Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av panelovner

Anbefalte innlegg

Ser jeg spammer litt her, men sånn blir det vel fort når man har et helt hus å pusse opp og innrede :)

Tenkre jeg skulle benytte muligheten til å bytte panelovner når den gamle sjiten først er tatt ned. Men der må jeg innrømme at jeg kommer litt til kort. Hvilke fancy nymotens ting finner man på dette området for tiden? Jeg ser for meg at termostat med nattstilling må være praktisk. Er det noe annet jeg bør tenke på, og har dere konkrete tips til produkter og serier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye slimline serien til Adax var definitivt ikke dum designmessig. Dessverre så ikke disse så avansert ut som den litt traustere Multi-serien. Jeg fikk et tips fra sidelinjen om Beha også. Ovnene der var heller ikke blant de lekreste, men dersom jeg går for sentralstyring så så denne vesentlig bedre ut. Beha har også mer og bedre informasjon på nettsidene, og det teller en del for meg - mer informasjon gjør det til et enklere valg i forkant.

Lenke til kommentar

Jeg har selv ovner i granitt i stuen. Disse ser mer ut som et møbel en en ovn. Så har jeg Devi sin nye trådløse styringssentral med farge skjerm og toutch sjerm. Fancy og veldig energibesparende. Har søkt om støtte fra enova, og venter spent på svar. LVI har både vanlige ovner, glass og i granitt. Anbefales.

Lenke til kommentar
Jeg har selv ovner i granitt i stuen. Disse ser mer ut som et møbel en en ovn. Så har jeg Devi sin nye trådløse styringssentral med farge skjerm og toutch sjerm. Fancy og veldig energibesparende. Har søkt om støtte fra enova, og venter spent på svar. LVI har både vanlige ovner, glass og i granitt. Anbefales.
Genialt, disse må jeg sjekke ut! Søknad til Enova for et større system var også rimelig smart. Blir jo noen ovner når man skal bygge ut alt nytt! Jeg ligger nok en god uke unna innkjøp, så får du svar før det må du si fra hvordan det gikk!

Det finnes også oljefylte ovner til å henge på veggen. Fine å ha på f.eks. et barnerom da de ikke får så høy overflatetemperatur som en vanlig ovn, pluss at den ikke brenner støv.. :)
Blant de merkene jeg har sjekket ut ligger overflatetemperaturer på 80-90 grader for begge deler, så olje ser ikke spesielt mye ebdre ut. Ikke kan de kombineres med sentralstyring hos de fleste heller... Vanlige panelovner skryter også på seg lav nok temperatur til ikke å brenne støv lenger, så jeg ser ikke helt poenget med olje lenger. Da må det være bedre å programmere barnerommet til å varme godt opp før det er slutt i barnehagen, så kjøre på lavt vedlikehold til leggetid.

Nobø og siemens har veldig bra ovner. Med siemens unique ovner kan du bruke dimplex styring, der du kan dele inn i flere soner og programmere forskjellig senking for hver ukedag. da med enkel betjening av overstyring ved ferie, sykdom osv.
Ca det samme som alle andre har. Likte sentralstyringen til Beha bedre etter det lille inntrykket man kan danne seg på nett i alle fall. Dessuten er det vel få som fører Siemens, så det kan bli litt knot å få tak i.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk svar fra Enova. De dekker 20 prosent av regningen, begrenset opp til 4000.

Så jeg vil tro det er få produkter som faktisk kan konkurere mot Devi sitt system.

Har man en del soner man styrer så koster det faktisk ikke mange kroner mer med dette systemet en med "løse" termostater i hvert rom.

Lenke til kommentar

Endte opp med Beha med full sentralstyring selv. Har sendt søknad selv, så det lover jo godt for meg også. Driver og monterer ovner nå, så jeg har ikke kommet i gang med selve termostatenheter og styreanlegg enda.

Det jeg likte med Beha er at det også er mulig å styre strømreleer til stikk slik at jeg kan automatisere en del belysning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...