2GB?? Det som også er pussig er at POST rapporterte at jeg hadde PC-4300 ram, når jeg jo har OCZ PC 6400 ram.. Etter dette gikk jeg i BIOS og satt den til default settings, etter det rapporterte POST igjen at jeg hadde kun 3GB minne, men at jeg nå hadde PC 6400 ram (Nå rapporterer også system egenskapene 3GB) Det som også er merkelig er at CPU-Z registrerer at jeg har 4GB minne (med settings 5,6,6,18). Har søkt litt på google og har vel funnet ut at dette hovedkortet ikke er så glad i OCZ minne, så det spørs om ikke kona får 4GB minne av meg i gave og at jeg går tilbake til de gode gamle Corsair brikkene og heller kjøper 2x1 GB mer av de Endret 20. september 2008 av _ziggy_ Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Du kan prøve å sette timings, og hastighet på minne selv. Var mye rart med de første Intel P965 kortene. Stol på CPU-Z ikke OS. Kan kanskje investere i et P45 hovedkort, men ytelsesgevinsten er ikke enorm. Også viktig å sjekke om du faktisk bruker mer enn 2GB minne. Om du ikke gjør det er det null/liten gevinst med 4GB. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 jeg boota en memtest86 cd, også den registrerer 4gb, så jeg setter igang en vista 64 innstallasjon for å se om den registrerer alt minnet.. var igrunn meninga å gå over til vista 64 når jeg fikk 4gb minne... da vender jeg meg mot mekka og lar det stå til Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Jippi!!! Jeg innstallerte Vista 64 og nå er alt som det skal være !!!! POST rapporterer 4GB PC 6400 Dual Channel Interleaved (hva betyr interleaved egentlig) Jeg måtte Enable Memory Remapping som Pastafarian sa, resten står nå på default. Litt snodig at XP kun registrerte 2GB når Memory Remapping var på, og 3GB når den var av, men er jo mulig reinnstallering hadde retta på det. Men i allefall så registreres alle 4GB nå i Vista 64 Tusen Takk for alle innspill, jeg vet ikke hva jeg skulle gjordt uten dere på dette forumet Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Nesten samme problem her. BIOS sier jeg har 4GB, egenskaper i min datamaskin sier 4GB, men task manager sier 3GB. Hmmmm..... Noen som kan tolke hva nå det betyr?? Har Vista SP1 32bit og MSI p45 hovedkort. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du har vista 32bit. Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du har vista 32bit. Ja, må jeg altså ha 64bit for å bruke 4GB? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå