Gå til innhold

Europas kollektive selvmord, flertall av Muslimer i Europa innen få år?


Anbefalte innlegg

Synes det ikke høres så ille ut med at 40% er overkvalifiserte for yrkene sine, mens nordmenn er 20%. Det vil også være naturlig at man ikke stoler like mye på en grad fra et eller annet land. Det ville være naturlig at de tok noen relevante kurs i Norge for å vise at de harblitt evaluert riktig.

Frasen "høyskoleutdanning" gjør det vel naturlig å anta at gradene er fra Norge.

 

Jeg kjenner også noen utlendiger med høy uttdannelse og de har gode jobber. Det handler bare om ha den rikige innstillingen.

Det å ha det riktige navnet hjelper tydeligvis også.

1. Hvorfor det? '

 

2. Jeg kan godt tenke meg at arbeidsgivere i lavtlønnende yrker verger seg mot å annsette innvandre fordi de har dårligere erfaringer med dem. Jeg ville også ha gjort det samme selv. Derimot, hvis jeg får en søknad skrevet med god norsk fra en utlending med ordentlig uttdannelse ville jeg ha latt han komme på intervjuet. Det er ikke sånn at man har mer enn nok av kvalifiserte søkere. Det er også ganske stor bredde over hvem man tar inn, siden de fleste som søker har på ingen måte relevant uttdannelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvorfor det?

Fordi artikkelen sier at innvandrerne det gjelder har gått på høyskoler?

2. Jeg kan godt tenke meg at arbeidsgivere i lavtlønnende yrker verger seg mot å annsette innvandre fordi de har dårligere erfaringer med dem.

Nå er jo problemet at de får jobber i lavtlønnede yrker mens de egentlig er kvalifisert for høyere lønna jobber.

Jeg ville også ha gjort det samme selv. Derimot, hvis jeg får en søknad skrevet med god norsk fra en utlending med ordentlig uttdannelse ville jeg ha latt han komme på intervjuet.

Når utlendinger får innkalling til jobb intervju kun ved å endre på navnet på jobbsøknaden tror jeg ikke problemet er utdanning eller norsk kunnskapene deres.

Det er også ganske stor bredde over hvem man tar inn, siden de fleste som søker har på ingen måte relevant uttdannelse.

Nå er saken den at de har relevant utdanning men alikevel ikke blir innkalt til jobb intervju fordi de har et utenlandsk navn.

Lenke til kommentar
Thomas Hylland Eriksen har skrevet en del interessante hefter, bøker og artikler om akkurat dette med flerkulturelle problemer og utfordringer i Norge. Jeg vil anbefale alle som er interessert i emnet om å lese noe av det han har skrevet.

 

Jeg stiller spørsmål til Thomas Hylland Eriksens evner til å lage et eneste realistisk verk når han lirer av seg søppel som dette i en kronikk. ;)

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Thomas Hylland Eriksen har skrevet en del interessante hefter, bøker og artikler om akkurat dette med flerkulturelle problemer og utfordringer i Norge. Jeg vil anbefale alle som er interessert i emnet om å lese noe av det han har skrevet.

 

Jeg stiller spørsmål til Thomas Hylland Eriksens evner til å lage et eneste realistisk verk når han lirer av seg søppel som dette i en kronikk. ;)

 

Jeg anser det som tvilsomt om du klarer å ta en diskusjon uten å bedrive personangrep fremfor argumentering.

 

Ta fotballen, ikke fotballspilleren!

 

 

THE stiller spørsmålet: Hvor mye forskjellsbehandling av uskydlige er forsvarlig? Er det søplete plutselig? Har jeg våkna opp i Francos Spania og ingen har fortalt meg? Hva faen skjer med det norske folket?

Lenke til kommentar
Jeg anser det som tvilsomt om du klarer å ta en diskusjon uten å bedrive personangrep fremfor argumentering.

 

Ta fotballen, ikke fotballspilleren!

 

Det må da strengt talt være lov å komme med kritikk av forskere uten at dette tas som personangrep, det faktum at han blankt avfeier alle enkelttilfeller som tilsammen skaper et mønster som går mot hans eget glansbilde, taler ikke hans sak hva noenlunde nøytral forskning angår.

Lenke til kommentar
1. Hvorfor det?

Fordi artikkelen sier at innvandrerne det gjelder har gått på høyskoler?

2. Jeg kan godt tenke meg at arbeidsgivere i lavtlønnende yrker verger seg mot å annsette innvandre fordi de har dårligere erfaringer med dem.

Nå er jo problemet at de får jobber i lavtlønnede yrker mens de egentlig er kvalifisert for høyere lønna jobber.

Jeg ville også ha gjort det samme selv. Derimot, hvis jeg får en søknad skrevet med god norsk fra en utlending med ordentlig uttdannelse ville jeg ha latt han komme på intervjuet.

Når utlendinger får innkalling til jobb intervju kun ved å endre på navnet på jobbsøknaden tror jeg ikke problemet er utdanning eller norsk kunnskapene deres.

Det er også ganske stor bredde over hvem man tar inn, siden de fleste som søker har på ingen måte relevant uttdannelse.

Nå er saken den at de har relevant utdanning men alikevel ikke blir innkalt til jobb intervju fordi de har et utenlandsk navn.

Å gjenta seg selv er en god ting. Hvorfor kan de ikke ha gått på en høyskole i utlandet? Høyskole er ikke noe norskt begrep.

 

Det har du ikke dokumentert for, siden bare 20% flere innvandre er overkvalifiserte, og jeg har allerede forklart en del av prosentmengden. Dermed har vi bare ca 10% igjen. Ergo, de fleste innvandre som har jobb er ikke noe mer overkvalifisert enn nordmenn.

 

Jeg sa at de ikke blir kalt inn, fordi de har dårlige erfaringer med dem. Når de inkaller de beste muslimene som søker, og de er ikke noe tess kan jeg forstå at Ali som ikke kan skrive særlig bra ikke blir innkalt. Ja, hvis han bytter navn vil de kanskje ta han inn, fordi de har ikke like dårlige erfaringer med nordmenn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Har man i disse tallene tatt høyde for de som vil jobbe men som ikke får jobb pga utenlandsk navn og andre former for stigmatisering? Hvordan blir innvandrere tatt i mot når de kommer til Norge? Hvordan oppfatter de velkomsten selv?

Der har vi den samme gamle argumentasjonen igjen! Innvandrere er alltid uskyldige, mens det er vi Nordmenn som er rasister, stigmatiserere og fordommsfulle. Vel, at arbeidsgivere kan være noe skeptisk til nye landsmenn er ikke så rart, jeg mener man kan ikke gå en eneste dag uten og lese noe (som oftest negativt) om innvandrere i Norge. Er skeptisk selv, og hadde jeg hatt muligheten til og annsette folk ville jeg tenkt meg nøye om. Synes forsatt alt for mange innvandrere er "giddalause"...

 

E: Kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Det er klart at om en nordmann skulle flytte til et annet land og få seg en god jobb der måtte han antagelig være mye dyktigere enn de lokale han konkurrerte mot.

 

Og til de som sier det er umulig for enkelte å få seg jobb pga navn eller hudfarge så kan jeg ikke se at noen fra Nepal eller Sri-Lanka skulle ha så mye lysere hud eller enklere navn enn noen fra for eksempel Somalia. Her er det rett og slett snakk om noen som ikke er villige til å gjøre den ekstra innsatsen det kreves av absolutt alle som ønsker å få seg jobb i en helt annen kultur.

Lenke til kommentar
Der har vi den samme gamle argumentasjonen igjen! Innvandrere er alltid uskyldige, mens det er vi Nordmenn som er rasister, stigmatiserere og fordommsfulle. Vel, at arbeidsgivere kan være noe skeptisk til nye landsmenn er ikke så rart, jeg mener man kan ikke gå en eneste dag uten og lese noe (som oftest negativt) om innvandrere i Norge. Er skeptisk selv, og hadde jeg hatt muligheten til og annsette folk ville jeg tenkt meg nøye om.

 

E: Kode

 

Jeg forstår ikke hva gammel har med saken å gjøre. En argumentasjon blir ikke automatisk feil (eller riktig) av å være gammel. Det er du som trekker frem rasisme, jeg har ikke nevnt det med et ord. Det er også generaliserende å si at "vi nordmenn er stigmatiserende og fordomsfulle". ;)

 

Vi kan ikke gå en dag uten å lese noe negativt - punktum. Ran, kriminalitet, voldtekt, svindel - men det er media som alltid må nevne at det er snakk om en "ikke-etnisk nordmann" når noe er gjort, slik at vi fokuserer på det i stedet for å se all annen kriminalitet av "etniske nordmenn".

 

Ikke misforstå, selvsagt finnes det problemer, både på grunn av kulturforskjeller og fordi innvandrer er som alle andre mennesker - noen er late, noen er kriminelle og noen er drittsekker. Som alle andre. Og må behandles som alle andre, verken verre eller bedre.

 

Så jeg forsøker slett ikke å male alt svart/hvitt (selv om jeg ser at noen av mine motdebattanter liker å legge slike meninger i min munn ;) ). Det jeg reagerer på er stigmatisering og generalisering som bunner i fremmedfrykt - dette vil ikke hjelpe i integreringen. Det er faktisk svært lite konstruktivt.

 

Når det gjelder Thomas Hylland Eriksen, så anser jeg ikke "søppel" som konstruktiv kritikk. Det er heller ikke særlig rasjonelt å avfeie alt han har skrevet (om det var det du gjorde) basert på en kronikk du ikke var enig i. (Jeg vet ikke helt om jeg er enig i din tolkning av kronikken, så det kan være du har misforsått hva hans hensikt var med den).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Det er klart at om en nordmann skulle flytte til et annet land og få seg en god jobb der måtte han antagelig være mye dyktigere enn de lokale han konkurrerte mot.

 

Virkelig?

 

Nordmenn som flytter ut har stort sett ikke noe problem med å få relevant jobb. Men folk som flytter til Norge, derimot... Kanskje vi ikke er et vestlig, fritt meritokrati allikevel?

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/26/548207.html

 

Unnskyld meg, men jeg har ikke hørt en eneste positiv ting om somaliere noen sinne. Jeg har sett og hørt positive nyheter om enkelte pakistanere, øst-europeere, asiatere og andre afrikanere som gjør noe fint her i Norge, men aldri en eneste somalier. Nå tror jeg ikke media heller går inn for å svartmale somaliere, så jeg begynner å lure på hvilken kultur de egentlig har der i Somalia.

Lenke til kommentar

Who cares, jeg mener, om vi blir moderate muslimer, altså statsreligionen blir islam, hvilken skade gjør det, nei vi kommer fremdeles til å respektere menneskerettighetene, skjønner ikke hva dere babler om. I fremtiden kommer vi ikke til å ha etnisitet.

Alle kommer til å være en mellomting, vakkert :D

 

Eller som "Mark Renton" sa det i "Trainspotting": One thousand years from now there'll be no guys and no girls, just wankers. Sounds great to me... Bare bytt ut "guys" and "girls" med "raser" og "etnisistet"

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/26/548207.html

 

Unnskyld meg, men jeg har ikke hørt en eneste positiv ting om somaliere noen sinne. Jeg har sett og hørt positive nyheter om enkelte pakistanere, øst-europeere, asiatere og andre afrikanere som gjør noe fint her i Norge, men aldri en eneste somalier. Nå tror jeg ikke media heller går inn for å svartmale somaliere, så jeg begynner å lure på hvilken kultur de egentlig har der i Somalia.

 

Oppslag om somaliere som lever et vanlig liv uten å gjøre noen fortred selger ikke. Negative ting selger. Jeg synes ikke du skal basere din oppfatning av somaliere (som vel er like forskjellige som nordmenn) på slike oppslag.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/26/548207.html

 

Unnskyld meg, men jeg har ikke hørt en eneste positiv ting om somaliere noen sinne. Jeg har sett og hørt positive nyheter om enkelte pakistanere, øst-europeere, asiatere og andre afrikanere som gjør noe fint her i Norge, men aldri en eneste somalier. Nå tror jeg ikke media heller går inn for å svartmale somaliere, så jeg begynner å lure på hvilken kultur de egentlig har der i Somalia.

Her trer onkel PencilCase til redning av akkurat deg!

 

 

somaliske menn mot omskjæring

 

somaliske ungdommer er like politisk engasjerte som vanlig norsk ungdom

 

Faisal Aligas_blog

 

Sånn, det var et lite knippe med positivitet, og det tok ikke så veldig mye energi å finne disse.

 

:)

Lenke til kommentar

Har du allerede glemt den saken du nettop kommenterte? Den om at somaliere tok seg fri på den somaliske nasjonaldagen.

 

Men såklart, har man bestemt seg for at alle innvandrere fra Somalia er trygdeinnvandrere og snyltere, så er det jo vanskelig å huske sånne irriterende detaljer som sier det motsatte.

 

Hva med nordmenn i utlandet som tar seg fri på 17. mai forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...