kjeklulf Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Poenget til Geir er vel at mange av motstanderne argumenterer med at uniformen skal være religionsnøytral, men at det ikke stikker dypere enn at de aksepterer en type symboler men ikke en annen type symboler. Hadde de vært så prinsippielle som de ønsker å fremstå som ville de også støttet Geirs hypotetiske tilfelle. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Vi får la vedkommende redegjøre selv. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du er jo en av de som har argumentert for nøytraliteten så det kan jo være interessant å se om du ser at ditt siste svar er prinsippløst og ikke så rent lite dobbeltmoralsk (gitt at du forsatt argumenterer med nøytralitet). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Poenget til Geir er vel at mange av motstanderne argumenterer med at uniformen skal være religionsnøytral, men at det ikke stikker dypere enn at de aksepterer en type symboler men ikke en annen type symboler. Hadde de vært så prinsippielle som de ønsker å fremstå som ville de også støttet Geirs hypotetiske tilfelle. Det var strengt tatt Cybbes poeng (slik jeg oppfatett ham). Jeg bare fulgte opp. Æres den som æres bør. Ja, det var det poenget jeg ville sette fokus på. Det er forsåvidt greit å mene at vår "tusenårige kristnede tradisjon og tro" gir oss særfordeler. Men da kan man ikke samtidig bruke politiets nøytralitet som argument i denne saken. Ei heller kan man hevde at det er galt av andre grupper å ønske seg tilsvarende rettigheter. Man kan selvsagt argumentere som Robert gjør for at "vi er i Norge", og da gjelder norske "verdier". Jeg har dog et problem med det: Hvem bestemmer hva som er norske verdier? Jeg er såvidt jeg vet av norsk avstamning i så mange generasjoner som noen har giddet å undersøke, er det mine verdier som skal gjelde? De er ikke helt de samme som Roberts... Geir Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 hva er så farlig med muslimer eller islam? Når kun 15 millioner jøder kan styre hele kolden, uten at dere er klar over det, så kan også noen få millioner muslimer få en del av andres kaka! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Man kan selvsagt argumentere som Robert gjør for at "vi er i Norge", og da gjelder norske "verdier". Jeg har dog et problem med det: Hvem bestemmer hva som er norske verdier? Jeg er såvidt jeg vet av norsk avstamning i så mange generasjoner som noen har giddet å undersøke, er det mine verdier som skal gjelde? De er ikke helt de samme som Roberts... Det er de også svært mange som gjør. Da vi er forskjellige og med forskjellige meninger benytter vi oss bandt annet av politikk for å redegjøre for våre meninger og standpunkt. Demokratiet bestemmer deretter hva som bør gjelde. Uavhengig av meningene til undertegnede eller Geir, men som en stemme av folket. Retorikken deres for å gjennomføre dette har fått massiv motstand, så massiv at Knut Storberget har tilsynelatende gjort full retrett. Og man kan faktisk hevde at det er galt av andre grupper å ønske seg tilsvarende rettigheter. Politiet har ingen utpregede kristnede symboler eller symbolikk tilstede på sine uniformer (bortsett fra riksvåpenet i noen sammenhenger). Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Neida. Vi skal heller ikke gi slipp på våre lover, våre prinsipper og våre grunnnormer. Og det gjør vi da heller ikke (med unntak av de latterlige forslagene om blasfemilover, som FRP uansett støttet ganske varmt før de oppfattet at disse lovene teoretisk kunne straffe redaktører for visse Magaziner også). FrP har i denne saken vært prinsipielle. Om de har skiftet standpunkt er det bra. Vi gir faktisk indirekte slipp på våre grunnnormer hvis vi ikke setter foten ned. Der får vi bare være enige om å være uenige. Kort sagt mener jeg ikke noe annet med det enn at dette er komplekst og vanskelig. Om en person føler seg støtt av dette gjør han det. Hjelper da ikke å komme med retorisk tematikk om "kausalitet", "eksemplifiserende spørsmål" og "hva som virker logisk", et som virker logisk for deg virker kanskje ikke like logisk for sidemannen. Dette spørsmålet (og debatten) er et verdispørsmål, ingenting annet. Det er forsåvidt så, men det rapporteres jo om gode erfaringer i Storbritannia. Det er som med forbudet mot prostitusjon. Jeg var (og er) motstander av det både på prinsippielt grunnlag (altså at jeg mener det bør være lovlig), men også fordi erfaringer fra Sverige viser at det ikke fungerer. Uten sammenligning forøvrig. Kan dette sammenlignes Geir? Her synes jeg sammenligningsgrunnlaget ditt er tynt. Skulle vi lagt den tusenårige kristnede tradisjon og tro på hylla om en muslim oppfattet dette krenkende? Dette kan oppfattes som særskilt dobbeltmoralistisk, men befinner vi oss ikke i Norge? Burde vi derfor ikke hypotetisk sett (om eksemplet var en realitet) hatt retten på vår side? Dessuten har vi i denne saken muslimer selv som uttaler at de ikke øsnker dette. Vi har enkeltmuslimer som er tilhengere, og enkeltmuslimer som er motstandere. Fordi muslimer ikke er enige om sin religion, en pinsevenn og en katolikk er nok ikke enige om alt heller. Når det kommer til vår tusenårige kristnede tradisjon er det et interessant poeng. For min del er kristendommen fullstendig irrelevant for mitt liv. Det er aspekter av kristne verdier som hører til mitt verdigrunnlag, men disse verdiene deles (stjeles) av mitt ideologiske grunnlag, så jeg ser ikke så mye på det som kristne verdier, men norske verdier. En av disse verdiene er i mine øyne toleranse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Retorikken deres for å gjennomføre dette har fått massiv motstand, så massiv at Knut Storberget har tilsynelatende gjort full retrett. Hvem er "dere", og hvilken retorikk er det du refererer til? Og man kan faktisk hevde at det er galt av andre grupper å ønske seg tilsvarende rettigheter. Man kan hevde det, men hvordan vil du forsvare det? Hvordan kan det da være galt å ønske seg noe? Du pleier da ellers å være tilhenger av ytringsfrihet... Geir Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Forøvrig dekkes også krav av ytringsfriheten, så lenge det kan anses som en ytring. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Når kun 15 millioner jøder kan styre hele kolden, uten at dere er klar over det,Kilde? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Og man kan faktisk hevde at det er galt av andre grupper å ønske seg tilsvarende rettigheter. Man kan hevde det, men hvordan vil du forsvare det? Hvordan kan det da være galt å ønske seg noe? Du pleier da ellers å være tilhenger av ytringsfrihet... Geir De er i sin fulle rett til å ønske seg og ytre dette ønsket. Problemet vårt er ryggesløse "hopp og sprett" politikere, som er så runde og konfliktsky at de ønsker oppfylle alle disse ønskene enkelte ekstreme grupper kommer med. I frykt for å bli kalt rasister kanskje? Ønsker som samlet sett vil føre oss tilbake til middelalderen samfunnsmessig. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Hvem er "dere", og hvilken retorikk er det du refererer til? I fare for å gå i den politiske motstander karakteristikk fella som jeg definitivt ikke liker (så beklager dette) er "dere" i denne sammenheng, de liberale og venstre retoriske sympatisørene som ønsker et hvert forslag fremmet av muslimer, for muslimer velkommen. Retorikken er at dette tilføyer samfunnet et gode som er nødvendig i vårt flerkulturelle og tolerante samfunn. Dessverre tilføyer dette i mine øyne ingenting annet en retten til å til og fremme idiotiske forslag. Man kan hevde det, men hvordan vil du forsvare det? Hvordan kan det da være galt å ønske seg noe? Du pleier da ellers å være tilhenger av ytringsfrihet... Om dette hadde vært et genuint ønske hadde det mulig vært klokt og fremlegge det på en annen måte? Dette er et krav, slik jeg ser det. I prinsippet er det ikke galt å ønske seg noe, men det kan ikke stride mot grunnleggende prinsipper om et nøytralt politi for alle. Sugharan Khan (den andre kvinnen med pakistansk bakgrunn i norsk politi), uttaler, sitat: "Hva blir det neste? At de ikke kan patruljere med menn?", sitat slutt. Dette er godt sagt. Jeg er forsatt stor tillhenger av ytringsfriheten og denne debatten er viktig, uten førstnevnte kunne vi ikke ha hatt den. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Når kun 15 millioner jøder kan styre hele kolden, uten at dere er klar over det,Kilde? Her: http://www.youtube.com/watch?v=yWuDgQrl5Eo Bevis for hvorfor enkelte muslimer oppfører seg "ekstreme" Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jøder og konspirasjonsteorier er ikke trådens tema. Vennligst hold dere til teamet i tråden. Takk. Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. Videre brudd vil bli rapportert. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 I fare for å gå i den politiske motstander karakteristikk fella som jeg definitivt ikke liker (så beklager dette) er "dere" i denne sammenheng, de liberale og venstre retoriske sympatisørene som ønsker et hvert forslag fremmet av muslimer, for muslimer velkommen. Retorikken er at dette tilføyer samfunnet et gode som er nødvendig i vårt flerkulturelle og tolerante samfunn. Dessverre tilføyer dette i mine øyne ingenting annet en retten til å til og fremme idiotiske forslag. Tja. For min egen del handler dette ikke om islam. Om dette hadde vært et genuint ønske hadde det mulig vært klokt og fremlegge det på en annen måte? Dette er et krav, slik jeg ser det. I prinsippet er det ikke galt å ønske seg noe, men det kan ikke stride mot grunnleggende prinsipper om et nøytralt politi for alle. Sugharan Khan (den andre kvinnen med pakistansk bakgrunn i norsk politi), uttaler, sitat: "Hva blir det neste? At de ikke kan patruljere med menn?", sitat slutt. Dette er godt sagt. Jeg er forsatt stor tillhenger av ytringsfriheten og denne debatten er viktig, uten førstnevnte kunne vi ikke ha hatt den. Det sier seg selv at politikvinner uansett må kunne patruljere med menn. Noe annet er uaktuelt, og du vil ikke finne noen seriøse debattanter som mener at det er en rasjonell og akseptabel idé. Jeg syns faktisk det er litt useriøst å peke på det, siden det for det første ikke er et aktuelt alternativ på noen som helst måte, ikke kan sies å være en logisk konsekvens og til syvende og sist (i motsetning til hijab forøvrig) vil svekke politiets operasjonelle evne. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 de liberale og venstre retoriske sympatisørene som ønsker et hvert forslag fremmet av muslimer, for muslimer velkommen. Man skal ikke glemme en spesiell gruppe her, muslimer som har kommet til Norge fordi de er lei av å leve i middelalderen. De må være ganske så frustrerte når de ser hvor raskt muslimske ekstremister får gehør i Norge og det uten noen motforestillinger fra makteliten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Foreldresamtaler mot islamsk terrorisme: I den årlige trusselvurderingen som PST akkurat har offentliggjort står det at trusselnivået fortsatt er lavt i Norge, men ting kan endre seg raskt. PST-sjefen sier det er en betydelig grad av usikkerhet når PSTs analytikere kikker inn i det nye året. De ekstreme islamske miljøene i Norge er små, men PST ser tendenser til en viss radikalisering. Prosessen kan fremskyndes av karismatiske lederskikkelser her til lands som døråpnere for kontakt mellom norske ekstremister og militante grupper i utlandet med mulig opphold i treningsleire. PST mener slike opphold under gitte omstendigheter kan gi norske ekstreminster økt motivasjon og kapasitet til å gjennomføre terrorhandlinger mot norske interesser i inn- og utland. Aftenposten har opplysninger om at personer knyttet til ekstrem islamisme skal ha vært til stede under de voldsomme Gaza-demonstrasjonene i Oslo rundt årsskiftet, men uten å delta aktivt. Det spekuleres i om de var der på jakt etter potensielle rekrutter. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2927174.ece Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Man skal ikke glemme en spesiell gruppe her, muslimer som har kommet til Norge fordi de er lei av å leve i middelalderen. Nei, heldigvis finnes også de. Sekulære(?) muslimer som faktisk verdsetter ytringsfrihet og en moderne samfunnsmodell som vår egen. Også referert til disse en rekke ganger i tråden. Dessverre overskygges disse av de ekstreme. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) hva er så farlig med muslimer eller islam? Når kun 15 millioner jøder kan styre hele kolden, uten at dere er klar over det, så kan også noen få millioner muslimer få en del av andres kaka! Fint argument du har "Viss nokon styrer alt, kan vell fienden styre deg". Og ja, dei meinar at vi er fienden deira, så er faktisk dei fienden vår. Endret 15. februar 2009 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558467 eh.. hvafornoe? Ingen Hijab i Pakis tan. Synd at det ikke finnes flere av slike som Aslam Ahsan. Det er en god musling, hvis noen mener noe annet. DA lurer jeg på hva de definerer en god muslim. Endret 15. februar 2009 av laffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå