Gå til innhold

Er skjermkortet bra nok for å gi FullHD-signal til tv'n?

pubicpunk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt meg ny tv (FullHD), og ønsker da å kunne se på film i den gjeveste av oppløsninger. Tenkte bruke pc'n som avspillingsmedium, ved hjelp av en DVI-HDMI kabel. Men er usikker på om skjermkortet mitt har nok juice til å kunne sende 1080p! Det er et ATI Radeon X1300, som nå vel er drøye to år gammelt (som også gjelder for resten av pc'n).

Så mitt spørsmål er: kan jeg bare gå til investering av kabel, eller må jeg også handle nytt skjermkort?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, takk! prøvde meg på sin city i 1920x1024 oppløsning nå, og det var ikke akkurat noen kjempesuksess.. klarer å spille av litt, men for det meste hakker det, pluss at videoen henger seg opp med jevne mellomrom.. bruker vlc, samt har en amd athlon 64 X2 Dual Core, 3800+, samt 2 gig med RAM. trodde dette burde holde? er det et bedre avspillingsprogram, eller er pcn rett og slett for daff? vil investering i nytt skjermkort hjelpe?

Lenke til kommentar

Hvis du spiller av fra BluRay eller HD-DVD så vil et skjermkort med videoaksellerasjon hjelpe godt på vei til å avlaste CPU, om du spiller av fra en fil så kan det hende at skjermkortet ikke gjenkjenner formatet skikkelig og du får ikke så stor hjelp til å avlaste CPUen.

Dette kortet som er relativt billig bør greie å avlaste CPUen en del bedre enn det kortet du har nå.

Prosessoren er i det tynneste laget for å dra video i stor oppløsning alene.

EDIT: Legger til en quote:

For the card's home-theater-PC target audience, though, the HD 3450 delivers. Its lack of a fan offers silent operation, and its video-playback performance and visual quality are top-notch. Despite its low price, the card offered flawless playback of 1080p HD content on a 1,900x1,200 24-inch monitor. It supports ATI Avivo HD video, with hardware decoding of MPEG and DivX, as well as the H.264 and VC-1 video codecs used on HD DVD and Blu-ray discs. This makes for a sharp, clear picture with smooth frame rates, even at high resolutions, without requiring a PC with a high-end CPU to decode the video. The HD 3000 series cards improve on the hardware decoder introduced in the HD 2000 series by reducing CPU utilization and increasing memory bandwidth to smooth playback at the highest resolutions. With the HDMI adapter and High-Bandwith Digital Content Protection (HDCP) support, the HD 3450 will handle even copyright-protected HD video.
Endret av E.C.
Lenke til kommentar

spiller for det meste av .mkv, eller strengt tatt så tar jeg bare det jeg finner på nett. er rimelig fersk på å spille av HD, har gått i vanlige dvder så langt!

men vil nytt skjermkort kunne avlaste på vanlig filavspilling også, eller blir det som likferd sier..? eller gjelder det kun for avspilling i (virtuelt) drev?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prøv CoreAVC dekoder og ZoomPlayer. H.264 formatet krever enormt av dekoder-SW og det er ikke likegyldig hva du bruker. Det er mulig du kan få bedre resultater med et bedre grafikkort, men det veldig avhengig at dekoderen og DirectX-konfigurasjonen støtter HW rendering av H.264-formatet. I utgangspunktet er dette kun støttet i Vista, men det lar seg også gjøre med Windows XP dersom du er villig til å fikle en del.

Jeg har selv fått det til med CyberLink (PowerDVD) sin H.264 dekoder, CoreAVC støtter foreløpig ikke HW rendering.

DolKbg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...