Gå til innhold

NITH eller Noroff?

Anbefalte innlegg

For å komme med en liten frustrasjon til slutt:

Det sitter alt for mange underutdannede folk som har hoppet av høgskoler eller gått et halvt år på IT-akademiet i stillinger de er underkvalifisert for, mens ingeniører med toppkarakterer går arbeidsledige rundt. Problemet er at bedriftene nå ikke kan kvitte seg med de de var nødt til å ta inn for noen år siden... Selv har jeg jobb, men jeg vet om mange gode folk som ikke får jobb nå.

Feil folk på feil sted er også et problem jeg tror mange bedrifter sliter med, ofte uten å være altfor klar over det. F.eks en med byggingeniør utdanning har neppe noe som petroleumsingeniør å gjøre og vica versa. Sant nok at de fleste bedrifter tilbyr kurs etc, men det kan neppe erstatte grunnkunnskapene man erverver ved høyskole/universitet. Jeg vet blant annet at det sitter mange rundt forbi som har blitt tatt opp som petroleumsingeniører, men som absolutt ikke har andre forutsetninger enn at de er ingeniører, ikke dermed sagt at kun folk med petroleumsutdannelse passer som petroleumsingeniører. Å snakke med slike er ofte frustrerende, fordi du merker fort selv som nyutdannet at de mangler endel grunnleggende teori. Saken er at det mye av tiden ikke er folk innad i fagmiljøene som ansetter, men kanskje en sjef eller liknende med lite kunnskaper innenfor det aktuelle fagområdet... jeg måtte bare hive meg på denne frustrasjonen :) Selv har jeg enda noen mnd igjen av utdannelsen min ved NTNU, men ingen klare jobbtilbud.. dog er krigen i Irak over litt kjapt blir det mye å gjøre i den "delen" av verden for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NITH kostar deg omlag 45,000 NOK i året, men i tillegg er dette ein særs god skule.

Høgskolen i Bergen koster deg ca. kr. 5000 for alle tre årene, men i tillegg er dette en veldig god skole.

Eg gjekk sjølv på NITH i Bergen, og dei har nettopp fått heilt nye lokale, flunkande ny PC-lab og alt "high-tech" utstyr ein skulle trenge. Forelesarane der er forresten veldig flinke, og dei andre tilsette er greie òg.

Jeg har selv gått på Høgskolen i Bergen, og de har ikke akkurat nye lokaler, men to-tre flunkende nye PC-lab'er har det blitt i løpet av mine tre år der. Det er også gode muligheter (etter 1. året) for å bli ansatt som "studentassistent", de har vanligvis følgende stillinger: Linux/*nix-support, win-basert support inkl. hardware, støttelærer (i lab-timer) i ulike programmeringsfag. Foreleserne er jevnt over flinke, noen råtne epler finnes naturligvis, men det gjør det da bevare meg på NITH også.

NITH er veldig flinke på det med å ha kontakt med nøkkelpersonar i næringslivet - dei samkjører vigtige "events" i dataverda med skulen slik at elevane får høve til å delta i desse. I Bergen er studentane inviterte til å delta på First Friday der dei kan møte representantar frå det private næringsliv.

Er det "First Tuesday" du tenker på? :) Det er i så fall åpent for alle, ikke bare NITH-studenter. Og hvilke "events" i dataverdenen er det som går av stabelen i Bergen om jeg tør spørre?

Selskap som til dømes Xerox har vore der kan eg nemne. Forelesarane er òg ofte henta direkte inn frå næringslivet slik at ein ikkje har dei same, utdaterte folka år etter år.

Det er en myte at høgskolelektorer og forskere nødvendigvis er så fryktelig utdaterte. Jeg tror slett ikke det alltid er en fordel å hente forelesere fra næringslivet, men når det er sagt, har vel så godt som alle institusjoner forelesere som har erfaring fra næringslivet. Min personlige mening er at det er lurt å få praktiske tips og høste erfaring om rene jobbsituasjoner fra forelesere som kommer "direkte inn fra næringslivet", mens teoritunge algoritmefag o.l. ofte blir bedre dersom de holdes av noen med lang erfaring som lærere.

Det er lagt stor vekt på Java, men ein lærer seg etter kvart andre programmeringsspråk òg. Alt i alt eit godt val.

Sånn er det altså på Høgskolen i Bergen også, og så kan man spørre seg: er det verdt over 100.000 å velge NITH? Selv om du får mer lån (ikke mer stipend!), skal det jo betales tilbake også. Gjennomsnittlig begynnerlønn for alle ingeniører er i år (iflg. NITO) 300.000, ikke overveldende mye altså, og hundre tusen ekstra på et allerede heftig studielån gjør seg absolutt gjeldende på renter og avdrag.

E

Lenke til kommentar
mitt inntrykk er at høgskoleingeniører blir vurdert som noe "tyngre" enn NITH-utdannede, uten at jeg skal påstå at det er riktig.

Jeg vil bare nevne at jeg er høgskoleingeniør, utdannet ved nettopp NITH. Dermed blir det litt rart å påstå at høg.ing. blir vurdert tyngre enn NITH-utdannede. Burger er bedre enn mat fra Mc Donalds...

Sorry. Gikk meg litt vill i høgskole/ikke høgskole-retorikken min, det var jo seint på natten og greier. :oops: Men Burger King er bedre enn McDonalds! :lol:

Nå skal det nevnes at de fleste som kommer ut fra NITH ikke har gått ingeniørlinjen, men ITkandidat eller diplomstudie. Det medfører nok riktighet at de som komer fra ingeniørlinja blir veid tyngre i mange stillinger.

Jepp. Har du inntrykk av at høgskoleingeniører fra NITH blir vurdert akkurat likt som høgskoleingeniører fra HiO (f.eks.) i en jobbsøkersituasjon? Nå bare lurer jeg altså, ingen fordommer her. :) Men tror du f.eks. arbeidsgivere vektlegger mer matte/fysikk på "offentlige høgskoler" (for å kalle dem det, da) eller det faktum at de offentlige høgskolene har karaktermessige opptakskrav?

E

Lenke til kommentar

Det sitter alt for mange underutdannede folk som har hoppet av høgskoler eller gått et halvt år på IT-akademiet i stillinger de er underkvalifisert for, mens ingeniører med toppkarakterer går arbeidsledige rundt. Problemet er at bedriftene nå ikke kan kvitte seg med de de var nødt til å ta inn for noen år siden... Selv har jeg jobb, men jeg vet om mange gode folk som ikke får jobb nå.

Jepp, men på den annen side, folk med halvtårig webdesignerkurs var også de første til å miste jobben når det gikk nedover. Feil folk på feil sted er en ting, men jeg har ikke inntrykk av at det er så mange underutdannede som holder på de gode jobbene - snarere et annet problem, at det er så mange gode folk at relativt nyutdannede stiller godt bak i køen etter gode folk som i tillegg har 5 års arbeidserfaring.

E

Lenke til kommentar
Viktig når det gjelder NOROFF Instituttet:

Norof er IKKE en høyskole, de er en vidregående, og støtten er tilpasset til det fra lånekassa.  

Administrasjonen er tragisk, ingen vet hva som skjer, og lærerene er på grensen til psykisk ustabile...

Jeg gikk der i to år, og vil vel påstå at det hadde vært to år bedre brukt på en ordentlig skole....  

Eksempel: vi sendte tre klagebrev til skolens ledelse, der vi tok for oss pensum og lærerene, primært, og liknende. Lærerene våre var mer borte en tilstede, og slik mente vi kvalifiserte for kompensasjon fra skolen, noe de tilbød: Et WEBBASSERT W2K-kurs, som, visde det seg, besttod av ca. 100 sider om Windows, som skolen påstod var "MCSE-nivå"

Styr unna det hølet!

Noroff kan være noen surrebukker ja...

men, de har forstudie studie som gjør at enn kan komme inn på universitet monash univ, australia da. dette er eneste positive.

Enn må være veldig konsentrert for ikke å daffe av pga mye rot hos noroff. Enn kan jo enten velge å ta 1 eller 2 forstudie år , for enten å ta mest fag eller minst fag hos nonash...

Lenke til kommentar

Er også utdannet høgskoleingeniør fra NITH/DPH.....slik som knatten....tror du gikk i klassen min, dvs du var ferdig i 2002. Vil si jeg var meget fornøyd med NITH når jeg jeg gikk der, men må si jeg har endret oppfatning. Har nå begynt å studere til "Master of Information Technology" i Australia. Hvor lite man faktisk lærer på NITH i forhold til universitet jeg går på nå (Bond University), er nesten skremmende. Vil vel si at jeg hadde både gode og dårlige lærere på NITH, down under er det så og si bare gode. De er meget oppdatert. Det er de av den enkle grunn at de i minimum et semester i året (det er 3 semestere i året) må ut å gjøre research/oppdatere seg. Det er mye å gjøre her, men du lærer også utrolig mye. Du kan også bli ferdig med en Bachelor grad på 2 år.

Vil vel nesten anbefale å starte rett på en bachelor her nede. Oppleve sol og sommer hele året. Jeg angrer veldig på at jeg ikke startet her nede med en gang. Føler at jeg kunne lært veldig mye mer på 4 årene jeg har studert ved å starte her. I tillegg hadde jeg blitt ferdig enda tidligere...

Lenke til kommentar

Jepp, men på den annen side, folk med halvtårig webdesignerkurs var også de første til å miste jobben når det gikk nedover. Feil folk på feil sted er en ting, men jeg har ikke inntrykk av at det er så mange underutdannede som holder på de gode jobbene - snarere et annet problem, at det er så mange gode folk at relativt nyutdannede stiller godt bak i køen etter gode folk som i tillegg har 5 års arbeidserfaring.

E

Arg, ikke begynn med arbeidserfaring. Hadde bedriftene fått det som de ville skulle alle kommet ut direkte fra skole med 5år+ arbeidserfaring. Heldigvis må de også rekruttere nye for at det faktiske skal være folk der ute med arbeidserfaring :)

Lenke til kommentar
- hvis man tenker logisk, så må jo bransjen før eller siden begynne å investere igjen for ikke å bli akterutseilt av konkurrenter. Jeg tror det vil ta seg opp - gi det en tidsramme på 2-5 år.

Du er inne på noe her. Når tid er bare spekulasjoner, men markedet for det kommer bare til å øke (dog noe mer morderat enn under IT-boomen). Enda en grunn til å gå for master, gjøre noe fornuftig istedet for å sitte arbeidsledig.

Btw, er det positivt eller negativt at en bruker 3.5 år på Bachelor hos Noroff?

Negativt i utgangspunktet. Men dersom du sliter med å holde følge på 3 år kan det jo være en fordel at man bruker lengre tid på samme stoff for å få bedre karakterer. Husk det koster noe også dette, ihvertfall private skoler og i utlandet!

Lenke til kommentar

Hmm, etter å ha lest og tenkt over det har jeg droppet NTNU pga all matten og fysikken jeg fant på fagoversikten, og jeg har droppet Noroff pga deres kommentarer og ikke fullt så bra skole :)

Men, jeg har nå valget mellom NITH, HiB og den derre skolen i Australia som The Jackal går på :)

Så gjelder det som sagt å spørre seg om man vil betale 5000, 135000 eller X00000 (For Australia) for utdanningen sin :)

Gjelder å finne noesom en liker å holde på med tror jeg. tar jeg opp et lån eller ikke, tja, det vil bli nedbetalt uansett om noen år, vil det ikke? :)

Lenke til kommentar
Hmm, etter å ha lest og tenkt over det har jeg droppet NTNU pga all matten og fysikken jeg fant på fagoversikten, og jeg har droppet Noroff pga deres kommentarer og ikke fullt så bra skole :)

Men, jeg har nå valget mellom NITH, HiB og den derre skolen i Australia som The Jackal går på :)

Hvis du går offentlig og ikke privat høyskole, så har du mulighet til å ta to ekstra år på NTNU og bli sivilingeniør (master in technology, eller hva det blir hetende). Du rykker da rett inn i fjerde klasse, når man er ferdig med matte og fysikk og denslags.

Sivilingeniør er den nest høyeste utdannelsen innen data i Norge, bare dr.ing. (Ph.D.) er mer omfattende. Men du må ikke gå på NTNU for å bli siv.ing., du kan i stedet studere tilsvarende et helt annet sted. Hvis utdanningen tilfredstiller kravene til siv.ing.utdannelse, så kan du få den godkjent av NTNU.

Men vær klar over at det er et hardt arbeidspress.

Lenke til kommentar

Nå ha ikke jeg fin lest alle innleggene her, så det er mulig jeg gjentar noe som er sagt tidligere.

Det er veldig mye snakk om høyskoler ol. Jeg vil derfor slå et slag for universitetene. Jeg leste for en tid tilbake at kandidater med bakgrunn fra universitetene var å foretrekke framfor høyskole utdanna kandidater. Dette pga at en på universitetet blir tvunget til konseptuell tekning.

(Fant hvor jeg hadde lest det :) )

http://www.computerworld.no/index.cfm?fuse...21943EA128A8B76

Dette er verdt å merke seg for dere som skal velge skole til høsten....

En annen ting er; Hvorfor betale opp mot 50K i året, nå du kan studere ved en like god, kanskje bedre offetlig instutisjon.

Og til slutt, det er ikke krav om forkunskaper innen mattematikk for å begynne å studere informatikk ved universitetene.(var vertfall ikke det tidligere). Men mattematikk inngår som en stor del av "pensumet"

Så lykke til.

mvh.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil betale 50K året for utdanningen hos NITH er at den faktisk ser bedre ut og mer lukerativ og kjekkere enn noen Ingeniørutdanning. Selv om dette kanskje er bedre. Sitter og funderer på dette nå.. Får nok ikke bestemt meg på en stund akkurat :)

Og hvis jeg vil ha en utdannelse ved en offentlig høgskole slikt at jeg kan dra på NTNU så må vel den linjen være en Ingeniørtittel og hva er da grunne til ikke å ta alle årene på NTNU?

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil betale 50K året for utdanningen hos NITH er at den faktisk ser bedre ut og mer lukerativ og kjekkere enn noen Ingeniørutdanning.

Mer lukrativ er den jo garantert ikke, du sitter igjen med netto minus 150 000 for samme graden. :)

E

Lenke til kommentar

Kan da komme med noen kommentarer jeg også.

Det må merkres Noroff er på randen til å bli en Høgskole og etter hva jeg har hørt skjer dette trolig i løpet av neste år.

Aldri, aldri baser deg på 1års studier. Ta heller en ingeniørgrad. Altså; Jeg personlig går på Noroff, men jeg ville aldri i denne verdenen tatt bare 1 år. Da sitter du igjen med _null_ En privatskole er meget god om du tar flere år for privatskolene er mer konsentrerte om det praktiske innen fagene enn NITH, NTNU ol. (som har mye teoretisk stoff). Begge sidene har sine positive og negative sider.

Har hørt mye dritt om NITH. Var på vei til å begynne der selv, men ble frarådet fra "alle" jeg kjenner som har gått der og mange andre også

For å oppsummere; Orker du ikke matten og fysikken ta Noroff, men da baser deg på å ta alle årene som en sammenheng, ikke en og en - dyrt blir det også.

Orker du matten og fysikken, ta en vanlig høgskole. NITH er bortkastet i dette tilfellet mener da jeg.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke sammenligne NITH slik det er nå mot slik det var bare for noen år siden (tidligere DPH). MYE har forandret seg og kvaliteten har gått kraftig opp (Har hørt mye sammenligninger med IT-akademiet og slik, dette er bare tøv). Bare fra i fjor til å år har veldig mye pesum gått fra 3.klasse til 2.klasse og fra 2.klasse til 1.klasse, altså det blir mer og bedre faglig stoff for hvert år. Men er enig i at dersom en godtar matten så har en mange flere alternativer! Ikke minst billigere!

Lenke til kommentar
Så er det noen utdanninger som er gratis? Høyskole fks?

Jepp, offentlig høgskole eller universitet er gratis, bortsett fra noen hundrelapper i semesteret i studentsamskipnadavgift (som du trenger for å få studielån og studentstatus, ikke for utdannelsen per se) og ulike kopieringsavgifter etc. Kommer ikke opp i særlig mer enn 2-3000 på tre år. A far cry fra 45 000 i året ihvertfall...

E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...