Jo Are Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hei Som emnetittelen sier lurer jeg på hvordan man får stilt inn perfkt tv bilde, altså hva kontrast skal være osv. Skjønner dette er forskjellig fra tve til tve men finnes det ikke noen bilder man kan stille etter eller noe slikt? Håper noen skjøner hva jeg mener. Takker for hjelp Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Skjønner dette er forskjellig fra tve til tve men finnes det ikke noen bilder man kan stille etter eller noe slikt? Ikke bare er det forskjell på de ulike tv-apparatene, men også på øynene som ser. Det er ingen som har en fasit på dette, utenom deg selv som skal se på din tv. Gjør deg kjent med menyene og hva de enkelte innstillinger gjør med bildet ditt, prøv og feil til du er fornøyd. Det finnes en rekke hjelpemidler, bl.a denne som du får kjøpt på Hi-Fi Klubben, og muligens Expert/Elkjøp også? Jeg har aldri brukt noe sånt så jeg kan ikke anbefale noe eller si hvordan du skal bruke de. Se også i forum hvor tv`n din er omtalt så finner du helt sikkert noen innstillinger du kan gå ut ifra. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Skjønner dette er forskjellig fra tve til tve men finnes det ikke noen bilder man kan stille etter eller noe slikt? Ikke bare er det forskjell på de ulike tv-apparatene, men også på øynene som ser. Det er ingen som har en fasit på dette, utenom deg selv som skal se på din tv. Gjør deg kjent med menyene og hva de enkelte innstillinger gjør med bildet ditt, prøv og feil til du er fornøyd. Det finnes en rekke hjelpemidler, bl.a denne som du får kjøpt på Hi-Fi Klubben, og muligens Expert/Elkjøp også? Jeg har aldri brukt noe sånt så jeg kan ikke anbefale noe eller si hvordan du skal bruke de. Se også i forum hvor tv`n din er omtalt så finner du helt sikkert noen innstillinger du kan gå ut ifra. En liten nøkkelregel er at de fleste finner sine ideal innstillinger rundt midten:)... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Idealinnstillingene er på ingen måte rundt midten av innstillingsskalaen (om jeg forstod deg rett). Og det finnes faktisk fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves. Vi har en gråtoneskala kalt D65 som sier noe om fargeforhold og fargetemperatur (6500K). Denne standarden har fremkommet fordi den gir lik metning av alle fargene, altså en nøytral fargebalanse/gråtoneskala. Filmer blir f.eks. produsert slik, og det er på denne måten filmressigøren har ment at filmen skal oppleves. Å få stilt inn nært perfekt D65 er svært vanskelig, og krever dyrt utstyr (probe mm.). En kan derimot oppnå gode tilnærminger ved å bruke kalibreringsdisker. En av de mest kjente er Digital Video Essentials (DVE), som linket til i et tidligere innlegg. Den er litt kronglete og lang å gå gjennom, men gir god forståelse og guiding gjennom innstillinger via bestemte testbilder. Det finnes også greie guider på nettet til de viktigste delene av DVE. Alternativer til DVE er bla. The Calibrator, eller Monster Cable kalibreringsdiskene. Det kan være lurt å skjekke forum, der vil som regel brukere ha oppgit innstillinger de liker, mer eller mindre kalibrerte. Om du kan finne tester av den aktuelle TVen er ofte idealinnstillinger oppgitt her. De mest grundige testerne oppgir også innstillinger de har kommet frem til med probe. Se f.eks: http://www.hdtvtest.co.uk/ Hvor vidt en liker D65-bildet blir opp til hver enkelt, men det er altså det som kjennetegner et riktig kalibrert bilde. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Og det finnes faktisk fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves.Hvor vidt en liker D65-bildet blir opp til hver enkelt, men det er altså det som kjennetegner et riktig kalibrert bilde. Det var akkurat det som var poenget mitt. Og hvis en person da ikke liker det, så er det vel (pr definisjon) heller ikke noen "fasit" eller "riktig konfigurering"? 2+2=4 - dét er en fasit Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Idealinnstillingene er på ingen måte rundt midten av innstillingsskalaen (om jeg forstod deg rett). Og det finnes faktisk fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves. Vi har en gråtoneskala kalt D65 som sier noe om fargeforhold og fargetemperatur (6500K). Denne standarden har fremkommet fordi den gir lik metning av alle fargene, altså en nøytral fargebalanse/gråtoneskala. Filmer blir f.eks. produsert slik, og det er på denne måten filmressigøren har ment at filmen skal oppleves. Å få stilt inn nært perfekt D65 er svært vanskelig, og krever dyrt utstyr (probe mm.). En kan derimot oppnå gode tilnærminger ved å bruke kalibreringsdisker. En av de mest kjente er Digital Video Essentials (DVE), som linket til i et tidligere innlegg. Den er litt kronglete og lang å gå gjennom, men gir god forståelse og guiding gjennom innstillinger via bestemte testbilder. Det finnes også greie guider på nettet til de viktigste delene av DVE. Alternativer til DVE er bla. The Calibrator, eller Monster Cable kalibreringsdiskene. Det kan være lurt å skjekke forum, der vil som regel brukere ha oppgit innstillinger de liker, mer eller mindre kalibrerte. Om du kan finne tester av den aktuelle TVen er ofte idealinnstillinger oppgitt her. De mest grundige testerne oppgir også innstillinger de har kommet frem til med probe. Se f.eks: http://www.hdtvtest.co.uk/ Bevares ja, men de fleste er ikke så hysteriske at de sverger til DVE:). Når jeg skriver at idealet ligger rundt midten så er det her de fleste finner det bildet de selv er fornøyd med. En del flatskjermer er utstyrt med kallibrerings muligheter som får mannen i gata til å svette. Sånn sett tror jeg flere og flere lar være å gå inn på menyene og de baserer seg heller på fabrikk instillinger. Hvor vidt en liker D65-bildet blir opp til hver enkelt, men det er altså det som kjennetegner et riktig kalibrert bilde. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Og det finnes faktisk fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves.Hvor vidt en liker D65-bildet blir opp til hver enkelt, men det er altså det som kjennetegner et riktig kalibrert bilde. Det var akkurat det som var poenget mitt. Og hvis en person da ikke liker det, så er det vel (pr definisjon) heller ikke noen "fasit" eller "riktig konfigurering"? 2+2=4 - dét er en fasit Pr definisjon er det en fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves. Det er derimot ingen fasit på hvordan hver enkelt liker bildet. Personlig liker jeg balanserte farger, uten for mye oversatureringer. Jeg liker å få med med med alle detaljene med et best mulig sortnivå. Jeg liker heller ikke å få med meg for mye detaljer (sortere enn sort, hvitere enn hvit), gjene kalt støy. Det er derfor kalibrering er så viktig. For meg et det et absolutt minimum å sette av noen timer etter at jeg har kastet tusenlapper i nytt AV-utstyr. Dette for å få utnyttet hva jeg har betalt for. Tror veldig mange vil være enige her. Kvadeatroten av 4 = 2, men det er ikke hele sannheten. @ Bava: Hva mannen i gata driver med representerer på ingen måte idealet (som er spurt etter her, på et relativt teknisk forum). Hvordan sliderne er satt opp er individuelt fra modell til modell. Å sette alt til midten vil stort sett alltid gi et bilde godt fra D65. En annen ting, mener du f.eks skarphet bør være satt til midten på en flatskjerm med digital tuner? Om en vil generalisere litt vil et bedre tips være å sette bildet til filmmodus og fargetemperatur til varm, gjerne første nivå. Om en lett kan se rød- eller grønnstikk, som er ganske normalt, kan en bruke tint-funksjonen. Skarpht bør settes til den nedre delen av skalaen. Fortell meg, hvilken relevans har det i denne tråden at folk flest lar TVen stå på fabrikkinnstillinger? (Forøvrig fint om du fikser quoten din, slik at ikke ditt innskudd kommer midt inni hva du quotet fra meg) Endret 21. september 2008 av chrlod Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg jobber en del med kallibrering til vanlig, men hjemme i min egen stue stiller jeg tv-en slik jeg selv ønsker uten å ta hensyn til korrekte verdier. Jeg liker litt harde kontraster og pleier å kallibrere meg frem til dette ganske fort. Noe av grunnen til at jeg valgte Panasonic er at den ikke har så mange muligheter, men menyen minner om den gamle rør tv-en og da kan man ikke rote så mye med det. Jeg nyter mitt av utstyr når jeg ser en god film... For mye mekk skaper bare stress og mas... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Om du driver med kalibrering bør du også vite viktigheten av det. Har du gjort dette en stund vil du lett nok se oversatureringer. Dette er hvertfall nok til å irretere meg. At hele bildet heller mot en farge er ikke uvnalig. Stiller du kontrast for høyt mister du detaljer i bildet. Å stille inn korekt bilde handler ikke om stress og mas for en entusialst. Det handler om å gjøre seg kjent med sitt nyeste, og finne toppen av ytelse. Det handler om å få frem et bilde slikt det er ment å sees, for å virkelig kunne nyte det. Hva du har andydet i denne tråden tilsier at du ikke er veldig entusiastisk innen kalibrering. Uansett er dine preferanser subjektive, og D65 gjelder som standard for kalibrering! Endret 21. september 2008 av chrlod Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Om du driver med kalibrering bør du også vite viktigheten av det. Har du gjort dette en stund vil du lett nok se oversatureringer. Dette er hvertfall nok til å irretere meg. At hele bildet heller mot en farge er ikke uvnalig. Stiller du kontrast for høyt mister du detaljer i bildet. Å stille inn korekt bilde handler ikke om stress og mas for en entusialst. Det handler om å gjøre seg kjent med sitt nyeste, og finne toppen av ytelse. Det handler om å få frem et bilde slikt det er ment å sees, for å virkelig kunne nyte det. Hva du har andydet i denne tråden tilsier at du ikke er veldig entusiastisk innen kalibrering. Uansett er dine preferanser subjektive, og D65 gjelder som standard for kalibrering! Jeg har ikke argumentert mot det:)... Det beste resultatet for du uansett på kino med en skikkelig 35mm kopi. I dag finner du ikke en tv som kan levere 100% uansett. Hverken på sort, farger eller hvitt... Vi får se hva som skjer når Oled hopper inn på markedet. Der kan man nok få til fine saker... Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Og det finnes faktisk fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves.Hvor vidt en liker D65-bildet blir opp til hver enkelt, men det er altså det som kjennetegner et riktig kalibrert bilde. Det var akkurat det som var poenget mitt. Og hvis en person da ikke liker det, så er det vel (pr definisjon) heller ikke noen "fasit" eller "riktig konfigurering"? 2+2=4 - dét er en fasit Pr definisjon er det en fasit på hvordan TV-bildet skal oppleves. Det er derimot ingen fasit på hvordan hver enkelt liker bildet. Personlig liker jeg balanserte farger, uten for mye oversatureringer. Jeg liker å få med med med alle detaljene med et best mulig sortnivå. Jeg liker heller ikke å få med meg for mye detaljer (sortere enn sort, hvitere enn hvit), gjene kalt støy. Det er derfor kalibrering er så viktig. For meg et det et absolutt minimum å sette av noen timer etter at jeg har kastet tusenlapper i nytt AV-utstyr. Dette for å få utnyttet hva jeg har betalt for. Tror veldig mange vil være enige her. Kvadeatroten av 4 = 2, men det er ikke hele sannheten. @ Bava: Hva mannen i gata driver med representerer på ingen måte idealet (som er spurt etter her, på et relativt teknisk forum). Hvordan sliderne er satt opp er individuelt fra modell til modell. Å sette alt til midten vil stort sett alltid gi et bilde godt fra D65. En annen ting, mener du f.eks skarphet bør være satt til midten på en flatskjerm med digital tuner? Om en vil generalisere litt vil et bedre tips være å sette bildet til filmmodus og fargetemperatur til varm, gjerne første nivå. Om en lett kan se rød- eller grønnstikk, som er ganske normalt, kan en bruke tint-funksjonen. Skarpht bør settes til den nedre delen av skalaen. Fortell meg, hvilken relevans har det i denne tråden at folk flest lar TVen stå på fabrikkinnstillinger? (Forøvrig fint om du fikser quoten din, slik at ikke ditt innskudd kommer midt inni hva du quotet fra meg) Jeg ser at du brenner for dette og det er bra... Noen forlanger mer enn andre og jeg er en av de som bruker mine egne øyne. Det hadde sikkert vært stas å bruke DVe, men jeg higer ikke etter det. De fleste tv-ene mine har ligget rundt midten eller litt under. Skarphet og kontrast er som regel litt under og farger varierer litt. Som nevnt så finnes det ikke tv-er i dag som kan bli 100%. Sjekk ut en kallibrerings monitor så oppdager du fort det... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det er sant at et fåtall av utstyr kommer nær 100%. Kalibrering handler nødvendigvis ikke om å nå 100%, men å komme så nær utstyret ditt tillater. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Laster nå ned Monster sin kalibrerings dvd, håper den funker. Skal komme med tilbakemeldinger etter testing. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det ble stilt en stund her nå.. Om du sliter finnes det flere gode guider til DVE. Denne er også mer gjennomført og lærerik enn Monster kalibreringsdiskene. Det vil også svare seg å kjøpe en fysisk kopi av DVE. Dette pga. det medfølger fargefiltre som du holder forran øynene for å lettere kunne justere fargene. Lykke til! Har du fått resultater så langt? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det vil også svare seg å kjøpe en fysisk kopi av DVE. Det tror jeg er et meget godt poeng. Jeg lasta ned DVE som et lite "morro-prosjekt" og kjørte gjennom den (pc til tv/avi-fil) men man må vel brenne den ut på en dvd (ts_audio/video) for å få de menyene og pakken ellers til å funke skikkelig? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Nja, det kommer igrunnen ann på hvordan du spiller den av og hvilket format den er i når du laster den ned. Er det f.eks em image-fil, som er det mest vanlige, vil du kunne åpne den i de vanligste avspillere (eks. VLC) akkuratt som om det skulle vert en fysisk disk. PowerDVD har eksempelvis også muligheten til å emulere AUDIO/VIDEO_TS. Som sakt er største grunnen til å kjøpe fysisk kopi de vedlagte fargefilterne. Dette muliggjør en genial metode for fargejustering - svært enkel er den også. Endret 26. september 2008 av chrlod Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Det ble stilt en stund her nå.. Om du sliter finnes det flere gode guider til DVE. Denne er også mer gjennomført og lærerik enn Monster kalibreringsdiskene. Det vil også svare seg å kjøpe en fysisk kopi av DVE. Dette pga. det medfølger fargefiltre som du holder forran øynene for å lettere kunne justere fargene. Lykke til! Har du fått resultater så langt? Jada Takket være dvden fikk jeg kalibrert tv til det jeg vil si som perfekt når jeg bruker ps3, men på analoge tv signaler ga jeg opp og valgte standar innstillingene som faktisk viste seg og være ganske bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå