Gå til innhold

NITH eller Noroff?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker i hva jeg bør studere etter Vgs. Valget står for øyeblikket mellom Bachelor Informasjonsteknologi ved NITH eller Systemutvikler hos Noroff.

Er også åpen for alt alt annet interesant :)

Hos Noroff satser de mye på dette med å kunne bittelitt om hvert programmeringsspråk og å kunne kombinere alle disse, hovedsakelig med webdesign, hvis jeg forstår rett, mens NITH har en mye høyere grad av spesialisering innen Java og kun Java.

Jeg tror jeg har mest lsyt til å dra til NITH, men Noroff hørtes fett ut også. Så jeg lurer på hva arbeidsmarkedet vil kreve/ha? En med litt om alt eller mye om en ting? Hva ville dere ha valgt?[/u]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh, joa, jeg har lest fagplaner og lignende, men i mine ører hørtes dfet ialleflal ut som om Java gikk igjen hvert bidige år. Og at det var viktig liksom :)

Men du har ingen tips til hva jeg burde velge har du? :)

Lenke til kommentar

Jeg går på NITH så vet jo mest om det selv da. Java er det ene faget. Dette har en i 2 år, så kan en utdype seg i det siste året om man ønsker (dog mulig dette endrer seg). Andre fag er:

-Systemutvikling (RUP, UML og så videre),

-Datateknikk (masse rart, hardware, nettverk, OS, web osv. Web-delen er ikke så design-rettet, men går mer i å lære xhtml/JavaScript/og en del til og se hvordan en kan nytte dette i en større sammenheng med Servlets (dette er Java igjen) og databaser),

-Databaser - Oracle (SQL og prosedyrer. Blir selvfølgelig en del programmering mot databaser også (igjen java-faget)).

Finnes også andre fag (valgfag mm) der en selv kan velge litt

Det hele retter seg mest mot applikasjonsutvikling, og da helst rettet mot næringslivet. Ser du nevner webdesign. Dette er ikke noe satsningsområde ved NITH. En lærer det viktigste innen web-teknologier slik en har kunnskap om utvikling av systemer som går over web. Design-delen er som sagt ikke det viktigste satsningsområdet.

Håper dette hjalp. Det er ditt valg, ikke vårt :)

Lenke til kommentar

Så du valgte NITH ja..

Design og web er egentlig ikke det jeg tenker på å satse mest på, så jeg tror nok at NITH frister mest. Har også lyst til helst å lage applikasjoner for bedriftsmarkedet da de fleste bedrifter iallefall betaler for det man lager og lkaster det ikke ned som warez :)

Og jeg vet det er mitt valg, jeg bare søker hjelp til å velge :)

Lenke til kommentar

Hei.

Skal ikke si at jeg vet noe om noen av disse skolene, men har drevet og programmert en god stund. (VB/VB.net/C++/Java)

Det vanskeligste ved programmering er å tenke seg frem til hvordan du skal gjøre en ting(og logikken er den samme i alle prog. språk)... de forskjellige språkene for det meste bare forskjeldig syntax.

Går no på HIST og der fokuserer de mest på java, dette gjør de på alle andre skoler. Sikkert hovedsaklig fordi at det er freeware noe som gjør det billigere for de. Den andre grunnen er vel at java er en kombinasjon av alle andre språk som finnes.

Dette gjør det veldig enkelt å lære andre språk i ettertid.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvorfor du ikke vurderer "tradisjonell" utdanning som høgskoleingeniør? Jeg vil ihvertfall anbefale at du får deg en bachelor-grad, enten du tar NITH, Noroff m/påbygging eller noe annet. Enn så lenge er det jo dype daler i IT-markedet, og da stiller folk med 2-årig diplomutdanning el.l. fra Noroff dessverre i mange tilfeller litt bak i køen...

E

Lenke til kommentar

Heh, hvis jeg går på NITh så får jeg 3-årig Bachelor utdanning og kan ta en 2årig påbygning i Sund-noe i England og da får jeg Mastergrad også.

Så jeg får en skikkelig god utdanning. Grunnen til jeg ikke vil ta den utdanningen som har ordet "ingeniør" i navnet er pga all matten og fysikken. Har valgt matte og fysikk som studieeretningsfag for å holde dørene åpne, men vet ikke om jeg kommer til å takle 5 til år med det :)

Lenke til kommentar
Går no på HIST og der fokuserer de mest på java, dette gjør de på alle andre skoler. Sikkert hovedsaklig fordi at det er freeware noe som gjør det billigere for de. Den andre grunnen er vel at java er en kombinasjon av alle andre språk som finnes.

Dette gjør det veldig enkelt å lære andre språk i ettertid.

Dette er jo rett og slett ikke sant. "Alle andre skoler" fokuserer slett ikke mest på Java - Høgskolen i Bergen har f.eks. Java i ett år og C++ i to (på den vanlige dataingeniørutdannelsen). Dessuten er ikke Java et program, og følgelig ikke "freeware", det som eventuelt måtte være freeware er utviklingsverktøyene, men emacs eller notepad funker jo fint der. Kompilator for de aller fleste programmeringsspråk er inkludert gratis i enhver linux-distro, f.eks., så det er bare tull at det koster penger å utvikle i C++ eller PHP eller hvasomhelst for den saks skyld. Det er heller ingen "kombinasjon av alle andre språk" - ikke mye Prolog i Java, for eksempel. Men det er veldig lett å lære, og det mangler en del "vanskelige" konsepter som pekere og garbage-håndtering, så du har rett i at det er en god startplattform for å lære andre språk.

E

Lenke til kommentar
Heh, hvis jeg går på NITh så får jeg 3-årig Bachelor utdanning og kan ta en 2årig påbygning i Sund-noe i England og da får jeg Mastergrad også.

Mastergraden kan du ta over hele verden, den plassen du nevner (og noen til) er i samarbeid med NITH. Men du behøver ikke binde deg til disse. Vurderer å ta Master i USA selv.

Lenke til kommentar

Jada, mente ikke å implisere at du vurderte en "ikke skikkelig" utdanning, men på Noroff-linken du hadde sto det f.eks. at påbygging til Bachelor / Master foregår i Australia, det betyr jo ikke akkurat alle muligheter åpne.

Så jeg får en skikkelig god utdanning. Grunnen til jeg ikke vil ta den utdanningen som har ordet "ingeniør" i navnet er pga all matten og fysikken. Har valgt matte og fysikk som studieeretningsfag for å holde dørene åpne, men vet ikke om jeg kommer til å takle 5 til år med det :)

Pris har ingen betydning da? Det er ikke SÅ mye matte/fysikk i en "gammeldags" ingeniørutdanning - det er vanligvis tre rene matematikkfag (de to første årene) og ett rent fysikkfag (ett semester). Ved påbygging til master (5-årig) må du ha et ekstra matematikkfag. Vet ikke hvordan det er de to siste årene (påbyggingsårene) dog. Personlig ville jeg valgt dette, særlig om du tar prisen med i betraktning. Men det er klart, om litt matte og fysikk gir deg totale kvalmefornemmelser, veier vel det tungt også. :)

E

Lenke til kommentar

Noroff kan være et godt valg,

men bare hvis du velger å fullføre 3.5 års bachelor grad videre ved

australia, monash.

enkelt studiene er ikke verdt noen verdens ting, er som regel for lite utdanning. Må skaffe seg en grad..

Selv har jeg gått begge Network & System administrator 1 og

Network & system administrator 2 blir jeg ferdig med dette studieåret.

Feb 2004 reiser jeg til australia monash for å fullføre graden Bachelor of network computing (monash har basert seg mye på java, er veldig mye java i faga )

Lenke til kommentar

Skal jeg på noen høyskole blir det aller helst i Bergen :)

Men er det å ha tittelen Ingeniør i utdanning så utrolig bra altså? Hvis dette faktisk er meget mye bedre enn annen utdanning og at dete vil gi meg bedre jobber osv så er det noe å ta til tanke på... Seriøst også...

Og skal jeg på Noroff så blir det såklart Bachelor via Australia der også, og Mastergrad på en eller annen måte :)

Lenke til kommentar

Noroff er jo helt vanvittig dyrt!

Har en kompis som går på NITH i bergen. Han er veldig fornøyd.

En annen kamerat, som også gikk der, fikk tre jobbtilbud et halvt år før han var ferdig!

En annen ting er jo at det finnes etterhvert ALT for mange IT-folk. :yes:

Lenke til kommentar

Får ikke håpe det blir som ordtaket sier da: Jo flere kokker, jomer søl :)

Men både på sidene til Noroff og til NITH refereres det til linker fra Digi.no og Dinside.no og lignende hvor de har intervjuet IT "eksperter" som sier at vi trenger flere IT kompetante mennesker i dag :)

Lenke til kommentar
Skal jeg på noen høyskole blir det aller helst i Bergen :)

HiB kan anbefales, jeg blir ferdig der nå i vår.

Men er det å ha tittelen Ingeniør i utdanning så utrolig bra altså? Hvis dette faktisk er meget mye bedre enn annen utdanning og at dete vil gi meg bedre jobber osv så er det noe å ta til tanke på... Seriøst også...

Vel, det må du jo spørre arbeidsgiversiden om. Men mitt inntrykk er at høgskoleingeniører blir vurdert som noe "tyngre" enn NITH-utdannede, uten at jeg skal påstå at det er riktig. Men det virker som det er sånn. Hvis jeg skal forsøke meg på noen teorier kan det tenkes at en arbeidsgiver tenker at "alle kommer jo inn på NITH". Men det viktigste i jobbsammenheng er selvsagt personen og ikke hvor han tok utdannelsen (når vi snakker om samme grad). Forøvrig blir tittelen f.o.m. i år endret fra høgskoleingeniør til Bachelor of Computer Science, så det blir noenlunde samme greia der.

Og skal jeg på Noroff så blir det såklart Bachelor via Australia der også, og Mastergrad på en eller annen måte :)

Oki. :) La merke til at Noroff-studenter bruker 3.5 år på Bachelor - det er vel også noe å vurdere: høgskolene gir deg en Bachelor på tre år.

E

Lenke til kommentar

Er ikke Noroff og NITH høgskoler da? En kan jo ta ingeniørutdanning innen IT hos NITH, så da blir en jo "Bachelor of Computer Science" eller? :)

Hva er det som er så spesielt med ingeniørutdanning i forhold til annen da?

Og HiB - er det den eneste høgskolen i Bergen siden den har det navnet? (Regner med at HiB står for Høysskolen i Bergen :) )

Lenke til kommentar

Får ikke håpe det blir som ordtaket sier da: Jo flere kokker, jomer søl :)

Det finnes for mange IT-folk, men ikke for mange _gode_ (og velutdannede) IT-folk. Har du 1-årig webdesignerutdannelse fra MI kan du vanligvis glemme å få en god jobb (i dagens marked), men en bachelor gir nok gode muligheter. Gartner Group (og andre analysebyråer) sier jo også at bransjen har nådd rock bottom og at det snart må snu - hvis man tenker logisk, så må jo bransjen før eller siden begynne å investere igjen for ikke å bli akterutseilt av konkurrenter. Jeg tror det vil ta seg opp - gi det en tidsramme på 2-5 år.

Men både på sidene til Noroff og til NITH refereres det til linker fra Digi.no og Dinside.no og lignende hvor de har intervjuet IT "eksperter" som sier at vi trenger flere IT kompetante mennesker i dag :)

Jepp, det blir ikke akkurat færre maskiner i verden. Behovet kommer til å være der, det er jeg overbevist om.

E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...