Gå til innhold

PC versus Mac

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg ny bærbar data i nærmeste fremtid. Er student, bruker dermed data til skolearbeid, musikk, bilder osv. Jeg tror nok jeg trenger en god del lagringskapasitet, men har lyst på en 13'' data. Har snakket med noen som har Mac, og de anbefaler den på det sterkeste. Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på en Mac og en PC, hva er det som gjør at Mac'en oppfattes som så mye bedre? Jeg tenker mye på prisen også, som student flyr jeg ikke rundt med så mange tusenlapper :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, forskjellen mellom Mac og PC:

- Mac er mye dyrere i innkjøp.

- Mac har mye lavere maskinkraft enn en PC i tilsvarende pris.

- Apple leverer kun lukket programvare, som er dyr.

- Begrenset tilgang på annen programvare og spill til mac.

- Mac har en grusom design.

- Mac har en svært begrenset mulighet for maskinvareoppgradering.

- Folk flest med litt erfaring ser ned på Mac-brukere (ivertfall er det min erfaring i samtlige klasser jeg har vært i).

- OSX og Apples øvrige programvare er ofte ustabil ved hard bruk, lav effektivitet.

- Apples programvare har gjerne svært lav brukerterskel, som igjen gjør den svært, svært begrenset i bruk.

Mitt favorittsitat, som jeg kjenner meg svært godt igjen i: "Mac is not so much operating a computer, it's sort of tricking it, fooling it to doing what it is you really want it to do".

Som sagt: Styr unna! Ikke end opp som enda en fanboy som hjelper Apple til å drepe fri programvare.

Lenke til kommentar

Mac er ikke så ille. Er ingen Mac fanboy. Kun en av maskinene mine er mac. Resten bruker Windows og Linux.

- Mac er brukervennlig

- Mac har pent design

- Mac er kanskje det du vil bruke om du skal design

Men Mac maskinvaren du får med mac er veldig dyr i forhold til PC. En kjapp sammenligning så ser du det. Tørr ikke tenke på hva jeg måtte ha betalt om jeg skulle hatt de specsa jeg har på ene bærbare PCen min hvis de skulle vært i en Mac...

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste Patz sier bortsett fra at "- Mac har en grusom design." Mac-er ser generelt mye bedre ut enn pc-er generelt. Men der er jo såklart en smakssak.

Uansett, Mac-er er som sagt veldig dyre i forhold til pc-er, og det eneste man får ekstra en en maskin som (jeg synes) ser mye bedre ut. Bortsett fra det er macbook-er egentlig veldig upålitelig og har et oar helt absurde feil. Dette er da f.eks. at Macen bokstavlig talt smuldrer opp, harddisken plutselig går til helvete (beach ball of death) og at cd-romen lager riper i cder og dvder.

Programvare har noen ganger en tendens til å gå veldig treigt, selv om det i teorien ikke skulle være en belastning på systemet. En god del crasher når du bruker et program aktivt må du regne med.

Men det er jo bare et par av Apple sine "cons".

PC har uten tvil like så mange feil, men som student er det mye rimeligere å gå for en pc. Har du pc står du egentlig helt fritt når det kommer til programvare og nedlasting (hosthost) av diverse saker og ting (lovlig, selvsagt)

Lenke til kommentar

Mac burde vel ikke engang være et alternativ hvis man er student,

er jo fryktingytene overpriset!

Betaler altfor mye for designet for mac....

Jeg holder meg hvertfall LANGT unna mac siden jeg vil ha maskinvare for pengene..

Og når man er student er vel ikke tilpassingen til mac for man helst vil møte i travle hverdager..

Spill krever også mer av mac, av en eller annen rar grunn.

Nei, her støtter jeg patz!

Lenke til kommentar

At Mac er ustabilt er berre sprøyt. Iallfall i forhold til Windows. Eg har ikkje hatt problemer med Macen min, og det er MYKJE programvare. Du finn stortsett dei same programmene, eller iallefall tilsvarande. Eg saknar fleire programmer på Windows enn på Mac. Og Macen ser bra ut i tillegg. Eg ville aldri velt Windows igjen, men du må berre prøve ein Mac for å forstå.

Aldri kræsj, fint lite drivare, kjapt og sexy. Aldri faen om eg kjem til å bytte tilbake.

Edit: Patz. Linux fanboy?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Ok, takk for alle svar. Jeg er ikke særlig opptatt av design, vil egentlig bare ha en god data som kan fungere fint til skolearbeid, håndtere musikk greit, og ikke minst ha god plass til mye bilder. Jeg spiller aldri, så det er ikke viktig at den er god på det. Har noen noen tips om hvilken bærbar jeg kan kjøpe? Som nevnt i det første innlegget vil jeg helst ha en 13'' skjerm, farge og merke er ikke så viktig for meg. Synes egentlig en pris på rundt 4000-5000 hadde vært greit. Er veldig lite inni denne data-verden, derfor jeg søker tips her :) Vil gjerne ha en som ikke veier så veldig mye, ettersom jeg bruker den en del på skole og bibliotek, og frakter den derav mye.

Lenke til kommentar
Aldri kræsj

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Jeg har brukt Mac i jobbsammenheng siden 1998 og har vel ikke hatt en kræsjfri uke med Mac på de snart ti årene... Det er ikke uten grunn at den refleksen som sitter mest i fingrene til Mac-brukere som har holdt på noen år er eple-S (altså lagre) ;)

Det som klusser til mange sine Windows-PC'er er jo tredjepartsprogramvare laget på gutterommet uten noen som helst kvalitetskontroll, rare plugins, dårlige drivere, folk som insisterer på å bruke sitt 10 år gamle lydkort eller folk som 'optimaliserer' systemet ut i fra eget hode uten helt å vite hva de driver med. Jeg har ikke hatt kræsj på hverken jobb- eller hjemme-PC'en min på mange år.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Mac er ikke så ille. Er ingen Mac fanboy. Kun en av maskinene mine er mac. Resten bruker Windows og Linux.

- Mac er brukervennlig

- Mac har pent design

- Mac er kanskje det du vil bruke om du skal design

Men Mac maskinvaren du får med mac er veldig dyr i forhold til PC. En kjapp sammenligning så ser du det. Tørr ikke tenke på hva jeg måtte ha betalt om jeg skulle hatt de specsa jeg har på ene bærbare PCen min hvis de skulle vært i en Mac...

er enig med at OSX har finere design enn f.eks vista.. men er jo litt gøy med desktop modd og da ;)

Lenke til kommentar
At Mac er ustabilt er berre sprøyt. Iallfall i forhold til Windows. Eg har ikkje hatt problemer med Macen min, og det er MYKJE programvare. Du finn stortsett dei same programmene, eller iallefall tilsvarande. Eg saknar fleire programmer på Windows enn på Mac. Og Macen ser bra ut i tillegg. Eg ville aldri velt Windows igjen, men du må berre prøve ein Mac for å forstå.

Aldri kræsj, fint lite drivare, kjapt og sexy. Aldri faen om eg kjem til å bytte tilbake.

Edit: Patz. Linux fanboy?

Ja morn morn! Mac er kanskje stabilt for lett bruk (som de fleste med mac er opptatt av), men begynner man med tyngre ting så er en mac like driftssikkert som en engelsk bil fra 50-tallet.'

Husker en gang vi skulle redigere en film på skolen, vi fikk bruke en helt ny Imac som knapt var kommet ut av eska. Macen hadde aldri engang vært tilkoblet nettet.

Vi redigerte filmen i Imovie, dette var en kort film med enkle effekter. Jeg har aldri i mitt liv opplevd noe så i nærheten ustabilt, vi fikk totalkrasj nesten hvert femte minutt. Etter å ha redigert halve filmen måtte vi bare gi opp, vi fikk tak i en svett gammel Thinkpad, som var en nytelse i forhold. Vi jobbet nok dobbelt så raskt med den.

Steffenz: Slapp av, jeg holder meg for god til å bli en fanboy. Stort sett alle operativsystemer har sitt egnede bruksområde, Windows, Linux, Sun, Unix, MS-DOS osv. Det vil si alle untatt OSX.

Lenke til kommentar

Tar opp noen punkter jeg..

- Apple leverer kun lukket programvare, som er dyr.

For det første fins det andre som tilbyr programvare, for det andre er ikke nødvendigvis softwaren til Apple dyr. iWork er f.eks. en billig kontorpakke man kan bruke.

- Mac har en grusom design.
Design er subjektivt. Personlig syns jeg designen er gjennomtenkt og stilren.
- Mac har en svært begrenset mulighet for maskinvareoppgradering.
Kommer an på modellen du kjøper. Er vel bare iMac som har dårligere oppgraderingsmuligheter enn tilsvarende PCer
- Apples programvare har gjerne svært lav brukerterskel, som igjen gjør den svært, svært begrenset i bruk.
Prøvd Final Cut Studio eller?
- Folk flest med litt erfaring ser ned på Mac-brukere (ivertfall er det min erfaring i samtlige klasser jeg har vært i).

Regner med at du er en av disse? Hvorfor ser du ned på folk som bruker mac? Jeg tolker dette som om du syns verden hadde verdt bedre uten Apple, ønsker du å begrense friheten min til å bruke mac?

MacBooken passer perfekt til studenter, men jeg ville ikke kjøpt nå. Det er ventet en ny utgave i oktober, og da skal man gå bort fra plasten man bruker idag, som har en tendens til å sprekke på bestemte steder (dette får man byttet på reklamasjon). I tillegg så er macene generellt sett konkurransedyktig priset rett etter at en modell er sluppet, så du får mer for pengene ;)

edit: Så nå at budsjettet er 4-5000. Da blir det for dyrt med en MacBook til ca. 8000 med studentrabatt. Men en ting du må tenke på er levetiden til maskinen du kjøper. Jeg sitter nå med en 3 år gammel iBook, som brukte de trege PPC-prosessorene. Den fungerer fortsatt helt fint og er rask i daglig bruk. Det eneste jeg ikke har mulighet til er å spille av x264-filer i HDTV-oppløsning.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Har trådstarter tenkt å bruke 4-5k på ny maskin, kan jeg overhodet ikke anbefale Mac.

Ellers er vel Mac'er gode maskiner, spør du meg, men de er dyre. Selv synes jeg Apple programvare har mange fine og innovative løsninger, men det er større valgfrihet og større muligheter på IBM pc. nå er vel de nye mac'ene 100% ibm kompatible, så de kan vel kjøre windows og linux også. Når det gjelder design er det min forståelse at Apple har over en lengre tid gått i bresjen når det gjelder fornyelse av design på pc'er. OSX synes jeg også har hatt et overlegent design over Windows, og fremdeles har så, etter min mening. På tross av alt det positive, er det min oppfatning at Windows har blitt modent og stabilt, mens OSX har utviklet seg i feil retning hva ang. stabilitet, så i dag er de relative forskjellen på stabilitet mellom Windows og OSX langt mindre enn den var for, si 5 år siden. Pga. dette går min anbefaling mot å kjøpe en Windows maskin. Du får kraftigere hardware, større muligheter, billigere oppgraderinger i fremtiden, større utvalg av programvare, tilnærmet lik stabilitet og i mange tilfeller et bedre design.

Lenke til kommentar
Det er ventet en ny utgave i oktober, og da skal man gå bort fra plasten man bruker idag, som har en tendens til å sprekke på bestemte steder (dette får man byttet på reklamasjon).

Siden når har Apple brydd seg om norsk lov?

Kommer an på modellen du kjøper. Er vel bare iMac som har dårligere oppgraderingsmuligheter enn tilsvarende PCer

Kan du bytte hovedkort, RAM, harddisk, GPU, CPU eller CD-rom på resten av modellene da uten å bruke særdeles mye tid?

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Her var det en del hårreisende uttalelser om Apple sin bærbare, så det er klart behov for å komme med fakta.

* MacBook og MacBook Pro bruker identiske deler som andre Intel baserte bærbare, det gjelder CPU (45 nm), minne, grafikkløsning, nettverksløsning, harddisk, etc.

* OSX er et Unix basert OS, noe som gjør at det meste av programvare som kan kjøre på Unix og Linux kan brukes, også Open Source.

* MacBook er langt fra så overprisa som enkelte påstår, f.eks koster en MacBook (13,3'') ca 8 600 kr (2,1 Ghz). Sjekker dere hva andre 13,3'' med 2,1 Ghz og GPU tilsvarende Intel X3100 er jeg redd prisen fort blir nær 8 000 kr eller mer.

* Apples programvare er langt fra begrenset i bruk, og den er heller ikke dyrere enn programvare for Windows.

* MacBook (da særlig MacBook Pro) har faktisk overrepresentasjon blant programmere og webdesignere. Noe som skulle borge for at kvaliteten er minst på høyde med andre bærbare PC-er.

* MacBook er også overrepresentert i akademiske miljø.

* MacBook kan kjøre OSX, Linux og Windows, altså gir en MacBook faktisk større valgfrihet.

* OSX er minst like stabilt som Windows, faktisk mer konfigurerbart (grunnet Unix i bunn), og jevnt over langt mindre ressurskrevende enn Vista.

* MacBook leveres med en bedre "standard" programpakke enn Windows.

* Programvare til Apple OSX er priset på akkurat samme nivå som for Windows. Office 2008 (Home and Student) koster ca 1 200 kr,-.

* MacBook har akkurat samme begrensingene på hardwareoppdatering som enhver annen bærbar PC.

Og for ordens skyld, jeg har ingen Mac og har ikke brukt Mac fast på svært mange år.

Så PatZ og Cyberpunk, kanskje det er på tide å oppdatere seg på hva som er inni en MacBook, og ikke gjenta påstander som faktisk ikke har rot i virkeligheten.

MacBook har egentlig bare en ulempe (muligens 2), det er manglende spillstøtte. Nr to er at Apple har litt for lite utvalg i mulige konfigureringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...