Gå til innhold

PC versus Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenker å kjøpe meg ny bærbar data i nærmeste fremtid. Er student, bruker dermed data til skolearbeid, musikk, bilder osv. Jeg tror nok jeg trenger en god del lagringskapasitet, men har lyst på en 13'' data. Har snakket med noen som har Mac, og de anbefaler den på det sterkeste. Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på en Mac og en PC, hva er det som gjør at Mac'en oppfattes som så mye bedre? Jeg tenker mye på prisen også, som student flyr jeg ikke rundt med så mange tusenlapper :)

Jeg byttet til Mac for 2 år siden, etter over 10 år med Windows PC. Disse er mine erfaringer:

- Mac krever nesten ikke vedlikehold. I begynnelsen brukte jeg både XP og OSX. Etter et halvt år var XP sirup, mens OSX kjørte like fort. Begge ble brukt hyppig, og ingen ble vedlikeholdt. Siden jeg ikke gidder å drive med defragmentering, formattering av maskinen, osv... for å opprettholde hastigheten, har jeg slettet XP og bruker kun OSX.

- Menysystemet og GUI på OSX er mer behagelig å bruke etter min mening. Alle programmer har nærmest like menyer, og den eneste menylinjen som er synlig er det aktive programmet. Exsposé gjør det enkelt å bytte programmer som er oppe.

- Touchpaden på min MBP er mye bedre enn på min tidligere Amilo.

- Maskinen har aldri crashet på 2 år. Mange ganger har jeg maskinen påslått i flere uker, uten at den blir tregere eller mer ustabil. Trygg å bruke siden det finns ikke virus mot mac.

- Maskinen er helt lydløs. Ikke noe bråk fra vifter, siden aluminium chassiset trekker ut varme, som gjør at viftene ikke må jobbe så hardt( detter er MBP; om kort tid skal også MB gå over til aluminium)

- Den kostet mer enn en tilsvarende speccet PC, men noen tusenlapper over 4-6 år, for å slippe de irritasjonene jeg har hatt med PC? Det er absolutt verdt det.

På jobben bruker jeg XP og Win2K, men foretrekker OSX, uten tvil.

Lenke til kommentar
Eisa01, du sier at design ikke kan være en fordel eller ulempe, så da kan jo dere mac patrioter faen meg slutte å dra fram det argumentet hver gang!

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=368462&sku=361576 <--- lesestoff

Er 0,3 ghz bedre prosessor virkelig verdt 10.000 kr?

i tilegg har HP mer ram,

bedre grafikkort,

blu-ray spiller,

større harddisk og

mulighet for mer ram

Du "glemte" at Mac'en har:

-En adskillig mye bedre LED bakgrunnsbelyst skjerm med høyere oppløsning

-Multitouch touchpad

-Lavere vekt

-Mer kompakt (tynnere)

-Chassis i aluminium

-Mag-safe ladekontakt

-Bakgrunnsbelyst tastatur

-Bevegelsessensor

-Mulighet for å kjøre både OS X og Windows

Forøvrig undres jeg litt over hvorfor HP ikke oppgir batteritid for denne maskinen...

Mitt tips til trådstarter: Prøv en Mac og velg deretter. Ikke hør på noenting av det du leser i diskusjoner som dette. De fleste av uttalelsene kommer som oftest fra personer helt uten erfaring med Mac, men med en instilling om at de "ikke vil" like Mac.

Gjør som meg. Etter 20 år i Windows verden kjøpte jeg for et par år siden min første Mac. Nå har jeg to og mine Windows maskiner har siden den gang omtrent bare stått og støvet ned...

Mac koster, det er det ingen tvil om. Men det må da være en grunn til at Apple stjeler markedsandeler for hver måned som går..?

Og du synes de råttene argumentene der er verdt 10.000kr? dvs en brukt moped?

verken;

-Lavere vekt

-Multitouch touchpad

-Chassis i aluminium

-Bevegelsessensor-

-Mag-safe ladekontakt

Spiller noen rolle for meg.

- Vekt, jeg klarer da å drasse rundt på 200 gram mer( dvs 1/10 av matteboka mi..)..>.< !

- Multitouch touchpad- Jeg bruker nesten alltid mus når jeg bruker den bærbare, enten det er på skole eller hjemme.

- Hp'en har da mer enn nok kvalitetsfølelse selv om den ikke er laget i metall....

- Bevegelsessensor, Herregud, på en bærebar pc trenger man vel EKSTREMT skjeldent det?

- Ehm, ladekontakt? jaha det var jo et slående argument, jeg planlegger ikke å rive i kabelen, og hvis jeg skulle snuble i kabelen, rives den jaggu ut fra Hp'n og..

- En ting til, og det er hvorfor i allverden skal man installere windows på en macbook til 18000 kr?!?!?

Det er jo mest pengesløsene jeg noengang har hørt om...

Overser du fullstendig at Macbook Pro har en LED skjerm som er fullstendig overlegen skjermen på HP maskinen? Og attpåtil høyere oppløsning.

Og å si at en HP Pavilion har mer enn god nok kvalitetsfølelse blir en spøk. Etter å ha håndtert noen hundre bærbare datamaskiner opp igjennom årene av alle mulige merker kan jeg trygt si at den eneste som kan levere tilsvarende kvalitetsfølelse som en Macbook Pro er Thinkpad.

Og hva Mag-safe strømplugg angår. Jeg skal love deg at vi som har sittet på teknisk en del år etterhvert har sett mange rare skader relatert til ladekontakter. Hadde alle maskiner vært utstyrt med noe tilsvarende Mag-safe hadde en stor andel "unødvendige" skader vært unngått. Dette er skader som koster flesk å reparere. Spesielt sjokkerte blir de som har kjøpt en Acer til 5999,- og "slept" den i gulvet etter strømkabelen. Når det da oppstår skader som ofte vil koste 3-4000,- å reparere går haka som regel rett i bakken...

Du kan jo ellers gjerne svare meg på: Hvorfor koster enkelte Thinkpad modeller 15-20.000,- ?

De har jo mye dårligere spesifikasjoner enn den HP'en du linker til.

Noe sier meg at du lider av samme syndromet som de fleste deltakere i en Mac vs. "vanlig" PC diskusjon. Du har knapt sett eller enda mindre brukt en Mac noensinne men har alikevel satt deg opp en mening om at det er noe ræl.

Derfor gir jeg trådstarter nok en gang samme råd som jeg har gjort med så mange andre. Ikke hør en døyt på hva folk sier eller skriver om Mac. Oppsøk heller muligheten til å prøve en ut på egenhånd. Ingen, absolutt ingen av de jeg har gitt dette rådet har noensinne angret et sekund. Og vi snakker om 8-10 personer bare i løpet av siste året. Alt fra dataamatører til systemutviklere med 15-20 års bakgrunn fra Windows baserte maskiner.

Selv er jeg på ingen måten noen Mac fanatiker eller Windows hater. Jeg sier bare at jeg etter 20 år i Windows opplever det som en fryd å jobbe på en Mac og at dersom noe ikke endrer seg drastisk kommer jeg aldri til å kjøpe noe annet igjen til privat bruk.

Lenke til kommentar
Du snakker om at det ikke er mulig å kjøre OSX uten å hacke systemet, men det er å vri litt på sannheten da Apple skriver at det uansett er ulovlig for andre å lage maskiner med OSX innstallert. Som du sier, finnes det da ingen support for det hvis du gjør det selv.

Det er sant at ingen tvinger noen til å kjøpe 4GB fra dem, men som tidligere nevnt koster den obligatoriske 1GB RAM-en 700 kroner, noe som er dyrere enn 4GB andre steder. Så du må betale dobbelt uansett hvordan du vender på det.

I GiB ram er inkludert i maskinens pris på f.eks 8 690 kr. At 2 GB koster 700 kr betyr ikke at den første GB koster 700 kr. Hva Apple har priset den til vet vi ikke.

At Apple ikke lisensierer OS-et til andre er en forretningsmessig beslutning, og påvirker i realiteten i liten grad markedet etter min mening. Om Apple hadde lisensiert OS-et, tror jeg faktisk det i liten grad hadde påvirket prisene.

Lenke til kommentar

Jo, du må bare kunne litt matematikk. ;)

x = 700

1x = 700 kr

2x = 1400 kr

3x = 2100 kr

4x = 2800 kr

Her ser du at hvis du legger til 3GB minne fra standardvalget på 1GB, blir dette 2100 kr + 700 kr. Samtidig blir 700 x 2 = 1400 kroner. Det hadde vært rart om de skulle endret det kun for 1GB.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Jo, du må bare kunne litt matematikk. ;)

x = 700

1x = 700 kr

2x = 1400 kr

3x = 2100 kr

4x = 2800 kr

Her ser du at hvis du legger til 3GB minne fra standardvalget på 1GB, blir dette 2100 kr + 700 kr. Samtidig blir 700 x 2 = 1400 kroner. Det hadde vært rart om de skulle endret det kun for 1GB.

Det er ikke slik man priser grunnvare + tillegg. Den type matematikk er ubrukelig i prisvuderinger.

MacBook 13,3'' med 1 GiB minne koster kr 8 690,-. Du betaler da ikke noe ekstra for den 1 GiB. Hva minnet på den koster vet vi jo ikke i det hele, da det er en del av den totale prisen. Men ved normal prising er det totale produksjonskosnader + en margin. Dersom f.eks. marginen for hele maskina er 35 %, og innkjøpspris + montering av 2 x 512 MiB minne er 300 kr så blir dette langt unna 700 kr. Marginer generelt på bærbare PC-er i sjiktet opp til 10 000 kr er små. Så små at produsentene lager de billigste seriene til priser ned mot selvkost.

På tillegg, oppgraderinger og deler er det helt vanlig å bruke helt andre marginer. Særlig gjelder dette hos aktører som konkurrerer på noe annet enn pris. F.eks. i skrivermarkedet er marginer på selve skriverne særdeles små, men marginene på toner og blekk er svært store. Gjelder også i de fleste andre bransjer. F.eks koster Canon sin billigste blekkskriver under 400 kr og blekkpatronene koster 305 kr. Slik som du regner koster altså skriveren egentlig under 100 kr, noe den garantert ikke gjør. Så å regne prisen på medfølgende innhold på bakgrunn av overprisede tillegg/oppdraderinger/forbruksdeler er bare tull, og har ingen hensikt.

Så vi vet altså ikke hva vi betaler for den installerte GiB spesielt. At oppgraderingsminne har en helt annen pris pr GiB er vi ikke uenig om, også at det er uprising. Faktisk vet vi heller ikke om Multicom har samme margin på minnet montert i maskina og oppgraderingene. Tilleggsminne selges til løssalgpris, men innkjøpspris på minne kan være på et nivå som gjør at den medfølgende brikka bare koster 250 kr når man ser på hvilken margin de har på en hel PC.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...