kadett Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Vær så snill og ikke steng eller slett denne tråden vist jeg postet feil for jeg fant ikke en mer fornuftig kategori :!: Jeg lurer litt på hvordan dette systemet fungerer. Jeg er jo lidenskapelig opptatt av bil og teknologi og jeg har fått med meg at dette systemet brukes av utrolig mange biler idag for og antagelig spare seg for flere kilometer med ledning. Jeg har sett på Wikipedia og alskens sider på engelsk og noen få norske men har ikke blitt så mye klokere. Hvordan er et slikt system satt opp egentlig når man tenker på f.eks kjøretøy? Vist jeg vil senke vinduet på venstre fordør, den knappen sitter da i midtkonsollen i dette tilfellet. Jeg trykker ned knappen og forventer at vinduet skal gå ned men, hva skjer egentlig? Er det da en egen hub i bilen som mottar et signal fra bryteren, som igjen sender signal til en hub i døra som gjør at den aktiverer releet som sender strøm til motoren i døren? Er jeg helt på villsport nå kansje? Får man kjøpt slike hubber som privatperson eller er det andre måter man kan lage slike systemer selv på? Endret 20. september 2008 av kadett Lenke til kommentar
nexus329 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 I eit bus system så har alle komponenter ein adresse. Du trykker på knapp for å senke vinduet: det som skjer er at trykknappen er en sender med en adresse (eks. 1.1.1111). Når bilen blir programmert så linkes denne adressen opp mot ein utgang (også kalt aktuator) som og har en egen adresse. Denne aktuatoren styrer ein motor som heiser/senker vinduet ditt. Alle enhetene som eks; aktuator til lys, takluke, varmekabler og ventilasjon, sender til vindu, Aircondition, lys osv blir linket sammen med ein bus kabel (2 ledninger) der all kommunikasjon går. Eit eksempel: Du har 4 knapper, en til hver av vinduene i bilen. Du trykker på knapp 2 (vindu passaskjerside). Knappen sender eit signal (telegram) til bussen i håp om at noen hører etter. I programmet er aktuatoren som ligger inne i døren (passaskjerside) satt opp til å høre etter viss denne knappen sender eit signal. Telegrammet som blir sendt blir da mottat av aktuatoren som styrer vinduet. Det som og ligger inne i dørene er ei logikkpille med flere innganger. Si du trenger tilbakemelding om døren er igjen, om den er låst, om barnesikringen er på osv. Da trenger du bare koble denne logikkpillen til bussen med 2 ledninger. Så kan du koble til alle disse "tilbakemeldingene" på innganger i logikkpillen. Når Døren ikkje er igjen så vil logikkpillen se dette som igjen vil sende dette via bussen (2 ledninger!) og fram til aktuatoren som styrer lys i dashbordet. Dette systemet gjør at inn i ei dør så trenger du bare 4 ledninger 2 stk som er 12V og 2 som er buskabel. Kommunikasjonen går gjennom bussen og 12 vilten blir videreført via aktuatorer når den skal f.eks heise/senke eit vindu Var dette å forstå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå