Gå til innhold

Hjelp til FSB OC


Dius

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger noen tips til hvordan jeg skal greie å OC fsb'n videre. Ligger nå på en FSB på 147 mhz og multiple på 12,5 og Vcore på 1,85. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan OC FSB'n mer, har sett at andre greier det helt fint...

Er det noe jeg har gjort feil? er det noen tips til meg der ute... Trenger det sårt, skulle gjerne ha fått FSB'n til 166 mhz. Er det CPU'n som sier stopp?

 

 

har ASUS A7V333 Hk (bios v. 1015), AMD XP 1900+ (låst) og samsung 512mb pc 2700 ram

(bruker forøvrig også luftkjøling)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fult mulig at det er CPU som hindrer deg ja. Men er goså en annen feilfaktor. Asus A7v333 støtter bare 166Mhz CPU er med rev 2.0 eller over. Om du er en ave uheldige som har under rev 2.0 så kan nok ikke ditt kort kjøre noe høy Fsb. Mitt var rev 1.04, og kom opp i ca 147Mhz.

For å finne ut rev(revisjon) må du se etter på kortet. Det står ved en av Pc i slottene, ved siden av navnet.

Lenke til kommentar
Dius skrev:

har ASUS A7V333 Hk (bios v. 1015), AMD XP 1900+ (låst) og samsung 512mb pc 2700 ram

(bruker forøvrig også luftkjøling)

 

Låste palminoprosessorer er det veldig uvanlig å klare høyere FSB enn det du har oppnådd! Ved å låse opp prosessoren vil du oppleve at du kan stille ned multiplieren, og FSB opp (forutsetter at hovedkortet støtter dette!) Men du kan allikevel ikke regne med å få klokket noe særlig siden prosessoren din ikke er noen stor overklokker!

Lenke til kommentar
Dius skrev:

har ASUS A7V333 Hk (bios v. 1015), AMD XP 1900+ (låst) og samsung 512mb pc 2700 ram

(bruker forøvrig også luftkjøling)

 

Låste palminoprosessorer er det veldig uvanlig å klare høyere FSB enn det du har oppnådd! Ved å låse opp prosessoren vil du oppleve at du kan stille ned multiplieren, og FSB opp (forutsetter at hovedkortet støtter dette!) Men du kan allikevel ikke regne med å få klokket noe særlig siden prosessoren din ikke er noen stor overklokker!

 

Vet ikke om du hr fått det med deg siden det ikke står her men dette kortet har jeg også og har en divider, det betyr at hvis du setter for høy hastighet på fsb så er det ikke fsb'n det er feil med, men det er pcihastigheten og agp hastighetn, siden de øker proporsjonelt med fsb.

 

Det er ikke anbefalt å overiklokke fsb når du har divider siden maskinvare ikke tåler slikt, derfor kan man på enkelte hk'r låse agp og pci hastighet. Det du burde gjøre er å låse opp prosessoren så stiller du mp ned og fsb til 200 forsi da er agp og pci hastigheten fortsatt den samme som på 133mhz fsb

Lenke til kommentar
Dius skrev:

har ASUS A7V333 Hk (bios v. 1015), AMD XP 1900+ (låst) og samsung 512mb pc 2700 ram  

(bruker forøvrig også luftkjøling)

 

Låste palminoprosessorer er det veldig uvanlig å klare høyere FSB enn det du har oppnådd! Ved å låse opp prosessoren vil du oppleve at du kan stille ned multiplieren, og FSB opp (forutsetter at hovedkortet støtter dette!) Men du kan allikevel ikke regne med å få klokket noe særlig siden prosessoren din ikke er noen stor overklokker!

 

Vet ikke om du hr fått det med deg siden det ikke står her men dette kortet har jeg også og har en divider, det betyr at hvis du setter for høy hastighet på fsb så er det ikke fsb'n det er feil med, men det er pcihastigheten og agp hastighetn, siden de øker proporsjonelt med fsb.

 

Det er ikke anbefalt å overiklokke fsb når du har divider siden maskinvare ikke tåler slikt, derfor kan man på enkelte hk'r låse agp og pci hastighet. Det du burde gjøre er å låse opp prosessoren så stiller du mp ned og fsb til 200 forsi da er agp og pci hastigheten fortsatt den samme som på 133mhz fsb

 

Det er vel lite sannsynlig at PCI/AGP er problemet...enkelt regnestykke:

Standard FSB: PCI 133/4=33.25, AGP 133/2=66.5

Dius`s FSB : 147/4=36.75, AGP 147/2=73.5

Mener de skulle klare denne lille økningen!

Det du burde gjøre er å låse opp prosessoren så stiller du mp ned og fsb til 200 forsi da er agp og pci hastigheten fortsatt den samme som på 133mhz fsb

 

Ved å stille mp ned og FSB opp vil du fremdeles stille opp AGP/PCI hastigheten!! AGP/PCI har ingenting med mp å gjøre, bare FSB!

 

EDIT: skrivefeil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...