sudoman Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg holder på med litt CentOS for å lære meg linux og deres serveralternativer. Har alltid jobbet med MS utgaver så dette er helt nytt for meg. Jeg har forstått at linux og unix er litt spesielt på porter under 1024 og at hvis man vil at eks. en webserver skal kjøre på port 80 så kreves det at root starter denne tjenesten? Jeg installerer websuiten som en egen bruker jeg har laget på et område den har eierskap og denne brukeren står for det meste av oppstarten. Men hvordan får jeg den til å starte selve webtjenesten uten å måtte skifte til root manuelt hver gang for å gjøre det? Samt hvordan får jeg tjenestene til å starte automatisk ved oppstart i CentOS? CentOS er forøvrig en "kopi" av RedHat som jeg forstår er basert på debian? Endret 20. september 2008 av sudoman Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg holder på med litt CentOS for å lære meg linux og deres serveralternativer. Har alltid jobbet med MS utgaver så dette er helt nytt for meg.Da kan Ubuntu være et greiere alternativ i begynnelsen, men CentOS er et meget godt alternativ det også.Jeg har forstått at linux og unix er litt spesielt på porter under 1024 og at hvis man vil at eks. en webserver skal kjøre på port 80 så kreves det at root starter denne tjenesten?Jeg vil anbefale deg å bruke standard oppsett, hvor tjenester som web-server ikke kjøres av bruker. Alle tjenester som kan sette systemet i fare bør kreve rot for å startes.Jeg installerer websuiten som en egen bruker jeg har laget på et område den har eierskap og denne brukeren står for det meste av oppstarten. Men hvordan får jeg den til å starte selve webtjenesten uten å måtte skifte til root manuelt hver gang for å gjøre det?Installer LAMP på systemet, så kan du heller gi brukeren din tilgang til å redigere nettstedet. Du finner enkelt oppsett av en rekke servere her:http://www.howtoforge.com/centos-4.6-serve...s-ftp-ispconfig Samt hvordan får jeg tjenestene til å starte automatisk ved oppstart i CentOS? CentOS er forøvrig en "kopi" av RedHat som jeg forstår er basert på debian?Alle tjenestene du installerer på normal måte startes automatisk ved boot. CentOS er identisk med Red Hat, en gratis versjon. Red Hat er en stand-alone distro, ikke basert på noen andre, i likhet med Debian. Derfor er det også en del fundamentale forskjeller i hvordan ting gjøres i CentOS og Ubuntu, eksempelvis standard pakkesystem. Lenke til kommentar
sudoman Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Installasjonspakken anbefaler at jeg lager en egen bruker som har eiertilhørighet til mappen det installeres i, og utfører installasjonen som denne brukeren. Hvorfor vet jeg ikke. Men kan de da startes som root uten problem eller må man sette noe eierskap el. Bør man installere som root også? Endret 20. september 2008 av sudoman Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Litt vanskelig å hjelpe når du ikke forteller hva det er snakk om. Mappen antar jeg er noe html/php greier som gir deg et nettsted/web-interface e.l. Hvis du installerer LAMP, så sjekker Apache etter slike mapper i /var/www, og mappene som ligger der kan du som jeg indikerte i forrige post gi de rettighetene du vil. Du finner rimelig utfyllende informasjon om dette i signaturen min (nest siste side i wiki'en). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ang. kjøring av web- og andre servertjenester som root vs non-root, så er det også fordeler med å ikke være root. F.eks hvis det finnes en exploit i programmet. Men på min server mener jeg bestemt å huske at både web- og ftp-serveren fungerer slik at de starter som root, og dermed har mulighet til å binde seg til port 80, men like etterpå gir de fra seg rettigheter og kjører som en egen upriviligert bruker. Men akkurat dette kommer jo an på hva slags serverprogram du bruker. Lenke til kommentar
sudoman Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Del: Det er en suite som installerer en modifisert apache, j2ee server og litt forskjellig under mappern man selv spesifiserer. Det bruker ikke default mapper i systemet. Ergo eks. /app/suite som område. De anbefaler å lage en egen bruker som eier mappen og som programvaren installeres med. Langbein: det er akkurat det jeg er ute etter. fungerer slik at de starter som root, og dermed har mulighet til å binde seg til port 80, men like etterpå gir de fra seg rettigheter og kjører som en egen upriviligert brukeHvordan foregår dette? Endret 21. september 2008 av sudoman Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 De tilfellene jeg snakker om, så har serverprogrammene denne funksjonaliteten innebygd. Forøvrig ville jeg nok vurderte å installere programmene du nevner vha pakkesystemet i distroen istedenfor å gjøre det manuelt. Da får du bla. automatiske oppdateringer, og det er lett å installere andre moduler til apache osv. (om du skulle trenge det senere) Lenke til kommentar
sudoman Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Takker for alle gode innspill. Såvidt jeg vet har ikke akkurat denne installasjonen et pakkesystem men kjører via shellscript (install.sh) som jeg ikke har sett så nøye på ennå. Programvaren tilhører Oracle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå