Gå til innhold

Den store effektivitetstråden [powerusers]

cyclo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å bytte tastaturoppsett til dvorak? Jeg er en av disse som aldri har klart å lære meg touch med qwerty, men når jeg begynte med blanke ark med dvorak, så var det ikke et problem.

Hehe, jeg prøvde Dvorak en periode. Det gikk ganske greit så lenge jeg skrev norsk eller engelsk. Men C-c C-x var plutselig på et helt annet sted, og jeg klarte ikke "avlære" fingrene den gamle posisjonen, så jeg måtte gi opp...

rrn

Lenke til kommentar
Hehe, jeg prøvde Dvorak en periode. Det gikk ganske greit så lenge jeg skrev norsk eller engelsk. Men C-c C-x var plutselig på et helt annet sted, og jeg klarte ikke "avlære" fingrene den gamle posisjonen, så jeg måtte gi opp...

Dette er tatt opp på EmacsWiki. Løsning: Rebind de mest brukte tastene.

Endret av ....
Lenke til kommentar
alle som bruker KDE, eller bare har mulighet til å kjøre KDE-programmer i andre DE/WM bør ha yakuake. det er en terminalemulator som dropper ned i samme stil som Quake konsollene. du velger et tastetrykk eller en kombo av trykk (f.eks jeg har shift+escape), og så trykker du på dem. vips så kommer den elegant ned. du kan til og med ha den transparent om du vil. fantastisk sak som kan splittes horisontalt og vertikalt. den har også tabs slik at du kan ha mange sessions oppe. så uansett hvilket workspace du er på - shift+escape, så kommer den grasiøst ned (eller opp, eller fra venstre, eller hva du har valgt) :)

Eller hvis man bare bruker gtk, så er tilda et godt alternativ. Er ikke alltid man har lyst til å dra med seg masse ekstra libs.

Takk for tipsen om tilda. Fungerer utmerket her, enkelt og praktisk siden man kan få tilda til å skjule seg helt til man velger å ta den fram igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

«Congressional bills need to be placed under version control.» – shsmurfy

Bruk et versjonskontrollsystem

Hvis du har redigert en artikkel på Wikipedia, har du sikkert lagt merke til at tidligere utgaver av artikkelen tas vare på og at endringene kan spores fra versjon til versjon. Hadde det ikke vært praktisk å ha den samme funksjonaliteten for dine egne filer? I nyere operativsystemer er det gjerne innebygd en viss «filhistorie», men du får mer igjen for å lære deg et ordentlig versjonskontrollsystem som git eller Subversion. Disse anvendes av programmere verden over for å samarbeide om kode, men kan i prinsippet brukes av hvem som helst for hva som helst – dokumenter, bilder, musikkprosjekter, eller hva man nå jobber med. Sett opp systemet lokalt på din egen maskin, «sjekk inn» endringene på filene du jobber med, og du trenger aldri mer å frykte for at tidligere utgaver går tapt. Akkurat som på Wikipedia.

Endret av ....
Lenke til kommentar
Kjører subversion på server'n hjemme, veldig praktisk, enkelt og greit.

Noen fordeler med git fremfor subversion til sånne småting?

Git er raskere, og strør ikke om seg med .svn mapper, som jeg ihvertfall synes er frykelig irriterende. Det går også (IMHO) raskere å sette opp git repos, kun git-init hvis de bare skal brukes lokalt, og ikke mye lenger å gå hvis det skal være tilgjengelig overalt. Men den mest prominente forskjellen er jo at git er distribuert, mens SVN er sentralisert.

Lenke til kommentar

Har jo ingen erfaring med git, men har heller ikke hatt noen problemer med svn hittil. :)

Men skal kikke litt på git til kode. I svn-repoet mitt har jeg en del binærfiler som tar litt plass, og det passer ikke helt inn i distribuert-tankegangen (tar mye plass etterhvert). Til kun kode virker derimot git knall.

Lenke til kommentar

På Windows er fortsatt Subversion førstevalget, selv om msysGit begynner å nærme seg. (Ja da, jeg vet hvilken del av forumet vi er i, men det meste i denne tråden er jo ikke Linux-spesifikt – krysskompatibilitet is teh shit.)

Enten du jobber med bilder, dokumenter eller musikk, er det gull verdt å ha et system hvor du loggfører alle endringene du gjør og alltid kan hente frem tidligere utgaver av arbeidet. (Versjonskontroll er ikke bare for programmerere!) Begynn i dag, eller gjør det i det minste til et nyttårsforsett. ;)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...