kenzoman Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 1. Ved kjøp/salg mellom privatpersoner gjelder den gamle lkøpsloven og ikke den nye forbrukerkjøpsloven. Vet noen om den gir tilgang til angrefrist på 14 dager på varer som er annonsert på nett og sendt til kjøper uten at det har vært noen fysisk kontakt mellom partene/varen er blitt besiktiget og godtatt? 2. Reklamasjon gjelder visst også mellom privatpersoner men hvilken dato regnes som "startdato" for dette? En vare som er over 5 år gammel kan da umulig ha 2 nye år med reklamasjon ved et evt videresalg? 3. En jurist anbefalte meg og skrive min kjøps kontrakt med privatpersoner at "varen er blitt besiktiget og godtatt" og sat den "selges uten ansvar for eventuelle skjulte feil og mangler". Men i Kjøpslovens $ 19 står det at dersom en vare selges "som den er" kan mangler allikevel kunne påberopes. Men over paragrafen står det "auksjonssalg" men er usikker på om dette kun er et veiledende eksempel eller om dette gjelder i andre tilfeller også? Juristen min er utilgjengelig for øyeblikket så blir glad for hjelp av noen med juss kunnskaper og som vet dette med sikkerhet i stedet for å spekulere. Selv om jeg selv vet at varen er feilfri er det utrolig hva enkelte mennesker kan forsøke legge til grunn som mangel. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
msakram1984 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hei..... Sliter selv med denne problemstillingen... Solgte en telefon som ikke var operatørlåst i mitt tilfelle, men kjøperen på qxl påberober seg dette, og her sitter jeg og er usikker på hva jeg skal gjøre som selger. I utgangspunktet ville ikke henne ha telefonen, men på qxl.no er alle bud bindende, og henne ga bud, og jeg tvingte igjennom salget, og nå så kommer henne med denne påstanden. Er det noen der ute som veit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå