buddy_2 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hei! Jeg er en vista bruker. Samtidig lyst til å kjøre XP på maskinen mi... Jeg må vel da dele opp Hardisken i Partisjon... Men jeg lurer på.... Kan dette gå galt? Hvor stor er sansynligheten for at alt kræsjer seg... Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 det er flere måter å gjøre dette på og den desidert beste er å starte fra bunn. dvs formatere disken, begynne med den gamleste windows versjonen først, dvs xp for deg. under installasjonen så får du valget om hvor du vil installere. da har du muligheten til å dele disken din i flere partisjoner. xp bør ha 15-20gb. så bare fullfører du installasjonen. så må du lage en ny partijon til vista. den bør være på 30+gb. dette gjør du letest ved å høyreklikke "min datamaskin" og velge behandle - diskbehandling. da høyreklikker du på den delen av disken som ikke er klargjort og lager en ny partisjon. husk å velg hurtigformater. (dersom du lurer på mer rundt dette så bare spør) så putter du inn vista plata og da skal du velge ren installering, ikke oppgradering. velg den nye partisjonen du oppretta og kjør på. jeg har ikke gjordt dette selv enda, men det skal ikke være noe problem. jeg holder på å oppgradere systemet mitt nå, så jeg skal testa det ut selv i løpet av noen få dager. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det viser seg at mange får problemer, både med partisjonering og multiboot. Har sett mange tråder om dette, noen ganger mister de alt. Det sikreste er å ha hvert OS på egen disk. Og mens du installerer XP er det svært viktig at du kobler fra Vista disken. Du kan da velge hvilket OS du vil boote fra bootmenyen i BIOS. Det er sikkert mer elegant å ha en boot manager, men for den ukyndige er det da flere feller man kan gå i. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 så vidt jkeg har forstått det så bør du installere xp først. å bare koble fra vista disken er ikke optimalt, da ville jeg tro at du må velge hvilken harddisk du skal boote fra hver gang, i motsettning til å legge xp først og så vista etterpå. da kan du velge i oppstarten, noe som burde vært langt enklere. men jeg har ikke testa det med xp og vista før, bare win98 og win2k, og da var det ingen problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå