Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Er ikke Noroff og NITH høgskoler da? En kan jo ta ingeniørutdanning innen IT hos NITH, så da blir en jo "Bachelor of Computer Science" eller? Jepp, som sagt - samme grad, men ikke nødvendigvis samme tyngde (dessverre). Men Noroff er ihvertfall ingen høgskole. Hva er det som er så spesielt med ingeniørutdanning i forhold til annen da? Jeg kan ikke svare på det, fordi jeg ikke har noen erfaring fra NITH eller Noroff. Det eneste jeg vet er som nevnt at arbeidsgiverne i dag gjerne ser på en ingeniørutdanning som "tyngre" enn en NITH-utdanning. Og HiB - er det den eneste høgskolen i Bergen siden den har det navnet? (Regner med at HiB står for Høysskolen i Bergen ) HiB er Høgskolen i Bergen, ja. Når jeg sier "høgskole", mener jeg offentlig høgskole - det var ikke meningen å forvirre Utenom det offentlige er det vel bare NITH som kaller seg en høgskole i Bergen. E Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Hva _ER_ Noroff da? En utdanningsplass? Og, hva er forskjellen på en høyskole og et universitet bortsett fra at det finnes færre og at det har et annet navn? Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Heh, finfin tidsramme det siden jeg ikke slipper ut av skolen før 5-7 år Btw, er det positivt eller negativt at en bruker 3.5 år på Bachelor hos Noroff? Det er umulig for meg å si, jeg vet ikke Noroff bruker det siste halve året på. Men det er klart at et halvt år ekstra for samme grad er negativt ut fra et rent praktisk syn - du får ikke noe ekstra "betalt" for et halvt års ekstra utdannelse. Men det er selvfølgelig godt mulig at du lærer mer hos Noroff (særlig siden de bruker lengre tid), så det blir vel en avveining. E Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hva _ER_ Noroff da? En utdanningsplass? Ja, et institutt, en organisasjon, whatever. Men det er ingen offentlig godkjent høgskole. Og, hva er forskjellen på en høyskole og et universitet bortsett fra at det finnes færre og at det har et annet navn? Høgskoler er (i regelen) profesjonsrettet, universiteter mer forsknings- og undervisningsrettet. Dette gjelder i utdannelsen selvfølgelig, du kan godt få "ingeniør-jobber" etter en universitetsutdannelse eller omvendt. Men det er ihvertfall hovedregelen. E Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 NITH er vel en mere anerkjent skole i arbeidsmarkedet og mere høyskole rettet Noroff er vel mer en skole a la IT-akademiet Skulle jeg satse seriøst ville jeg gått for NITH uten tvil Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Så selv hovedregelen har unntak ja.. *grøss* Minner meg om tysk grammatikk Hva er forresten sidene til HiB? Trenger å titte på noen andre skoler og fag også tror jeg Finnes det andre høyskoler eller linjer på universitet som tilbyr skikkelig god og kjekk IT utdanning? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg ville valgt siv.ing NTNU, det gjorde jeg selv og er godt fornøyd. Om det tar 3 eller 5 år å utdanne seg er irrelevant når man først er i gang, personlig synes jeg det er litt trist at det er over nå etter 5 år. Får jeg stipend velger jeg mest sannsynlig å fortsette med dr.ing i 3 år til. Jeg synes også at du bør tenkte over på om du vil velge typiske data-fag. Altfor mange data-interesserte velger linjer som datateknikk, IKT eller liknende uten å vurdere mulighetene ved andre linjer. De fleste ingeniør fag innebærer utstrakt bruk av data, forskjellen ligger i om du vil være på bruker siden eller på "support-siden". For andre igjen er det riktig å la data være en hobby, veldig mange som begynner på datafag på NTNU eller lignende oppdager at teori ikke ligger for dem. Alternativet er skoler/institusjoner som har lavere krav til teori, men på slutten av dagen når man skal ut "der" kan teori være like viktig som det å kunne "trykke" bra. Dette er noe man merker spesielt dersom man sitter på brukersiden og skal ha hjelp; mange av disse "support-folkene" mangler grunnleggende teoretisk grunnlag til å kunne utføre analytisk feilsøking. Det er selvsagt at praktisk rettet utdannelse er nyttig, men faren er at man begrenser seg selv til erfaring/kjente problemstillinger og unnlater dermed å tilegne seg teori som kan være nødvendig i visse situasjoner. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg ville valgt siv.ing NTNU, det gjorde jeg selv og er godt fornøyd. Om det tar 3 eller 5 år å utdanne seg er irrelevant når man først er i gang, personlig synes jeg det er litt trist at det er over nå etter 5 år. Får jeg stipend velger jeg mest sannsynlig å fortsette med dr.ing i 3 år til. Ja, dette er det som har ligget i bakhodet mitt og gnag på det siden i sommer, men bare tanken på masse mer matte og fysikk høres fælt ut Hvor mye av slikt er det egentlig? Også er det inntakskravene til NTNU da.. Er ikke noe å le av de heller Jeg synes også at du bør tenkte over på om du vil velge typiske data-fag. Altfor mange data-interesserte velger linjer som datateknikk, IKT eller liknende uten å vurdere mulighetene ved andre linjer. De fleste ingeniør fag innebærer utstrakt bruk av data, forskjellen ligger i om du vil være på bruker siden eller på "support-siden". På brukersiden? Mener du at hvis du går til NTNU så vil du ofte ringe kundesupport for å spørre om hvordan du lager et program for det og det, eller? For andre igjen er det riktig å la data være en hobby, veldig mange som begynner på datafag på NTNU eller lignende oppdager at teori ikke ligger for dem. Alternativet er skoler/institusjoner som har lavere krav til teori, men på slutten av dagen når man skal ut "der" kan teori være like viktig som det å kunne "trykke" bra. Dette er noe man merker spesielt dersom man sitter på brukersiden og skal ha hjelp; mange av disse "support-folkene" mangler grunnleggende teoretisk grunnlag til å kunne utføre analytisk feilsøking. Det er selvsagt at praktisk rettet utdannelse er nyttig, men faren er at man begrenser seg selv til erfaring/kjente problemstillinger og unnlater dermed å tilegne seg teori som kan være nødvendig i visse situasjoner. har en kamerat som bare vil ta data som en hobby, men jeg vil arbeide med det. Er forberedt på å lese og udnersøke og å holde på, for programmering intereserer meg voldsomt, iallefall det jeg har vært borti frem til nå, så med en gang jeg er ferdig med alle disse fagene jeg ikke vil ha så skal det nok gå lettere Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Så selv hovedregelen har unntak ja.. *grøss* Minner meg om tysk grammatikk Hva er forresten sidene til HiB? Trenger å titte på noen andre skoler og fag også tror jeg Finnes det andre høyskoler eller linjer på universitet som tilbyr skikkelig god og kjekk IT utdanning? Sidene til HiB? http://www.hib.no Universitetet har nok noen linjer, men det vet jeg lite om. E Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Hva er forresten studiepoeng og hva er de godt for? Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hva er forresten studiepoeng og hva er de godt for? Studiepoeng = vekttall * 3. Betyr ingenting annet enn hvor "tungt" faget er. 30 studiepoeng tilsvarer ett (normalt) semester. E Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Så kommer neste spørsmål da: Hva er vekttall? :oops: Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Så kommer neste spørsmål da: Hva er vekttall? :oops: Samme sak. Beskriver hvor "tungt" faget er (et 2-vekttalls fag har mindre pensum og bør være lettere enn et 5-vekttalls, f.eks.) Har også noe med fordypningsgraden å gjøre (et 10-vekttallsfag jobber du med et helt semester, mens fem tovekttallsfag naturlig nok gir mindre fordypning i hvert enkelt). E Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Eg vil anbefale Høgskolen i Halden, eller Molde. Skjønner ikkje vitsen med å velge privat. Har ikkje inntrykk av at nivået på undervisninga er bedre, ogs å er det mykje dyrare...? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg ville valgt siv.ing NTNU, det gjorde jeg selv og er godt fornøyd. Om det tar 3 eller 5 år å utdanne seg er irrelevant når man først er i gang, personlig synes jeg det er litt trist at det er over nå etter 5 år. Får jeg stipend velger jeg mest sannsynlig å fortsette med dr.ing i 3 år til. Ja, dette er det som har ligget i bakhodet mitt og gnag på det siden i sommer, men bare tanken på masse mer matte og fysikk høres fælt ut Hvor mye av slikt er det egentlig? Også er det inntakskravene til NTNU da.. Er ikke noe å le av de heller Noe fysikk og matte må du ha uansett, enten det er høyskole eller polyteknisk(det som heter NITH nå?). Og hvorfor ikke lære det ordentlig når du først skal bruke tid/penger på det? Dvs det er vel heller kravene til bredde og mer forståelse av emnene som er strengere på NTNU enn andre steder, samt karakterkrav, men dette er noe industrien/arbeidsgivere stort sett er klar over og er ingen ulempe for deg som student. Opptakskrav.... flere som begynner på NTNU(siv.ing) tenker veldig mye på dette, men vgs er ikke det samme som Universitet/høyskole. Skolelysene fra vgs er ikke nødvendigvis de som gjør det best på slike steder, muiligens fordi man ikke har samme mulighet til å "påvirke" karakterene med å være venn med lærere eller fordi det blir stilt helt andre krav til individuell læring(dvs ingen andre enn gode venner ser over skuldrene dine om du er i rute eller ikke rent faglig). Dvs mitt råd er dersom du har et stort ønske om å gå på NTNU, men ikke har gode nok karakterer til å komme deg inn på f.eks Datateknikk, så velger du hvilken som helst annen siv.ing linje(men sett for guds skyld første valget først). Saken er at når du først er innenfor "murene" har du gode muligheter til å få lov til å skifte linje, de første 1-2 årene er veldig like for alle studiene på NTNU(siv.ing vel og merke). Mange skifter linje det første halvåret, andre venter venter lengre, men de aller fleste får lov til å skifte. Og dersom du beviser første 1/2 året at du kan prestere med gode karakterer i kjerne fagene matte og fysikk, så vil jeg tro mulighetene øker enda mer. Selv har jeg ikke byttet, men jeg visste mer eller mindre hva jeg ville og opptakskravene var ikke veldig høye på det studiet det året. Det er også viktig å huske at opptakskravene ikke blir satt før etter at opptaket er gjort og opptakskravene fra i fjor ikke er de samme som i år. Mitt studium(petroleumsteknologi) er muligens ett av de beste eksemplene på dette, ett år er opptakskravet over 5(=50 studiepoeng), mens det neste året er under 3. Jeg synes også at du bør tenkte over på om du vil velge typiske data-fag. Altfor mange data-interesserte velger linjer som datateknikk, IKT eller liknende uten å vurdere mulighetene ved andre linjer. De fleste ingeniør fag innebærer utstrakt bruk av data, forskjellen ligger i om du vil være på bruker siden eller på "support-siden". På brukersiden? Mener du at hvis du går til NTNU så vil du ofte ringe kundesupport for å spørre om hvordan du lager et program for det og det, eller? Nei, jeg var litt uklar på dette punktet. På NTNU er sef dette ikke et stort problem, men jeg har erfart dette gjennom sommerjobber og nå under diplomoppgaven(som jeg skriver i og for bedrift). Når du arbeider med ingeniør "ting" krever det ofte at du må forstå hvordan programmet fungerer(f.eks hvilke ligninger etc begregninger etc baserer seg på) for å faktisk kunne gjøre arbeidet på en tilfredstillende måte eller for å kunne si at programmet ikke er godt nok i visse situasjoner. I mitt tilfelle handler det om reservoar simulatorer av ymse slag, det er kritisk for meg å vite hva jeg kan putte inn, hva som kommer ut, hvilke ligninger som blir brukt etc. Dersom jeg føler at noe(dvs på software siden) ikke fungerer slik det skal, forventer jeg at support-folkene skal være i stand til å forklare/finne ut hvorfor. Rent faglige spørsmål er selvsagt mitt ansvar å finne svar på Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Viktig når det gjelder NOROFF Instituttet: Norof er IKKE en høyskole, de er en vidregående, og støtten er tilpasset til det fra lånekassa. Administrasjonen er tragisk, ingen vet hva som skjer, og lærerene er på grensen til psykisk ustabile... Jeg gikk der i to år, og vil vel påstå at det hadde vært to år bedre brukt på en ordentlig skole.... Eksempel: vi sendte tre klagebrev til skolens ledelse, der vi tok for oss pensum og lærerene, primært, og liknende. Lærerene våre var mer borte en tilstede, og slik mente vi kvalifiserte for kompensasjon fra skolen, noe de tilbød: Et WEBBASSERT W2K-kurs, som, visde det seg, besttod av ca. 100 sider om Windows, som skolen påstod var "MCSE-nivå" Styr unna det hølet! Lenke til kommentar
knatten Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 mitt inntrykk er at høgskoleingeniører blir vurdert som noe "tyngre" enn NITH-utdannede, uten at jeg skal påstå at det er riktig. Jeg vil bare nevne at jeg er høgskoleingeniør, utdannet ved nettopp NITH. Dermed blir det litt rart å påstå at høg.ing. blir vurdert tyngre enn NITH-utdannede. Burger er bedre enn mat fra Mc Donalds... Nå skal det nevnes at de fleste som kommer ut fra NITH ikke har gått ingeniørlinjen, men ITkandidat eller diplomstudie. Det medfører nok riktighet at de som komer fra ingeniørlinja blir veid tyngre i mange stillinger. Lenke til kommentar
Eurit Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Merkelig at ingen nevner master-utdanninga i IKT ved UiB. Dette er vel eit bra alternativ? Lenke til kommentar
Caldazar Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Eg vil anbefale Høgskolen i Halden, eller Molde. Skjønner ikkje vitsen med å velge privat. Har ikkje inntrykk av at nivået på undervisninga er bedre, ogs å er det mykje dyrare...? NITH kostar deg omlag 45,000 NOK i året, men i tillegg er dette ein særs god skule. Eg gjekk sjølv på NITH i Bergen, og dei har nettopp fått heilt nye lokale, flunkande ny PC-lab og alt "high-tech" utstyr ein skulle trenge. Forelesarane der er forresten veldig flinke, og dei andre tilsette er greie òg. NITH er veldig flinke på det med å ha kontakt med nøkkelpersonar i næringslivet - dei samkjører vigtige "events" i dataverda med skulen slik at elevane får høve til å delta i desse. I Bergen er studentane inviterte til å delta på First Friday der dei kan møte representantar frå det private næringsliv. Selskap som til dømes Xerox har vore der kan eg nemne. Forelesarane er òg ofte henta direkte inn frå næringslivet slik at ein ikkje har dei same, utdaterte folka år etter år. Det er lagt stor vekt på Java, men ein lærer seg etter kvart andre programmeringsspråk òg. Alt i alt eit godt val. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg har som sagt gått på NITH (Oslo-avdelingen). Det var ikke stort bedre utstyr der enn f.eks. på HiO har jeg inntrykk av. Noen av foreleserne var veldig gode, andre var det ikke. Jeg tror ærlig talt jeg like gjerne kunne spart 110.000 eller hva det ble til slutt, og gått på HiO. Når det gjelder java, så har jeg hørt rykter om at de er på vei tilbake til c++ igjen på mange høgskoler nå, slik det var da jeg gikk på NITH. Når det gjelder kontakt med arbeidsmarkedet, så er ikke dette lenger som det var. Historiene med masse studenter som får jobb før de er ferdig, og bedrifter som kommer til NITH for å haie inn folk, er gamle. Nå er det alt for mange IT-mennesker i arbeid, og de trenger ikke lenger gjøre dette. Mange ingeniører (fra alle høgskolene) med gode karakterer går rundt uten jobb. For å komme med en liten frustrasjon til slutt: Det sitter alt for mange underutdannede folk som har hoppet av høgskoler eller gått et halvt år på IT-akademiet i stillinger de er underkvalifisert for, mens ingeniører med toppkarakterer går arbeidsledige rundt. Problemet er at bedriftene nå ikke kan kvitte seg med de de var nødt til å ta inn for noen år siden... Selv har jeg jobb, men jeg vet om mange gode folk som ikke får jobb nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå