Gå til innhold

Redusere strøm på en 12v kabel på psu

Fromage

Anbefalte innlegg

Jeg har en vannpumpe som bråker en del. Den går på ca. 3700 omdreininger. Den er koblet på en vanlig 12 volt kontakt fra strømforsyningen. Tenkte jeg skulle prøve å få redusert hastigheten litt på pumpa, så jeg trenger litt hjelp.

Er det muligheter for å modde kabelen fra strømforsyningen med et potmeter eller lignende? I så fall hvilke spesifikasjoner må dette potmeteret ha? Eller går det an å lodde inn en motstand på ledningen slik at spenningen reduseres? Hvor stor må da motstanden være pr. reduserte enhet volt?

Pumpa er på 12 volt. Har nominell current på 0.69 til 1A og Elekrisk kraft er 8.3 til 12W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint ann å sette inn en motstand/potmeter ja. Husk at spenningstapet overmotstanden er R*I, du kan regne med at strømmen er noenlunde konstant selv om du senker spenningen.

Når du kjøper motstand/potmeter må du huske å kjøpe en som tåler effekten som blir omstatt i denne. Denne er gitt av P = I^2*R der I er strømmen gjennom motstanden. Dersom du f.eks kjøper en mostand som bare tåler 1/4 W kan den fort brenne av.

Du trenger vel motstand i størrelsesorden 1-3 ohm. Dersom vi regner med 1A strømtrekk vil dette tilsvare 1-3 V tap altså 11-9V til pumpen. Effekten omstatt i motstanden blir da tilsvarende 1-3 Watt.

Lenke til kommentar
Går fint ann å sette inn en motstand/potmeter ja. Husk at spenningstapet overmotstanden er R*I, du kan regne med at strømmen er noenlunde konstant selv om du senker spenningen.

Når du kjøper motstand/potmeter må du huske å kjøpe en som tåler effekten som blir omstatt i denne. Denne er gitt av P = I^2*R der I er strømmen gjennom motstanden. Dersom du f.eks kjøper en mostand som bare tåler 1/4 W kan den fort brenne av.

Du trenger vel motstand i størrelsesorden 1-3 ohm. Dersom vi regner med 1A strømtrekk vil dette tilsvare 1-3 V tap altså 11-9V til pumpen. Effekten omstatt i motstanden blir da tilsvarende 1-3 Watt.

Takk for svar. Var innom Elfa.se og kikket litt. Mye å velge i og bli forvirret. Denne her vil vel kunne gå?:

Trimpot 82P 200ohm

Typ 82P

Cermetbana

Produsent: BI Technologies

Kapslad 1-varvig trimpotentiometer med cermetbana. Hög effekttålighet och bra prestanda trots mycket små dimensioner. Tål alla löd- och tvättprocesser.

Antal varv: 1

Märkspänning: 200 V dc

Banmaterial: Cermet

Effekttålighet: 2,5 W

Resistans: 200 Ω

Typ: Vertical

(fikk ikke til å linke https linken.)

Regner med at motstanden på dette potmeteret går fra null og opp til 200 ohm, om jeg har forstått det rett. Den tåler også 2.5W. Markspenningen står oppført til 200 V dc. Mulig jeg misforstår her, men den kan vel brukes til 12V psu for det?

Endret av Fromage
Lenke til kommentar

Søk heller på Reostater på elfa. Disse er dyrere "potensiometer" laget for større strømmer og lavere motstander. Du kan da f.eks stille inn fra 0-10 ohm. Du har da mye bedre presisjon. På et 0-200 instrument vil over 90% av skalaen være ubrukelig til ditt bruk.

Reostater er generelt ganske dyre. Du kan da kanskje heller vurdere å kjøpe noen effektmotstander av diverse størrelse og koble sammen i serie/parallell til du får en kobling du er fornøyd med.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Søk heller på Reostater på elfa. Disse er dyrere "potensiometer" laget for større strømmer og lavere motstander. Du kan da f.eks stille inn fra 0-10 ohm. Du har da mye bedre presisjon. På et 0-200 instrument vil over 90% av skalaen være ubrukelig til ditt bruk.

Reostater er generelt ganske dyre. Du kan da kanskje heller vurdere å kjøpe noen effektmotstander av diverse størrelse og koble sammen i serie/parallell til du får en kobling du er fornøyd med.

Tror jeg prøver effektmotstander ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått motstandene. Når jeg kobler en motstand på plussledningen så går ikke volten ned i det hele tatt. Er det noe jeg gjør feil? Skal motstanden kobles på både pluss og minus? (har ikke prøvd dette da jeg er redd for å kortslutte). Eller er det andre muligheter? Har også koblet 3 motstander etter hverandre på ledningen uten å få noen reduksjon. Har nøyaktig digitalt og et analogt voltmeter. Begge viser ingen reduksjon.

Lenke til kommentar
Det må gå strøm gjennom ledningen for at du skal merke spenningsfallet.

Koblingen blir noe slik som dette:

+12V----|||||-----|||||-----PUMPE----Jord
     Motstand   Motstand

He-he! Fikk senket hastigheten ned fra 3890 til 2800. Går ca. på 9,87v. Helt annet lydnivå :) Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Flott at du fikk det til :)

Du bør kanskje kjenne litt etter på motstandene at de ikke blir så alt for varme. Effekten som ikke lenger går til pumpa blir jo nå om til varme i motstandene.

Dersom du vil ha et videre prosjekt kan du jo lage noen brytere og sette opp slik at du kan velge forskjellige motstander. Da har du hjemmelaget hastighetsregulator (med trinn).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...