WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hvordan få seg jobb uten og gjøre noe særlig insats selv for og få denne, og uten utdanning:1) Gå inn på det lokale adecco kontoret 2) Si jeg vil ha en jobb. 3) Svar på spørsmålene de stiller deg 4) Si ja til jobben de tillbyr deg (evt. få de til og gi deg noe annet om du "ikke har helse til det") Var det så vanskelig? Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved punkt 4. You have failed, try again. Hvis du skal leve på og snylte på oss andre kan du heller ikke forvente at vi skal gi deg noe mer enn at du akkurat har nokk penger til og kjøpe deg pasta og brød til og overleve og ikke noe annet etter min mening. Med sosialhjelpsatser som ikke følger prisutviklingen har ditt ønske blitt oppfylt for lenge siden. Endret 23. september 2008 av WarpX Lenke til kommentar
TurboTim Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ja Mephistopheles, dette har vi snakket om noen ganger over en god kopp kaffi så det passet vell mitt i blinken at det kom en tråd om emnet :!: Så må jeg bare kommentere et punkt. Du nevnte mestring, at du liker følelsen av mestring når du jobber. (Jeg er enig med deg, mestring gir motivasjon til videre arbeid) Men det må jo sies at det finnes mange jobber her i landet der man ikke akurat trenger høyere utdanning, og da lurer jeg på hvor mye mestring føler man når man stabler kasser o.l? Mener ikke å rakke ned på folk som jobber på Rema eller noe, men en jobb som det hadde ikke akurat vært en boost for selvtilliten min, og da ville også motivasjonen for å arbeide sunket. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hvordan få seg jobb uten og gjøre noe særlig insats selv for og få denne, og uten utdanning:1) Gå inn på det lokale adecco kontoret 2) Si jeg vil ha en jobb. 3) Svar på spørsmålene de stiller deg 4) Si ja til jobben de tillbyr deg (evt. få de til og gi deg noe annet om du "ikke har helse til det") Var det så vanskelig? Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved punkt 4. You have failed, try again. Hva er galt med pungt 4? vil du ha penger og gjøre noe morsomt for må du jobbe for å få disse. Så enkelt er det. Vil du snylte kan du heller ikke forvente noe mer enn å kunn få penger nok til å overleve. Det er plenty med folk som ikke syns jobben er givende eller morsom/interessangt men de er på jobben alikevel for og tjene penger til og gjøre de givende, morsome og interessangte tingene. Ja Mephistopheles, dette har vi snakket om noen ganger over en god kopp kaffi så det passet vell mitt i blinken at det kom en tråd om emnet :!: Så må jeg bare kommentere et punkt. Du nevnte mestring, at du liker følelsen av mestring når du jobber. (Jeg er enig med deg, mestring gir motivasjon til videre arbeid) Men det må jo sies at det finnes mange jobber her i landet der man ikke akurat trenger høyere utdanning, og da lurer jeg på hvor mye mestring føler man når man stabler kasser o.l? Mener ikke å rakke ned på folk som jobber på Rema eller noe, men en jobb som det hadde ikke akurat vært en boost for selvtilliten min, og da ville også motivasjonen for å arbeide sunket. Man jobber vel ikke nødvendigvis fordi jobben er morsom men for og få penger til og gjøre det morsome man har lyst til. Endret 23. september 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Borgerlønn trenger ikke å være høyere enn det sosialhjelpssatsene er nå, bare det at da slipper man all behovsprøvingen, snusingen i privatøkonomien og administrasjon. Og satsene ville sannsynligvis blitt like over hele landet. Dermed er alt du har skrevet her irrelevant. Du glemmer en sentral ting med borgerlønn, og det er at alle kan få det bare ved å slutte i jobben på dagen om de vil. Hva skal forhindre alle kassedamene i landet til å slutte på dagen og ta imot borgerlønn? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 WarpX: Eg tolkar det dithen at du er ein arbeidslaus kar som har eindel imot samfunnet, og at du tek avstand frå det. Eg baserer denne tolkninga på dette; du skriv: Man er nødt til å leve på andre folks premisser, godvilje, regler og krav for å kunne være en del av arbeidslivet og samfunnet. Dette får meg til å tenke, kor får du mat frå? Samfunnet som du har meldt deg ut av? Velferdstaten som du meiner kun har seg sjølv å takke, for at du og likesinna kan snylte? Man blander ikke person og sak. Da må du ta en tur til VG og Dagbla sine forum, det er kanskje der du hører til? Uansett så forstår jeg ikke hvorfor du hisser deg opp over siteringen over som er en sannhet som gjelder arbeidslivet og samfunnet generelt, og forøvrig er tatt ut av sin sammenheng. Hadde det vore opp til meg, skulle de ikkje fått eit forbanna øre, om de ikkje gjorde ein innsats for å ha eit virke, og vilje til å delta i verdiskapninga. Helt greit, men det finnes folk som har masse vilje og innsats, men ikke får det til likevel. Her kan man godt sette quoten du henviste til ovenfor i sammenheng. Om dette ikkje var poenget ditt i posten, ber eg om orsaking, sidan eg nytta deg som eksempel. Utsegn som det eg siterte deg på, og liknande får meg harmare enn noko anna. Parasittar har me meir enn nok av, om dei ikkje skal væra frekke nok til å rakke ned på samfunnet som held liv i dei. Har du tenkt på at parasitter er en del av ethvert samfunn, og at samfunn ikke er perfekte og kan fortjene kritikk? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Du glemmer en sentral ting med borgerlønn, og det er at alle kan få det bare ved å slutte i jobben på dagen om de vil. Hva skal forhindre alle kassedamene i landet til å slutte på dagen og ta imot borgerlønn? Hva forhindrer dem nå? De kan få dagpenger, men først etter 8 uker fordi de sa opp selv. Dermed har de ikke inntekt, så kan de gå over på sosialhjelp med en gang (minus ventetid). Med mindre de har sparepenger da... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Alle som kan arbeide, bør arbeide. Det finnes nok av folk som vil arbeide og tjene penger frivillig. Hvorfor skal ikke andre folk få slippe å arbeide om de vil? Er livet verdt å leve om man hater å leve det pga. jobb? Jeg bare avskyr ideologien om at alle skal arbeide som arbeidsmaur, om ikke så blir de sett ned på, fordømt, utfryst, fattig og havner i helvete. Tror det er særlig her i Norge-jantenisseland dette gjelder ("alle skal slite like vondt som meg selv"). Ja det finnes mange folk som vil arbeide for penger "firvilig", blant annet meg. Folk som kan arbeide, men alikevell ikke vil/gidder må gjerne la være, men de burde ikke forvente eller få så mye av resten. Da kan folk som mener det samme som deg fø på de, så slipper de av oss som har lyst å beholde mest mulig av våre opptjente penger å merke noe til det. Det sies "man høster som man sår" Da er det jo ganske naturlig at en som ikke gidder å så noen ting ikke vil høste noe heller ? De som har en alvorlig sykdom/skade som gjør at de ikke kan brukes i noen som helst yrker syntes jeg skal få til å leve et så normalt liv som helsen deres tilater. Det er noe helt annet å ikke kunne bidra til samfunnet, og å ikke gidde/ha så veldig lyst. Tilbake til trådens hoved tema. Min filosofi er at arbeid er god stimuli for sjelen. Selv har jeg jobbet siden jeg var 14 som avis bud, og er den dag i dag fulltids student samtidig som jeg har en deltidsjobb. Jeg tror at alle mennesker som har muligheten til å bidra til samfunnet burde gjøre det for samfunnet og ikke minst sin egen del. Arbeid gir ikke bare mer penger enn en stuselig trygde tilværelse, det gir også psykisk stimuli å vite at en er et lite av de mange tannhjulene i næringslivet og samfunnet. Arbeid skaper mange gode egenskaper og holdninger, samt kvalifikasjoner og kunnskap innen arbeidstypen som kan være nyttig. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 WarpX: Eg tolkar det dithen at du er ein arbeidslaus kar som har eindel imot samfunnet, og at du tek avstand frå det. Eg baserer denne tolkninga på dette; du skriv: Man er nødt til å leve på andre folks premisser, godvilje, regler og krav for å kunne være en del av arbeidslivet og samfunnet. Dette får meg til å tenke, kor får du mat frå? Samfunnet som du har meldt deg ut av? Velferdstaten som du meiner kun har seg sjølv å takke, for at du og likesinna kan snylte? Man blander ikke person og sak. Da må du ta en tur til VG og Dagbla sine forum, det er kanskje der du hører til? Uansett så forstår jeg ikke hvorfor du hisser deg opp over siteringen over som er en sannhet som gjelder arbeidslivet og samfunnet generelt, og forøvrig er tatt ut av sin sammenheng. Hadde det vore opp til meg, skulle de ikkje fått eit forbanna øre, om de ikkje gjorde ein innsats for å ha eit virke, og vilje til å delta i verdiskapninga. Helt greit, men det finnes folk som har masse vilje og innsats, men ikke får det til likevel. Her kan man godt sette quoten du henviste til ovenfor i sammenheng. Om dette ikkje var poenget ditt i posten, ber eg om orsaking, sidan eg nytta deg som eksempel. Utsegn som det eg siterte deg på, og liknande får meg harmare enn noko anna. Parasittar har me meir enn nok av, om dei ikkje skal væra frekke nok til å rakke ned på samfunnet som held liv i dei. Har du tenkt på at parasitter er en del av ethvert samfunn, og at samfunn ikke er perfekte og kan fortjene kritikk? Om du tok innlegget som eit personangrep, får du ta det for egen rekning. Eg avslutta innlegget med ei orsaking om du ikkje passa inn som eksempel. (Om du kjende deg truffen, skal eg ikkje spekulere i det.) Du seier at det er mange som har vilje og innsats. For å omformulera; om dei har innsatsvilje, kvifor kan dei ikkje ofre nokre år av livet sitt, til å få arbeidserfaring? Har dei ikkje utdanning, er det kun ein ting som gjeld, og det er initiativ. Om ein ikkje får drømmejobben frå dag ein, så får ein jobba seg opp. Nett som alle andre lågutdanna før oss har gjort. Det er og mange moglegheiter til å ta deltidstudium, alt ein treng er vilje og nettilkobling. Om ein kjenner seg for "fin" til å vaske på Rema, er ein heller ikkje villig til å ofre for draumen sin. Om ein då set seg på bakføtene og sutrar over samfunnet som ikkje vil mata dei med sølvskjei, er ein per definisjon bortskjemd. Og då fortener ein, etter mi meining ikkje anna enn motgang. For det er motgang ein veks på, og ein parasitt på samfunnet si breie rompe, har all grunn til å innsjå kvar skapet står. Det er tross alt me med innsatsvilje som betalar maten deira. At snyltarar og parasittar alltid kjem til å væra ein del av eit samfunn, er ei bitter pille me alle må svelga. Men ser du verkeleg dette som ein grunn til å forsvara deira eksistens? (Ikkje som enkeltindivid, men gruppe.) Lenke til kommentar
TurboTim Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hvordan få seg jobb uten og gjøre noe særlig insats selv for og få denne, og uten utdanning:1) Gå inn på det lokale adecco kontoret 2) Si jeg vil ha en jobb. 3) Svar på spørsmålene de stiller deg 4) Si ja til jobben de tillbyr deg (evt. få de til og gi deg noe annet om du "ikke har helse til det") Var det så vanskelig? Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved punkt 4. You have failed, try again. Hva er galt med pungt 4? vil du ha penger og gjøre noe morsomt for må du jobbe for å få disse. Så enkelt er det. Vil du snylte kan du heller ikke forvente noe mer enn å kunn få penger nok til å overleve. Det er plenty med folk som ikke syns jobben er givende eller morsom/interessangt men de er på jobben alikevel for og tjene penger til og gjøre de givende, morsome og interessangte tingene. Ja Mephistopheles, dette har vi snakket om noen ganger over en god kopp kaffi så det passet vell mitt i blinken at det kom en tråd om emnet :!: Så må jeg bare kommentere et punkt. Du nevnte mestring, at du liker følelsen av mestring når du jobber. (Jeg er enig med deg, mestring gir motivasjon til videre arbeid) Men det må jo sies at det finnes mange jobber her i landet der man ikke akurat trenger høyere utdanning, og da lurer jeg på hvor mye mestring føler man når man stabler kasser o.l? Mener ikke å rakke ned på folk som jobber på Rema eller noe, men en jobb som det hadde ikke akurat vært en boost for selvtilliten min, og da ville også motivasjonen for å arbeide sunket. Man jobber vel ikke nødvendigvis fordi jobben er morsom men for og få penger til og gjøre det morsome man har lyst til. Ja, det er jeg jo enig i. Men det var jo faktisk et av poengene i posten jeg refererte til. Og jeg må si at jeg jobber ikke bare for pengene, det er faktisk godt å ha noe fornuftig å gjøre Edit: Må jo legge til at jeg hadde ikke satt meg hjemme og glodd i veggen for at jeg måtte jobbe på Rema... Endret 23. september 2008 av TurboTim Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva forhindrer dem nå? De kan få dagpenger, men først etter 8 uker fordi de sa opp selv. Dermed har de ikke inntekt, så kan de gå over på sosialhjelp med en gang (minus ventetid). Med mindre de har sparepenger da... De kan få vilkår for sosialjelpen, altså de kan ikke bare sitte på ræva hele dagen. De har samtaler der de oppfordres til å gjøre noe med situasjonen osv. Er ikke det bedre enn at man bare får penger rett i hånda uten videre? Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva forhindrer dem nå? De kan få dagpenger, men først etter 8 uker fordi de sa opp selv. Dermed har de ikke inntekt, så kan de gå over på sosialhjelp med en gang (minus ventetid). Med mindre de har sparepenger da... De kan få vilkår for sosialjelpen, altså de kan ikke bare sitte på ræva hele dagen. De har samtaler der de oppfordres til å gjøre noe med situasjonen osv. Er ikke det bedre enn at man bare får penger rett i hånda uten videre? Det å troppa opp på sosialkontoret/NAV kvar 14.dag og sei at dei lever, kan vel knapt nok kallast ein innsats? Ikkje ein som rettferdigjer løn iallefall. Send folk frå NAV til Adecco/Ace/osv. Seier dei nei til meir enn 3 jobbar på rad, er det på hovudet ut av matkøen. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det å troppa opp på sosialkontoret/NAV kvar 14.dag og sei at dei lever, kan vel knapt nok kallast ein innsats? Ikkje ein som rettferdigjer løn iallefall. Mener de kan få vilkår om å jobbe for kommunen osv. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva forhindrer dem nå? De kan få dagpenger, men først etter 8 uker fordi de sa opp selv. Dermed har de ikke inntekt, så kan de gå over på sosialhjelp med en gang (minus ventetid). Med mindre de har sparepenger da... De kan få vilkår for sosialjelpen, altså de kan ikke bare sitte på ræva hele dagen. De har samtaler der de oppfordres til å gjøre noe med situasjonen osv. Er ikke det bedre enn at man bare får penger rett i hånda uten videre? Vilkår, du mener tvangsarbeid slik at kommunen kan bruke dem som billig arbeidskraft? Samtaler kan de alltids få uansett, det er bare et spørsmål om hvordan man legger opp det hele. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Vilkår, du mener tvangsarbeid slik at kommunen kan bruke dem som billig arbeidskraft? Samtaler kan de alltids få uansett, det er bare et spørsmål om hvordan man legger opp det hele. Noe galt i at de jobber litt for kommunen når de tross alt får penger av dem til å overleve? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Send folk frå NAV til Adecco/Ace/osv. Seier dei nei til meir enn 3 jobbar på rad, er det på hovudet ut av matkøen. Det er jo sånn det praktiseres i dag, bortsett fra at man blir vel ikke sendt dit så direkte, men heller oppfordring. Sier man nei til "høvelig arbeide", så forsvinner dagpengene. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Vilkår, du mener tvangsarbeid slik at kommunen kan bruke dem som billig arbeidskraft? Samtaler kan de alltids få uansett, det er bare et spørsmål om hvordan man legger opp det hele. Noe galt i at de jobber litt for kommunen når de tross alt får penger av dem til å overleve? I det øyeblikket klientene må jobbe for kommunen, får de ingenting som helst, men lønn. Lav lønn. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det er jo sånn det praktiseres i dag, bortsett fra at man blir vel ikke sendt dit så direkte, men heller oppfordring. Sier man nei til "høvelig arbeide", så forsvinner dagpengene. Flott. Hvorfor er du imot et slikt system? Skal man ikke forsøke å få seg høvelig arbeide når man får sosial stønad? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Joda, men for å tilfredsstille seg selv, ikke andre. Endret 23. september 2008 av WarpX Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva er galt med pungt 4? vil du ha penger og gjøre noe morsomt for må du jobbe for å få disse. Så enkelt er det. "Si ja til jobben de tillbyr deg" - hva om de ikke tilbyr noen jobb, uansett? Har personlige erfaringer med vikarbyrå tidligere, så jeg vet hvordan det kan være. Vil du snylte kan du heller ikke forvente noe mer enn å kunn få penger nok til å overleve. Som om de som snylter får voldsomt mye penger i dag. Dessuten er "snylting" et definisjonsspørsmål. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hva er galt med pungt 4? vil du ha penger og gjøre noe morsomt for må du jobbe for å få disse. Så enkelt er det. "Si ja til jobben de tillbyr deg" - hva om de ikke tilbyr noen jobb, uansett? Har personlige erfaringer med vikarbyrå tidligere, så jeg vet hvordan det kan være. Ufaglært arbeidskraft har vore ettertrakta som fy dei siste par åra. Om ein ikkje har fått seg jobb, er det ikkje arbeidsgjevarane det skal stå på. Ei heller systemet. Dei som vil, kan. For å nyta, må ein yta, som me seier i heimkommunen min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå