Gå til innhold

PC versus Mac

Anbefalte innlegg

Eisa01, du sier at design ikke kan være en fordel eller ulempe, så da kan jo dere mac patrioter faen meg slutte å dra fram det argumentet hver gang!

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=368462&sku=361576 <--- lesestoff

Er 0,3 ghz bedre prosessor virkelig verdt 10.000 kr?

i tilegg har HP mer ram,

bedre grafikkort,

blu-ray spiller,

større harddisk og

mulighet for mer ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så PatZ og Cyberpunk, kanskje det er på tide å oppdatere seg på hva som er inni en MacBook, og ikke gjenta påstander som faktisk ikke har rot i virkeligheten.

Tja, jeg har brukt MacBooken hver dag både hjemme og på skolen, så om mine erfaringer ikke er virkelighet tror jeg at jeg må spandere på meg selv et legebesøk. Jeg snakker av egen erfaring.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle disekkere disse utsagnene litt. Iallefall de som ikke er riktige. At Patz synes designet er stygt kan jeg gjøre fint lite med, men jeg forstår meg ikke helt på de som synes stilrenhet er stygt. Men men, folk om det.

- Mac er mye dyrere i innkjøp.

- Mac har mye lavere maskinkraft enn en PC i tilsvarende pris.

- Apple leverer kun lukket programvare, som er dyr.

- Begrenset tilgang på annen programvare og spill til mac.

- Mac har en grusom design.

- Mac har en svært begrenset mulighet for maskinvareoppgradering.

- Folk flest med litt erfaring ser ned på Mac-brukere (ivertfall er det min erfaring i samtlige klasser jeg har vært i).

- OSX og Apples øvrige programvare er ofte ustabil ved hard bruk, lav effektivitet.

- Apples programvare har gjerne svært lav brukerterskel, som igjen gjør den svært, svært begrenset i bruk.

- At en Mac er dyrere i innkjøp er sjeldent så veldig sant. At MacBook Pro er litt drøy i pris kan jeg gå med på, men så er det den eneste laptopen i forbrukermarkedet jeg vet om som er i aluminium. Men de andre maskinene er veldig fair. Jeg satte sammen en stasjonær maskin på Komplett som var tilsvarende specet som grunnmodellen iMac fra Apple. Den kostet faktisk 13 000kr (vi snakker hele pakka, kabinett, skjerm, hardware, mus og tastatur, alt du får med når du kjøper en iMac). Dette var naturligvis med Vista, så du kan trekke fra 4000kr om du vil bruke Linux, men for mange er det uaktuelt. Du må også se på verdien av OSet. Jeg kan gjerne betale litt ekstra for å få bruke OS X fremfor Windows eller en hvilken som helst Linux-distro. Det faktum at MacBooken min i dag er minst like rask (om ikke raskere med tanke på Leopard-oppgradering) som dagen jeg kjøpte den i august 2006 står som et poeng i hvor mye mer pålitelige Macer faktisk er på dag-til-dag-basis.

- Lavere maskinkraft-argumentet blir tatt i avsnittet over.

- Apple leverer hardware og OS X. Ja, OSet er lukket, av forståelige grunner. Vil man ha gratis, kan man ikke bruke hverken OS X eller Windows. Da må man ta til takke med Linux/Unix/whatever. De "lukkede" programmene du snaker om kjenner jeg ikke til, da programmene man bruker i OS X er utviklet av tredjepartsutviklere, og de kan bestemme helt selv om de vil legge ut programmet åpent eller lukket. Det finnes mange programmer som er lansert under GNU.

- Programmer til Mac finnes det flust av, men spill er det dårlig med. Jeg har heller en egen boks med Windows XP til å spille på enn å spille på Mac. Nuff said.

- Grusomt design er nevnt før sitatet. Din smak.

- Når det kommer til maskinvareoppgradering kan du ikke holde noe som helst på Apple på laptopsegmentet. Alle MacBooker kan man oppgradere harddisk og minne i (uten å bryte garantien, det ligger offisielle guider på det. Ta ut batteriet, skru ut fire skruer og du kan bytte begge deler på ca 30 sekunder). I MacBook Pro kan man bytte minne uten å bryte garantien på samme måte. I stasjonærmarkedet kan jeg si meg enig, om man ser bort fra Mac Pro som er en sinnsykt specet maskin uansett og gir enorme mengder hardware for pengene. En iMac er bygd opp av laptopkomponenter for å kunne minimalisere plassen den tar, derfor er det vanskelig å oppgradere enkeltdeler i dem.

- Hvis noen ser ned på noen som bruker noe annet enn dem selv, så har de problemer. OS-krigen er ikke en faktisk krig, folkens! Det er kun en metafor!

- At OS X's programvare er ustabil kjenner jeg meg ikke igjen i. Har brukt ganske mange programmer på Mac, og det eneste som jeg faktisk har opplevd at kræsjer jevnlig er Office::Mac (utviklet av Microsoft, hihi). Utover det er det bare vanlige, sporadiske kræsjer, som vi alle opplever uansett system.

- Apples programvare (igjen, de har bare OS X, Aperture og iWork/iLife, de eier ikke alle programmene som finnes til Mac) har lav brukerterskel? Den må du nesten forklare.

Mitt råd til trådstarter er å stikke innom Humac eller Eplehuset og prøve en. Liker du det ikke, er det ingen som tvinger deg til å kjøpe en. Svaret på hvilket OS man skal bruke er ikke noe fasitsvar. Man bruker det man foretrekker. Alle OS har sine bruksområder.

Lenke til kommentar
OSX er et Unix basert OS, noe som gjør at det meste av programvare som kan kjøre på Unix og Linux kan brukes, også Open Source.

Dette tror jeg ikke noen har sagt ikke er sant, det som er blitt sagt er at _Apples_ programvare ikke er åpen.

MacBook er langt fra så overprisa som enkelte påstår, f.eks koster en MacBook (13,3'') ca 8 600 kr (2,1 Ghz). Sjekker dere hva andre 13,3'' med 2,1 Ghz og GPU tilsvarende Intel X3100 er jeg redd prisen fort blir nær 8 000 kr eller mer.

Sammelign:

https://prisguiden.no/product.php?productId=91166

https://prisguiden.no/product.php?productId=99775

Apples programvare er langt fra begrenset i bruk, og den er heller ikke dyrere enn programvare for Windows.

Her må jeg rett og slett si meg uenig. Programvare for Windows er også betydelig billigere da man har mye mer å velge mellom. Selvfølgelig har f.eks Photoshop for OSX og Win omtrent samme pris, den er grei.

MacBook (da særlig MacBook Pro) har faktisk overrepresentasjon blant programmere og webdesignere. Noe som skulle borge for at kvaliteten er minst på høyde med andre bærbare PC-er.

MacBook overrepresentert blant programmerere? Vis meg statistikk på dette, jeg har enda tilgode å se eller høre en java-programmerer med Mac.

Det at Mac brukes mye av designere har vel kanskje noe med designerne å gjøre, og noe henger vel igjen fra den tiden da Mac faktisk hadde bedre ytelse for dette (noe som ikke er tilfellet i dag).

MacBook er også overrepresentert i akademiske miljø.

At MacBook er overrepresentert tror jeg igjen er å ta helt utrolig hardt i. Akademikere har vel mye penger, som gir dem mulighet til å kjøpe overklassesosseleketøy.

OSX er minst like stabilt som Windows, faktisk mer konfigurerbart (grunnet Unix i bunn), og jevnt over langt mindre ressurskrevende enn Vista.

Enig! Vista er i seg selv en total, total katastrofe. Men sammenligner du igjen med f.eks Windows XP blir saken en helt annen. Windows er i _praksis_ mer konfigurerbart, og mye, mye, mye mer stabilt.

Lenke til kommentar
OSX er et Unix basert OS, noe som gjør at det meste av programvare som kan kjøre på Unix og Linux kan brukes, også Open Source.

Dette tror jeg ikke noen har sagt ikke er sant, det som er blitt sagt er at _Apples_ programvare ikke er åpen.

Det er heller ikke særlig mye av programvaren til Windows plattformen.

MacBook er langt fra så overprisa som enkelte påstår, f.eks koster en MacBook (13,3'') ca 8 600 kr (2,1 Ghz). Sjekker dere hva andre 13,3'' med 2,1 Ghz og GPU tilsvarende Intel X3100 er jeg redd prisen fort blir nær 8 000 kr eller mer.

Sammelign:

https://prisguiden.no/product.php?productId=91166

https://prisguiden.no/product.php?productId=99775

Du sammenligner en PC med en gammel 65 nm Core 2 Duo (T5750), men en med nyeste 45 nm Core 2 Duo (T8100). Bare det forklarer nesten 1 000 kr i prisforskjell, og faktisk også en noe i ytelse. En prisforskjell på 1 000 - 1 500 kr regner jeg heller ikke som overprising, da det fort er prisforskjellen mellom ulike merker med omtrent samme konfigurasjon.

Apples programvare er langt fra begrenset i bruk, og den er heller ikke dyrere enn programvare for Windows.

Her må jeg rett og slett si meg uenig. Programvare for Windows er også betydelig billigere da man har mye mer å velge mellom. Selvfølgelig har f.eks Photoshop for OSX og Win omtrent samme pris, den er grei.

Program for skikkelig videoredigering, er det dyrere på Mac. Vanlige kontorprogram. Gode program for koding, bildebehandling, lage musikk osb. Du vil nok finne at det er ikke så store prisforskjeller.

Ja, det er langt mer programmer til Windows, men er det alltid en fordel. Faktisk skulle jeg ønske at det på mange områder var langt færre, og således ikke tok så lang tid å finne fram til de brukbare.

OSX er minst like stabilt som Windows, faktisk mer konfigurerbart (grunnet Unix i bunn), og jevnt over langt mindre ressurskrevende enn Vista.

Enig! Vista er i seg selv en total, total katastrofe. Men sammenligner du igjen med f.eks Windows XP blir saken en helt annen. Windows er i _praksis_ mer konfigurerbart, og mye, mye, mye mer stabilt.

Tror nok det er svært delte meninger når det gjelder akkurat det. Og det virker klart som dine erfaringer bygger på noen få egne erfaring. Personlig vanker jeg i miljøer der ca 40 % bruker Mac, og da til et meget vidt spekter av oppgaver fra programmering (java, ruby, php, webdesign, film og musikkredigering, vanlig kontorarbeid, salg og kundekonstakt. Og på alle områdene brukes Mac. Og jeg ser således at de faktisk har tilgjengelig det man trenger til konkurransedyktige priser.

@magge_67:

Blir litt feil å sammenligne med MacBook Pro, som de fleste er enig er i dyreste laget, selv om den har chassis i aluminium. Men for å ta noen andre forskjeller:

* Høyere skjemoppløsning

* LED bagrunnsbelysning

* Lengre batterilevetid

* Firewire

Og forskjellen i de to CPU-ene er nok fort et par tusen kr, samme gjelder nok LED skjermen. Så selv om MacBook Pros er noe overpriset, tror jeg nok du finner samme specs på f.eks T61 til samme pris.

@Cyberpunk:

Da skal jeg trekke utsagnet når det gjelder deg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Siden når har Apple brydd seg om norsk lov?
Helt siden de har solgt maskiner i Norge? Her er det en som fikk ny macbook for en 4 år gammel iBook
Kommer an på modellen du kjøper. Er vel bare iMac som har dårligere oppgraderingsmuligheter enn tilsvarende PCer

Kan du bytte hovedkort, RAM, harddisk, GPU, CPU eller CD-rom på resten av modellene da uten å bruke særdeles mye tid?

RAM er lett på alle modellene. HD er litt verre på MBP, men kjempelett på MB. Noe annet er ikke vanlig å bytte på bærbare maskiner, men du kan jo alltids skru fra hverandre og bytte DVD-spiller f.eks.. På Mac Pro kan alt byttes, bortsett fra hovedkort tror jeg.
Eisa01, du sier at design ikke kan være en fordel eller ulempe, så da kan jo dere mac patrioter faen meg slutte å dra fram det argumentet hver gang!
Jeg sier absolutt ikke at det ikke kan være en fordel eller ulempe. Jeg sier at det er subjektivt, og at man derfor selv må se på maskinene for å få en formening. Jeg dro heller ikke fram design som et argument for å kjøpe Mac, men påpekte kun at det var en subjektiv oppfatning etter at Patz tok det opp. Les posten min bedre neste gang før du svarer takk.

Og hvorfor kaller du meg en Mac patriot? Hva er det? Jeg er absolutt ikke noe slikt.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka bruken av personlige pronomen vil dere også omfatte meg i den setningen.

For ikke å glemme at det ikke var det jeg sa...

Men ja, så lenge trådstarter ikke har mulighet til å strekke budsjettet med 3-4000 kr, så er det egentlig ikke så mye mer å diskutere her. Mac er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Dette bler for useriøst. Korvidt Mac er stabilt eller ei er vel opp til einkvar, men eg arbeider iallefall i Premiere og After Effects med filmar i 1080p utan at eg merker at noko anna er ustabilt. Men greit. Nokon har frykteleg barnslig argumentering for å ikkje velje Mac her. Eg hinter ikkje til nokon. Neida.

Eg gidd ikkje å diskutere. Dykk kjem til å kritisere meg uansett kva eg seier. Men ein ting - er ikkje OpenOffice like "åpent" på Mac som på Windows? Microsoft programvare er heller ikkje opensource om me skal diskutere det.

Trådstarter - prøv ein Mac. Om du syns det er noko dritt så greit. Men berre prøv. For meg er det supert å sjå bilder med iPhoto, høyre musikk i iTunes, og alt det andre eg gjorde på Windows maskina mi. Nokre høvdingar ekstra får du igjen for. Meiner eg.

Eg seier ikkje at Windows er søppel. Eg seier berre at Unix er hundre gonger så stabilt som Windows-byggverk. Tru meg. Eg har vært Windows bruker i alle år. Og eg vil seie eg har ein del over gjennomsnitteleg peiling på kva eg held på med.

Lenke til kommentar

Det er nesten som om jeg skulle ha gått for Windows pga ANDRE ville det fordi de har windass masse spill og masse faaancy dritt. enn å velge linux f.eks

DET er ikke ALLE som har like interesse/behov. F.eks de som spørr etter hvilken konsoll dem skal kjøpe. så blååser mange ut og sier den og den er bedre, fordi den og den ikke bråker eller kraftigere, uten å tenke. hva slags spill han liker eller spiller.

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Syns ikke at Firewire er et så veldig godt argument, usb er dominerende på eksterneenheter.

Jeg hiver meg i kampen, Mac er "dritt", har noen snedige funksjoner, men er langt i fra noe XP (Vista er dritt og kan ikke sammenlignes).

Du kan modifisere mye mer med pcer, pluss liker du Linux så legger du det inn.

Lenke til kommentar

oj, her var det skjedd en del ja! Har lest gjennom alt dere har skrevet nå, takk for mange svar. Jeg er ikke fast bestemt på bare å bruke 4000-5000 kr, kan strekke meg til en macbook 13'' også. Det jeg er usikker på er om det er verdt det (med tanke på pris) å kjøpe en mac fremfor en PC. Hvis jeg kan få en PC som er minst like bra for en mindre pris, så er det jo selvfølgelig aktuelt å se på det.

Som sagt tidligere, spill er ikke noe for meg, og jeg bruker den til skolebruk, bilder og musikk. Vil at den skal være lett å ta med seg, og at den skal vare lenger enn den jeg nå sitter å trykker på (3 år).

Har noen venner som har Mac, og de sier at de synes de er mye mye bedre enn PC'er..

Jeg er ikke en person som synes merke og design er veldig viktig. Såklart, jeg synes Mac er mye finere enn PC'er, men det er ikke det viktigste for meg.

Lenke til kommentar

Mac.jpg

Hørte en del brukere si at Macbook faktisk ikke var så dyr som folk vil ha det til. Her er beviset for det motsatte. Legg merke til at 4 GB RAM ikke koster 2100 kroner totalt, men 2100 mer enn 1 GB. Altså en pris på ca. 700 per gigabyte, eller 2800 kroner totalt for alle 4 GB.

Fremdeles overbevist om at Mac er billig?

Lenke til kommentar
Problemet er:

(A) Det koster å oppgradere på egen hånd også. Du kjøper liksom i tillegg av det du får og må erstatte det.

(B) Vanlige brukere er uvitene om disse elleville prisene. De går fem på med andre ord.

(A) Maskinvareoppgraderinger koster uansett hvordan man vrir og vender på det. Eller hva? :)

(B) Det er klart at systemet Apple har lagt opp kan sende noen uvitende i fella, og det burde ikke forsvares. Forhåpentligvis fører de abnorme prisene til at folk blir flinkere til å gjøre research før kjøp.

Lenke til kommentar

(A) Nei, det gjør det ikke. 1GB minne er obligatorisk ved kjøp av MacBook. Dette koster 700 kroner hos dem. Så skal du oppgradere til 2 eller 4 GB minne, der sistnevnte koster rundt 500,-. Tilsammen blir dette 1200 kroner for kun minne. Ganske drøyt.

(B) Det er litt av problemet med Apple. De følger ikke standardene på markedet, men lager istedenfor nye regler som de ønsker at folk helt uten videre skal konvertere til. Ikke alle har den kunnskapen som skal til for å sjekke konkurransen. Og da hender det som ofte at man begår en brøler ved å kjøpe Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...