Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Europas kollektive selvmord, flertall av Muslimer i Europa innen få år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som det er sendt på CBS News. Hvordan det?

Bare lurte. Synes de sa mye fornuftig som jeg savner i norske nyheter

Den innehold en del tradisjonelle fordommer som går igjen på dette forumet.

La oss ta Sharia som eksempel. Jeg er ikke tilhenger av Sharia verken i Norge eller andre steder, men det virker som om det er en del forvirring rundt hva det innebærer. I reportasjen kom det frem statistikk på at noe sånt som 40% av britiske muslimer ønsker Sharia. Deretter ble det forklart hva Sharia innebar. Og hva var det? Jo, de mest ekstreme og barbariske delene av Sharia som praktiseres i kun et fåtall av verdens muslimske stater (Iran, Saudi-Arabia osv). Inntrykket som gis er at 40% av muslimer i Storbritannia synes øye-for-øye, tann for tann, med håndsavkutting for tyveri, er en god idé.

I realiteten er det slik at der Sharia har oppslutning så er det primært rundt økonomiske og familiære forhold, med bl.a regler rundt ekteskap, rettigheter og plikter i så måte osv. Enkelte steder finner man naturligvis ekstreme religiøse bestemmelser rundt disse bestemmelsene også (som historiene vi har hørt om 10-åringen som innledningsvis ikke fikk skille seg), men i den muslimske verden er det ikke slikt som er dominerende. Det er derfor nærliggende å anta at når muslimer i Europa ønsker Sharia, så er det snakk om den moderate, mer privatrettslige delen som primært praktiseres i muslimske land de viser til, altså at islamske regler skal vektlegges i saker som omhandler ekteskap osv. Jeg er fortsatt ikke tilhenger av det, men det er noe ganske annet å gå fra håndsavkupping til regler om hvor stor del av medgift som skal tilbakebetales ved skilsmisse. Man 'glemmer' at Sharia er et juridisk system som er meget variert og inneholder bestemmelser om veldig mye forskjellig. Om man ikke spør om det er håndsavkutting eller privatrettslige forhold disse muslimene ønsker seg, så er undersøkelsen rett og slett ikke verdt noen ting. Den forteller oss ikke om det man ønsker er at ekteskap kun skal være mellom mann og kvinne, eller om man ønsker steining for voldtekt. Begge deler er Sharia.

(det finnes sikkert grupperinger i Europa som ønsker ekstreme varianter av Sharia også, men med tanke på at ekstrem og fundamentalistisk Sharia innen strafferett kun praktiseres i en marginal andel av muslimske land så er det ikke nærliggende å anta at det er dette som europeiske muslimer viser til).

I tillegg holdt ikke artikkelen seg for god til å komme med dommedagspåstandene om at europeisk sivilisasjon og kultur står for fall. Slik populistisk og fordummende brønnpissing bidrar ikke til å heve kvaliteten på reportasjen.

Lenke til kommentar

Reportasjen er god. I dine øyne er den populistisk og fordummende. Det er slik jeg ser det ikke sant! Den tar for seg realiteten i mange Europeiske land. At du er politisk uenig i reportasjen og dens problemstilling må stå på din kappe, det er i så måte ikke et argument for å kalle den populistisk og fordummende. som referert tidligere har journalist Hans Rustad utalt noen ord i den sammenheng.

En annen mann vil gjerne gifte seg med henne, men da må hun få religiøs skilsmisse. Det nekter ektemannen henne, og hun tør ikke trosse troen, for da vil ikke hennes nye mann ha henne. Det er Catch 22, og hun vansmekter. Slik er sharia, og den praktiseres i Norge anno 2006. Det norske samfunnet snur ansiktet vekk, og så kommer de smarte forslagene: Hvorfor ikke godta sharia og få dette regulert når det likevel er et faktum?

Og hvorfor skulle ikke Europas kollektive selvmord bli en realitet? Aldri før har det kommet så mange innvandrere til Europa som nå.

Lenke til kommentar

Det er akkurat slike forsøk på å forstå makroforhold ved en anektdotisk tilnærming somer fordummende. Man forteller en historie, helst uten skikkelige kilder, og trekker slutningen slik er Europa/Norge nå, og derfor går vi en bestemt retning. Gjerne ispedd en stråmann: hvem er det som har vist til historier lik den han fremfører og argumentert at Sharia derfor burde innføres? Ingen. Men likevel er dette et premiss han fremfører som en sannhet, og som et bevis for at Norge "islamifiseres" (denne trådens underliggende premiss).

Lenke til kommentar
Ufarlig eller ei, det er nok et steg i feil retning.

(...)

Jeg vil ikke si at det er et steg i feil retning, så mye som jeg vil si at de fleste religioner generelt er.

Og som det er nevnt ovenfor, så er det ikke i nærheten av så mange som er ute etter de ekstreme reglene; som det nyhetsbildet gir inntrykk for. Poenget er at det er mye mer interessant å rapportere om ekstremister som vil drepe alle og en hver, enn vanlig troende som ikke gjør en flue fortred.

Lenke til kommentar
Men likevel er dette et premiss han fremfører som en sannhet, og som et bevis for at Norge "islamifiseres" (denne trådens underliggende premiss).

Og du tror ikke dette kan medføre sannhet? Ikke i noen grad?

Poenget er at det er mye mer interessant å rapportere om ekstremister som vil drepe alle og en hver, enn vanlig troende som ikke gjør en flue fortred.

Er det egentlig det? Media rapporter nyhetsbildet sågar underrettet en vinkling som passer saken, men likevel nyhetsbildet.

Lenke til kommentar

Men, Robert, du ignorerer faktisk Cybbes argumentasjon i forhold til artikkelens omtale av Sharia-lover.

Jeg kan nok få ganske mange kristne til å si at vi bør følge bibelens lover, og med det utgangspunktet vil jeg ikke ha noe problem med å finne ganske barbariske lovtekster i bibelen. Men det blir likevel feil å kun fremstille de delene av bibelen, fordi de er lite relevante for det store flertallet av kristne.

Lenke til kommentar

Jeg ignorerer den ikke, men jeg mener vedkommende tar for lett på problemstillingen. Derfor jeg spør om problemstillingen er helt utenkelig. Man finner en rekke tekster i Bibelen som er lite flatterende, disse kan jeg godt finne selv, dette forsvarer riktignok ikke den ekstreme siden av Islam. Den kristnede tro har i så måte beveget seg bort fra en rekke av de såkalt lite flatterende tekstene. Min påstand er at Islam forsatt har et langt stykke igjen. Vi har en tusen åring kristen tradisjon i Norge, den står i fare slik jeg ser det. Selvsagt av flere årsaker.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Lite flatterende? Kristne har beveget seg bort? SKal det være en spøk?

Om kristendommen står i fare, hva så? Er jo bare bra det... jeez. Betyr jo bare at folk skjønner hva religioner står for, og hva religioner kan gjøre med folk. Bare se i gamledager? så mye dømming på den tiden, skal man lete lenge etter.

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Mener at kristendommen har beveget seg bort fra heksebrenning og uttalelser som sier at kvinner bør tie i store forsamlinger. Islam har på en rekke områder forsatt slike meninger. Hva er forresten en spøk? Om du mener at det er en positiv ting at kristendommen står i fare er det en uttalelse jeg respekterer. Det betyr ikke at jeg er enig i den, det er jeg nemlig ikke!

Lenke til kommentar
(...)

Poenget er at det er mye mer interessant å rapportere om ekstremister som vil drepe alle og en hver, enn vanlig troende som ikke gjør en flue fortred.

Er det egentlig det? Media rapporter nyhetsbildet sågar underrettet en vinkling som passer saken, men likevel nyhetsbildet.

Ja, men de konsentrerer seg jo om det nyhetsbilde som fremstiller mest mulig på verst mulig måte.

Mener at kristendommen har beveget seg bort fra heksebrenning og uttalelser som sier at kvinner bør tie i store forsamlinger. Islam har på en rekke områder forsatt slike meninger. Hva er forresten en spøk? Om du mener at det er en positiv ting at kristendommen står i fare er det en uttalelse jeg respekterer. Det betyr ikke at jeg er enig i den, det er jeg nemlig ikke!

Det er også en uttalse jeg respekter, men også er enig i.

Men først. Du sier at kristendommen er kommet lenger enn Islam. Det vil jeg også si meg helt enig i. Kristendommen er kommet lenger, men er også langt ifra perfekt. Islam er også kommet lenger, og vil også gjøre det. Det er som spill som Age of Empire, eller Rise of Nations. Selv om en spiller ikke er kommet til den nye alderen like kjapt som de andre, vil det ikke si at denne spilleren aldri kommer dit. Det tar bare lenger tid. Sånn er det også med Islam. Jeg har tro på at Islam kommer til å komme til kristendommens nivå, de også. Dermed er det ikke så ille som du vil ha det til. De kommer nok ikke til å bli verre

Også det med at kristendommen blir brent er en bra ting, vil jeg si meg enig i. Samme gjelder Islam, Scientologi også videre også videre. Det er bra at alle religioner blir brent bort, for i bunn og grunn fører det ikke med seg noe spesielt bra. De har alle ekstremister, og enhver ekstremist er en ille ekstremist. Å ha tro, å tro at det er en gud som kan hjelpe deg i dårlige tider er vel og bra for de som trenger det. Men på det punktet synes jeg religioner har for lite med det å gjøre. De binder seg for mye til bøker andre mennesker har skrevet. Så min mening er at vi bør kvitte oss med Islam i Europa (og resten av verden for den saks skyld). Dette gjelder da forøvrig all annen religion også.

Lenke til kommentar

For min del ser jeg gjerne mindre kristendom i Norge, og gjerne mindre av alle religioner. Jeg er ikke religiøs, jeg liker ikke religion.

Men jeg setter en skarp strek mellom min mistro til all overtro (beklager, men nå ser jeg det på et rent subjektiv grunnlag), og min prinsippielle støtte for all tro. Tro det du vil, så lenge du ikke bryter norsk lov.

Lenke til kommentar
For min del ser jeg gjerne mindre kristendom i Norge.

Der skilles våre veier.

Og der ligger hunden ofte begravet. Man er vettskremt for at en ørkenreligion skal bli byttet med en annen ørkenreligion, her i vinterriket. Det kommer neppe til å skje, men er man kristen så er det jo en frykt man kan ha det trivelig med. At islam tar over altså :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...