kj_ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg satt på min stasjonære pc og jobbet med noe designing ang. skolearbeid, da plutselig det sier "poff" i høytalerne og pcn skrur seg rett av. Jeg trodde strømmen gikk, fordi jeg har opplevd det samme før når den har gått, men i dette tilfellet, har ikke strømmen gått. Hvis jeg prøver å skru på pcn, så starter pcn opp i kanskje 1-2 sek, før den skrur seg av igjen. Er det noen som har en idé om hva som skjer? Er det strømforsyninga som har gått, eller er det hovedkort, eller noe annet? Jeg er helt blank her, så det hadde vært fint om noen kunne delt litt kunnskap med meg. Se filmen hos Youtube - Kim Jonas Endret 20. september 2008 av kimjonas Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Hm, jeg testet nå psuen med litt hjelp; koblet ut alt unntatt en harddisk og og kortsluttet starten via 24pin'en. Da fortsatte harddisken å gå helt til jeg tok ut igjen bindersen. Vil dette si at det ikke er psu'en som er problemet, men en annen komponent, som f.eks. cpu eller hovedkort? Hvordan kan jeg eventuelt teste disse komponentene på samme måte som jeg testet psuen? Endret 20. september 2008 av kimjonas Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Sjekk om det er noen kondensatorer på hovedkortet som buler og/eller lekker, slik du ser på bildene på høyre side av denne siden. Hvis du kjenner med fingertuppen, så skal kondensatorene være helt flate på toppen. Edit: Det kan fortsatt være strømforsyningen, fordi du tester den ikke under full last. Endret 20. september 2008 av sofTest Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Strømforsyningen var ikke problemet. Jeg bestilte nytt hovedkort, ny cpu og ram ... og etter å ha byttet ut disse delene, fungerer pcn perfekt. Har ikke fått testet hvilken av disse komponentene som virkelig tok kvelden, men som flere sier; "95% av gangene er det ikke cpu'en som er problemet"... så kan nok hende det var hovedkortet. Forresten så kunne jeg ikke forvente noe annet, siden vifta på hovedkortet har stått stille det siste året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå