Kake24 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Jeg har fått det problemet at PC-en plutselig restarter seg ganske ofte. Det skjer vel ca. en gang hver time, men det varrierer tror jeg. Hva kan være galt? Det eneste som er gjort før problemet sartet, var å rydde opp i registeret til PC-en. PC-en er vel ca 2 år gammel og problemet oppstod først for 2 dager siden. PC-en har: - Windows XP (service pack 3) - 7950 GT skermkort (43 grader målt med everest) - C2D e6400 CPU (31 grader målt med Everest) - P5W DH Deluxe hovedkort (49 grader målt med Everest) - 2 GB geil RAM - 520W PSU fra Corsair - 3stk Samsung harddsiker (34 grader målt med Everest) Endret 19. september 2008 av Kake24 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Ryddet opp i registeret ? Er vel det som er årsaken da. Kan du kjøre "system restore" tilbake til føre disse endringene så prøv det først. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Glemte å si at jeg har prøvd systemgjenoppretting, men det stod at "ingen endring gjort på datamaskinen". Jeg prøvde å gjøre det igjen så jeg får vel bare vente å se om PC-en restarter igjen. Jeg vet forresten ikke hvilket program som ble brukt til å rydde i registeret, (regitry booster eller hva som blir riktig å si), men jeg mener det var noe som lignet uniblue. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Ingen ekspert på området, men jeg mener å ha hørt at en del booster programm som skal øke kraften på maskinvaren kan skape problemer som ligner det du beskriver. Ligeså minne feil. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Slike registry optimeringsprogrammer har lite for seg på PCer idag. Skaper ofte mere problemer enn nytte. Du kan jo starte det pånytt hvis du fremdeles har det installert for å se om det har logg av endringer og eventuelt kan tilbakestille endringene. Men uten å vite hva det har gjort er det umulig å finne ut av . Eneste kan være å sjekke event loggen etter årsaker til restartene (hvis det er logget noe). Lenke til kommentar
bingbbb Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 hei du har vel ikke overclocka maskinen har du vel Mulig filsystemet på disken er corrupt. Prøv å kjøre chkdsk /r /p mulig noe av systemfilene ligger på ett dårlig område på disken. mvh bingbbb Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) bingbbb: Nei, jeg har ikke overclocka syar2003: Ok, etter at jeg skrev i går så virket PC-en fint helt til i dag. Jeg kjørte en pingtest i dag og jeg fant ut at det er veldig høy ping selv om maskinen kun ble brukt til surfing. Er det mulig at maskinen restarter seg pga høy ping? Nå for øyeblikket går alt greit og pingen ligger på rundt 25. Tidligere i dag da PC-en restartet seg (da jeg prøvde å komme meg på internet), var pingen rundt 500-600 (3000 på det høyeste). EDIT: Hvis det er av betydning så varierer pingen veldig hele tiden, nå fikk jeg Minimum = 79ms, Maximum = 246ms, Average = 147ms. Endret 20. september 2008 av Kake24 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Høy/lav ping skal ikke kunne resultere i at windows restarter seg. Hvis du mistenker feil i TCP IP winsockets kan du reparere den tilbake til default ned netshell ( netsh winsock reset catalog ). Etter dette vil du muligens være nødt til å reinstallere antivirus og 3'de parts firewall hvis disse har installert seg som LSP providers. Se: http://windowsxp.mvps.org/winsock.htm Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Ok, hvis vi starter på nytt. Hvor bør jeg begynne for å finne ut hva som er feil? Jeg fant backup filene etter registerrensingen og jeg har gjenopprettet disse, men jeg har fortsatt problemer med restartingen. EDIT: Glemte å skrive at jeg har vært en tur innom linken din Endret 21. september 2008 av Kake24 Lenke til kommentar
madder Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis vi ser litt lo-tech på dette; Har du sjekket om det er mye støv i boksen din. Hvis den har stått under et skrivebord i 2 år, regner jeg med at hybelkaninene har formert seg bra. Jeg har opplevd både overoppheting og kortslutning på grunn av ekstreme mengder støv. En ting du kan gjøre, er å installere et eller annet program som overvåker temperaturen på komponentene som har temperaturmåler i seg. Kommer ikke på noen enkle programmer akkurat nå, men... Jeg sier ikke at det må være det, men det er enkelt og billig å sjekke. Dersom det er mye støv, skaff deg trykkluft på boks og blås i vei... utendørs... det skader i alle fall ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Noen feilmelding eller blåskjerm ? Spontanrestart årsakes vanligvis av høy temp (f.eks pga støv i maskina) eller at PSU'en er på vei til de evige jaktmarker. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Tiltman: Nei, ingen feilmelding eller blåskjerm. Håper ikke strømforsyningen dør, den er 5-6 måneder gammel. madder og Tiltman: Har ikke mye støv i PC-en, og jeg bruker Everest for å måle temperaturene. Everest er vel ikke helt optimal for å se temperaturen til CPU-en min, så den ligger vel mer mot 39-40 grader. Temperaturene har så og si vært stabile hele tiden. Endret 21. september 2008 av Kake24 Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) repeterer med selv : minne feil? (ta ut alle utenom en rambrikke, så starter du opp igjen... repeter til alle rambrikker er testet) Se også om flere komponenter bruker samme IRQ adresse. Endret 23. september 2008 av Cri Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Cri: Beklager, jeg klarte å overse den første posten din. Jeg skal prøve, men jeg får ikke prøvd før til fredag eller lørdag. Skal komme tilbake her hvis jeg ikke finner ut av det. Endret 23. september 2008 av Kake24 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå