Gå til innhold

PC versus Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor folk hater vista. Jeg har brukt vista siden juni/juli og den har kun låst seg en gang. Jeg kjører tonnevis med programmer og HDDen er fylt opp. Har aldri oppgradert virusprogrammet XD Det er det første Windows hvor programmer ikke kan låse systemet på samme måte som på eldre versjoner.

Men BTW. Dell XPS M1330 (jeg har M1530) er en kul pc som også er kraftig og liten. Den var før Air den tynneste bærbare, det eneste minuset er nok at den er litt for dyr.

Det er dessverre få gode PCer til den prisen. Toshibaen noen før meg sammenlignet ser veldig bra ut. Den har kanskje litt svakere prosessor enn MacBooken, men så har den 4GB med RAM og 320GB med HDD.

Du kan jo evt. vente og se om det kommer en billig Mac. Vær ops på at Mac altid koster mer enn tilsvarende PC. Sånn er det ganske enkelt bare.

Lenke til kommentar

@Agentspoon:

Dell har hatt og har vel samme praksisen når det gjelder pris på ekstra minne, og er klart for å få ut litt ekstra av kundene. MacBook/MacBook Pro bruker ellers standard SO-DIMM DDR2 minne, så det er ikke nødvendig å la seg flå av av Apple.

Ellers er OSX mindre ressurskrevende enn Vista, så minnekravet er ikke så ekstremt.

@Ty4on:

Mac er både dyrere og billigere enn bærbare PC-er, problemet er at sammenligning alltid gjøres mot de rimeligere bærbare PC-er, uten å innse at en bærbar som virker som har omtrent samme spesifikasjoner fort vekk kan variere med mangfoldige 1 000 kr i pris. Sjekk blant HP og Lenovo sine bedriftsrettede PC-er, så finner du fort ut. Thinkpad T og X serien er ikke akkurat rimelige.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@Ty4on:

Mac er både dyrere og billigere enn bærbare PC-er, problemet er at sammenligning alltid gjøres mot de rimeligere bærbare PC-er, uten å innse at en bærbar som virker som har omtrent samme spesifikasjoner fort vekk kan variere med mangfoldige 1 000 kr i pris. Sjekk blant HP og Lenovo sine bedriftsrettede PC-er, så finner du fort ut. Thinkpad T og X serien er ikke akkurat rimelige.

Det finnes Mac som er billigere enn enkelte tilsvarende PCer, men siden de har monopol på Mac OS og selger designpcer, så vil de aldri være de billigste.

Lenke til kommentar
@Ty4on:

Det finnes Mac som er billigere enn enkelte tilsvarende PCer, men siden de har monopol på Mac OS og selger designpcer, så vil de aldri være de billigste.

Ja, og det gjelder for svært mange "produsenter" og har intet med OS å gjøre. Mac og Windows-PC er substitutter, dvs de dekker i realiteten samme behov. I hele denne gruppen av leverandører konkurrerer aktørene enten på pris eller på andre egenskaper. I og med at Mac har en del egenskaper som mange ser på som attraktive, kan de la være å konkurrere hardt på pris. Akkurat det samme som Lenovo gjør med sin Thinkpad T-serie.

Om markedet ikke hadde oppfattet egenskaper i en Mac som verd noe ekstra så hadde de måttet prise seg omtrent lavest. Monopol på OSX har ingen betydning, så lenge vi i stor grad snakker om nær perfekte substitutter.

Bare for å forfølge den tanken (teoretisk). Om f.eks Dell hadde klart å lage et GUI på Linux som ble oppfattet som helt overlegent alt annen ville de også kunne priset seg høyere enn konkurrentene. Det selv om ingen har monopol på Linux.

Lenke til kommentar
Hvis du tror du kan kjøpe en maskin og fordoble mengden minne uten å betale en krone ekstra, har du en overraskelse i vente. Enhver maskin har et grunnivå av minne, uansett må man betale ekstra for mer minne. Jeg ser virkelig ikke argumentet ditt.

Nei, men normalt kan du kjøpe 4 GB minne for 600 kroner direkte fra leverandøren. Da slipper du å oppgradere senere. Hos Apple må du derimot betale for 1 GB minne (dyrere enn 4 GB for PC), og så vurdere en oppgradering i etterkant med ekstrautgifter.

Lenke til kommentar
Hvis du tror du kan kjøpe en maskin og fordoble mengden minne uten å betale en krone ekstra, har du en overraskelse i vente. Enhver maskin har et grunnivå av minne, uansett må man betale ekstra for mer minne. Jeg ser virkelig ikke argumentet ditt.

Nei, men normalt kan du kjøpe 4 GB minne for 600 kroner direkte fra leverandøren. Da slipper du å oppgradere senere. Hos Apple må du derimot betale for 1 GB minne (dyrere enn 4 GB for PC), og så vurdere en oppgradering i etterkant med ekstrautgifter.

Nå betaler du ikke noe ekstra for 1 GB minne, det er jo med i prisen. Og Dell har akkurat samme praksisen i hovedsak, selv om de har justert ned prisene en god del. Eller for å sammenligne 4GiB på en Dell Lattitude E6400. Den leveres med 1 x 1 GiB som standard. Kjøper du oppgradering hos Dell fra 1 til 4 koster det 1 068 kr. Altså rimeligere å kjøpe maskina med 1 GiB og å kjøpe 4 GiB i løst og kaste den ene minnebrikka.

Akkurat samme kostnad får du om du vil ha 4 GiB i en MacBook.

Så Apple Store sin "ublu" prising av minnemoduler kan man ikke ta i betraktning.

Lenke til kommentar

Som det sikkert har komt fram av denne tråden fremprovoserer ordet "Apple" en hel masse irrasjonelle følelser. Feks at "Folk flest med litt erfaring ser ned på Mac-brukere", som om ignorans var noe å ta høytidelig, eller at det er mac-brukerens problem.

Som nevnt tidligere, den eneste måten å finne ut om en mac er noe for deg er å teste ut brukergrensesnittet. Prøv den på en butikk, eller enda bedre, lån en maskin noen dager om du har muligheten til det.

Solide maskiner koster litt, og i praksis er ikke prisforskjellen så stor mellom mac/PC at det bør være det avgjørende. Det viktige er hvordan brukergrensesnittet føles for deg. Ved innkjøp av en laptop (og for så vidt de fleste andre ting) kan man fort spare seg til fant. Det er liten vits i å kjøpe en maskin for minst mulig bare for å finne ut at den egentlig suger og man må kjøpe en ny. Det høres selvsagt ut, men mange går gjennom hele livet før de innser det poenget der :)

Lenke til kommentar
Eisa01, du sier at design ikke kan være en fordel eller ulempe, så da kan jo dere mac patrioter faen meg slutte å dra fram det argumentet hver gang!

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=368462&sku=361576 <--- lesestoff

Er 0,3 ghz bedre prosessor virkelig verdt 10.000 kr?

i tilegg har HP mer ram,

bedre grafikkort,

blu-ray spiller,

større harddisk og

mulighet for mer ram

Du "glemte" at Mac'en har:

-En adskillig mye bedre LED bakgrunnsbelyst skjerm med høyere oppløsning

-Multitouch touchpad

-Lavere vekt

-Mer kompakt (tynnere)

-Chassis i aluminium

-Mag-safe ladekontakt

-Bakgrunnsbelyst tastatur

-Bevegelsessensor

-Mulighet for å kjøre både OS X og Windows

Forøvrig undres jeg litt over hvorfor HP ikke oppgir batteritid for denne maskinen...

Mitt tips til trådstarter: Prøv en Mac og velg deretter. Ikke hør på noenting av det du leser i diskusjoner som dette. De fleste av uttalelsene kommer som oftest fra personer helt uten erfaring med Mac, men med en instilling om at de "ikke vil" like Mac.

Gjør som meg. Etter 20 år i Windows verden kjøpte jeg for et par år siden min første Mac. Nå har jeg to og mine Windows maskiner har siden den gang omtrent bare stått og støvet ned...

Mac koster, det er det ingen tvil om. Men det må da være en grunn til at Apple stjeler markedsandeler for hver måned som går..?

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg egentlig slik at man får lov til å innstallere Windows på Mac, mens å innstallere OSX Leopard på noe annet enn Mac er strengt forbudt? Det er vel ikke akkurat en særlig gjensidig fordeling, eller hva Jobs?

EDIT: Bolson, det er en markant forskjell som du ignorerer. Apple har kun egenproduserte maskiner og utgir bare et lite utvalg av modeller. Man har derfor veldig få valgmuligheter og alt hva priser angår ligger i deres hender. Microsoft har på den annen side tilrettelagt Windows slik at alle datamaskiner kan kjøre det. Så hvis en drittbutikk som Dell lurer deg for masse penger, vil derimot en mer seriøs butikk som Multicom ikke gjøre det. Man har nemlig valg.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er slik fordi Mac OS X sin EULA krever at maskinvaren er "Apple branded". Skal man følge EULAen så er man derfor nødt til å enten kjøpe en datamaskin fra Apple, eller kaste på klistremerker for å tilfredsstille merkekravet. Eventuelt kan man glemme hele greia, siden ingen avtale overkjører norsk lov. Enda mindre en som "signeres" ved å trykke på "ja".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
MacBook overrepresentert blant programmerere? Vis meg statistikk på dette, jeg har enda tilgode å se eller høre en java-programmerer med Mac.

Woops, hei og hå, studerer InformasjonsTeknologi og bruker min MacBook dagligt med Eclipse til å programmere i Java og litt C++. Apple har vært litt seine med å gi støtte for Java 6, mest på grunn av at de måtte tilpasse swing til Leopard look-en på knapper og menyer, men ellers går det knirkefritt.

NetBeans kommer også i OSX versjon, dersom man liker å lage GUI ved drag and drop.

Hvorfor skulle ikke det gå, spesielt når Java er platformuavhengig.

Ellers bruker jeg en iMac hjemme til alt fra programmering til photoshop og spill, VEL og MERKE spiller jeg på en BootCamp innstalasjon av Windows. Mac er ikke for gamere.

Bare for å nevne så bruker jeg CentOS på FTP og Web Serveren min hjemme. Linux syns jeg er klart best å bruke nåt man skal sette opp servere av forskjellige sorter. Alt er gratis og man får god hjelp på nettet.

Foreløpig så liker jeg Mac til hverdagsbruk/arbeid, Windows til gaming og Linux til serverbruk.

Trådstarter bør prøve Mac så det ikke oppstår noe forhåndsdømming. Liker man det ikke, bruker man noe annet.

Å velge OS og PC vs Mac vs Linux, blir som å velge bil. Noen skal komme seg raskest mulig frem, noen vil gjøre det med stil og andre vil gjøre det gratis. Alle valg er helt gyldige og avhenger av behov og personlige preferanser.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg egentlig slik at man får lov til å innstallere Windows på Mac, mens å innstallere OSX Leopard på noe annet enn Mac er strengt forbudt? Det er vel ikke akkurat en særlig gjensidig fordeling, eller hva Jobs?

EDIT: Bolson, det er en markant forskjell som du ignorerer. Apple har kun egenproduserte maskiner og utgir bare et lite utvalg av modeller. Man har derfor veldig få valgmuligheter og alt hva priser angår ligger i deres hender. Microsoft har på den annen side tilrettelagt Windows slik at alle datamaskiner kan kjøre det. Så hvis en drittbutikk som Dell lurer deg for masse penger, vil derimot en mer seriøs butikk som Multicom ikke gjøre det. Man har nemlig valg.

Problemet er at man ikke kan installere OSX på annet enn Mac uten å hacke deler av OS-et. Mac bruker nemlig ikke Bios men EFI, og trenger således noen hack for i det hele la seg installere. Heller ikke Windows har du lov til å hacke, så således er det ingen forskjell. Grunnen til at du kan kjøre Windows på Mac er jo at Apple har laget Boot Camp som håndterer biossimulering, altså er det Apple vi kan takke for muligheten til å kjøre Windows. At ikke en teknisk ekstremt utdatert løsning som bios ikke er erstattet med EFI kan vi takke Microsoft for. Og Microsoft har ikke tilrettelagt Windows for at alle datamaskiner skal kunne kjøre det. Opprinnelig ble Microsoft sine OS laget for å kjøre på en arkitektur, etterhvert ble og lages alle datamaskiner slik at Microsoft sitt OS kan kjøres på det (det er faktisk MS som er den begrensede faktor i dag).

Det er ellers fullt mulig å kjøpe OSX løst, og legge inn de nødvendige hack. Men det er dårlig med support på noe slik.

Det er det at alt vedrørende prisen ligger i deres hender som er feil. At Apple utnytter situasjonen i Apple Store er korrekt, men ingen nekter deg å kjøpe de 4 GiB et annet sted. Samme gjelder en harddisk. Det andre problemet er at man ser på Mac, Windows og Linux som skilte verdener. I hovedsak er en bærbar PC mer eller mindre det samme produktet uansett om det er OSX, Ubuntu eller Windows som OS. Og som jeg har skrevet før, de ulike leverandørene, Apple, Dell, Lenovo, Compal, Sony etc har alle ulike markedsstrategier. Noen av de driver ren priskonkurranse, andre konkurrerer på helt andre egenskaper, og tar således helt andre priser på tillegg og deler. F.eks koster en 250 GB harddisk til Thinkpad nesten 2 500 kr om du kjøper "orginaldisk".

Og akkurat som at du kan velge å kjøpe ekstra minne av andre enn Dell, annen harddisk en "orginal" Lenovo (er en Hitachi Travelstar til 700 kr med noe spesialiteter), kan du gjøre det samme når det gjelder minne og harddisk til Mac. Personlig er Thinkpad eneste aktuelle bærbare PC-en for meg (ved siden av Mac). Ikke fordi den er rimelig og har rimelige deler, men fordi jeg synes den er langt bedre enn mye annet.

Og Apple kan ikke prise akkurat som de vil når en Dell, HP eller Asus er et substitutt. Mac er nemlig ikke noe eget markedssegment.

Å kalle Dell en drittbutikk er også litt drøyt. Tror nok de fleste større bedriftskunder ville sagt det motsatt.

Lenke til kommentar
Tja, forskjellen mellom Mac og PC:

- Mac er mye dyrere i innkjøp.

- Mac har mye lavere maskinkraft enn en PC i tilsvarende pris.

- Apple leverer kun lukket programvare, som er dyr.

- Begrenset tilgang på annen programvare og spill til mac.

- Mac har en grusom design.

- Mac har en svært begrenset mulighet for maskinvareoppgradering.

- Folk flest med litt erfaring ser ned på Mac-brukere (ivertfall er det min erfaring i samtlige klasser jeg har vært i).

- OSX og Apples øvrige programvare er ofte ustabil ved hard bruk, lav effektivitet.

- Apples programvare har gjerne svært lav brukerterskel, som igjen gjør den svært, svært begrenset i bruk.

Mitt favorittsitat, som jeg kjenner meg svært godt igjen i: "Mac is not so much operating a computer, it's sort of tricking it, fooling it to doing what it is you really want it to do".

Som sagt: Styr unna! Ikke end opp som enda en fanboy som hjelper Apple til å drepe fri programvare.

Det er den verste samlingen av løgner jeg har sett på aldri så lenge! Ikke en av disse påstandene er riktig.

Lenke til kommentar

Spennende tråd dette :)

Det virker som enkelte har gjort opp sin mening vedrørende Mac allerede før de har prøvd den selv. Men det er også veldig mange saklige og gode innlegg.

Som så mange andre kan jeg bare anbefale trådstarter å prøve en Mac først. Jeg har selv en MBP som jeg benyttert til nær sagt ALT i løpet av dagen - og en windowsbasert PC (med relativt bra specs) som brukes til støvsamling, spilling, nedlasting og veldig enkel filserver hjemme.

Jeg er rimelig fersk vedrørende Mac - men har ikke angret ett eneste sekund på at jeg kjøpte Mac. Samtlige programmer jeg brukte på Windows har jeg funnet versjoner av for OS X som gjør jobben minst like bra, om ikke bedre.

Selv hadde jeg aldri rørt en Mac før jeg kjøpte den, men hadde siklet lenge på dem. Jeg opprettet studentmedlemsskap på ADC og fikk 20% rabatt på Alle Mac Pro maskiner, som for mitt vedkommende tilsvarte 4000 kroner. Du får 10% på vanlig Macbook, som ikke er stort bedre enn den vanlige 8% studentrabatt.

Angående spill på Mac kan du bruke Bootcamp, dersom du har en windowslisens fra tidligere. En Macbook har uansett ikke godt nok skjermkort til at spill i det hele tatt burde være en aktuell problemstilling, men på en Macbook Pro med nVidia 8600M GT (256MB eller 512MB) fungerer det flott. Etter jeg installert Win XP på bootcamp kom jeg over programmet Crossover games som rett og slett lot meg installere og spille flere spill (Bl.a BF2) i OS X.

Sjekker du RAM på Komplett f.eks vil du se at de har egen meny for RAM til Mac. De fleste 2.5" HDD vil passe dersom du oppgraderer - men for å se hvor enkelt det er å oppgradere minne/harddisk på bærbar Mac anbefaler jeg et søk på Youtube. Det ligger utrolig mange "guider" der på alt fra oppakking til oppgradering av Macbooks.

Hilsen en fornøyd stasjonær PC og bærbar Mac bruker ;)

Lenke til kommentar
Problemet er at man ikke kan installere OSX på annet enn Mac uten å hacke deler av OS-et. Mac bruker nemlig ikke Bios men EFI, og trenger således noen hack for i det hele la seg installere. Heller ikke Windows har du lov til å hacke, så således er det ingen forskjell. Grunnen til at du kan kjøre Windows på Mac er jo at Apple har laget Boot Camp som håndterer biossimulering, altså er det Apple vi kan takke for muligheten til å kjøre Windows. At ikke en teknisk ekstremt utdatert løsning som bios ikke er erstattet med EFI kan vi takke Microsoft for. Og Microsoft har ikke tilrettelagt Windows for at alle datamaskiner skal kunne kjøre det. Opprinnelig ble Microsoft sine OS laget for å kjøre på en arkitektur, etterhvert ble og lages alle datamaskiner slik at Microsoft sitt OS kan kjøres på det (det er faktisk MS som er den begrensede faktor i dag).

Det er ellers fullt mulig å kjøpe OSX løst, og legge inn de nødvendige hack. Men det er dårlig med support på noe slik.

Det er det at alt vedrørende prisen ligger i deres hender som er feil. At Apple utnytter situasjonen i Apple Store er korrekt, men ingen nekter deg å kjøpe de 4 GiB et annet sted. Samme gjelder en harddisk. Det andre problemet er at man ser på Mac, Windows og Linux som skilte verdener. I hovedsak er en bærbar PC mer eller mindre det samme produktet uansett om det er OSX, Ubuntu eller Windows som OS. Og som jeg har skrevet før, de ulike leverandørene, Apple, Dell, Lenovo, Compal, Sony etc har alle ulike markedsstrategier. Noen av de driver ren priskonkurranse, andre konkurrerer på helt andre egenskaper, og tar således helt andre priser på tillegg og deler. F.eks koster en 250 GB harddisk til Thinkpad nesten 2 500 kr om du kjøper "orginaldisk".

Og akkurat som at du kan velge å kjøpe ekstra minne av andre enn Dell, annen harddisk en "orginal" Lenovo (er en Hitachi Travelstar til 700 kr med noe spesialiteter), kan du gjøre det samme når det gjelder minne og harddisk til Mac. Personlig er Thinkpad eneste aktuelle bærbare PC-en for meg (ved siden av Mac). Ikke fordi den er rimelig og har rimelige deler, men fordi jeg synes den er langt bedre enn mye annet.

Og Apple kan ikke prise akkurat som de vil når en Dell, HP eller Asus er et substitutt. Mac er nemlig ikke noe eget markedssegment.

Å kalle Dell en drittbutikk er også litt drøyt. Tror nok de fleste større bedriftskunder ville sagt det motsatt.

Først skal jeg unnskylde meg for å ha sagt at Dell er en drittbutikk. De er gode på service og leverer maskiner av god kvalitet. Det er bare at prisen stiller seg ut i forhold til mindre leverandører som for eksempel Multicom.

Du snakker om at det ikke er mulig å kjøre OSX uten å hacke systemet, men det er å vri litt på sannheten da Apple skriver at det uansett er ulovlig for andre å lage maskiner med OSX innstallert. Som du sier, finnes det da ingen support for det hvis du gjør det selv.

Det er sant at ingen tvinger noen til å kjøpe 4GB fra dem, men som tidligere nevnt koster den obligatoriske 1GB RAM-en 700 kroner, noe som er dyrere enn 4GB andre steder. Så du må betale dobbelt uansett hvordan du vender på det.

Lenke til kommentar
Eisa01, du sier at design ikke kan være en fordel eller ulempe, så da kan jo dere mac patrioter faen meg slutte å dra fram det argumentet hver gang!

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=368462&sku=361576 <--- lesestoff

Er 0,3 ghz bedre prosessor virkelig verdt 10.000 kr?

i tilegg har HP mer ram,

bedre grafikkort,

blu-ray spiller,

større harddisk og

mulighet for mer ram

Du "glemte" at Mac'en har:

-En adskillig mye bedre LED bakgrunnsbelyst skjerm med høyere oppløsning

-Multitouch touchpad

-Lavere vekt

-Mer kompakt (tynnere)

-Chassis i aluminium

-Mag-safe ladekontakt

-Bakgrunnsbelyst tastatur

-Bevegelsessensor

-Mulighet for å kjøre både OS X og Windows

Forøvrig undres jeg litt over hvorfor HP ikke oppgir batteritid for denne maskinen...

Mitt tips til trådstarter: Prøv en Mac og velg deretter. Ikke hør på noenting av det du leser i diskusjoner som dette. De fleste av uttalelsene kommer som oftest fra personer helt uten erfaring med Mac, men med en instilling om at de "ikke vil" like Mac.

Gjør som meg. Etter 20 år i Windows verden kjøpte jeg for et par år siden min første Mac. Nå har jeg to og mine Windows maskiner har siden den gang omtrent bare stått og støvet ned...

Mac koster, det er det ingen tvil om. Men det må da være en grunn til at Apple stjeler markedsandeler for hver måned som går..?

Og du synes de råttene argumentene der er verdt 10.000kr? dvs en brukt moped?

verken;

-Lavere vekt

-Multitouch touchpad

-Chassis i aluminium

-Bevegelsessensor-

-Mag-safe ladekontakt

Spiller noen rolle for meg.

- Vekt, jeg klarer da å drasse rundt på 200 gram mer( dvs 1/10 av matteboka mi..)..>.< !

- Multitouch touchpad- Jeg bruker nesten alltid mus når jeg bruker den bærbare, enten det er på skole eller hjemme.

- Hp'en har da mer enn nok kvalitetsfølelse selv om den ikke er laget i metall....

- Bevegelsessensor, Herregud, på en bærebar pc trenger man vel EKSTREMT skjeldent det?

- Ehm, ladekontakt? jaha det var jo et slående argument, jeg planlegger ikke å rive i kabelen, og hvis jeg skulle snuble i kabelen, rives den jaggu ut fra Hp'n og..

- En ting til, og det er hvorfor i allverden skal man installere windows på en macbook til 18000 kr?!?!?

Det er jo mest pengesløsene jeg noengang har hørt om...

Og husk at det ikke er sikkert at den modellen jeg tok fram er den beste windows-bærbare, men på mac's side er det ikke mye valg...

Men uansett, Mac er jo uaktuellt for trådstarter, han ville jo ha noe som koster rundt 5000...

Lenke til kommentar

Å hvorfor skal man ikke å lov til å installere windass på macbook? Det er jo ren diktatur;p

Skal ikke jeg få lov til å installere linux på min acer pga jeg har windass? Ifso så er jo de også "pengeløst" det også. Det er ikke alle windowsprogrammer man får kjørt i linux, og omvedt. -_-

akkurat det samme når det gjelder windows og OSX

Er det sånn at idag skal man bare forholde seg til et OS eller? haha

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...