CerrUnozZ Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Nå bbenytter jeg VS express 2008. Der har jeg hentet inn tabeller i grid og celler og får endret data som det skal, men jeg har et par problemer. Jeg har laget 1 form der alle verdier hentes inn via spørringer i access, i form nr 2 så har jeg hentet inn tasbelldetaljene som spørringene utføres fra. Når jeg via navigatoren endrer data og lagrer, endres data, når jeg så oppdaterer form 1 så blir alle data endret og alle summer er riktige. Men når jeg starter programmet på nytt er alt tilbake til der det var før endringen. Hvor lagres da de endrede data? og hvorfor oppdateres ikke databasen? Dette er koden som ligger i Form2: Me.TabellTableAdapter.Fill(Me.Database4DataSet1.Tabell) End Sub Private Sub TransportogstillasjeBindingNavigatorSaveItem_Click_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)Handles TabellBindingNavigatorSaveItem.Click Me.Validate() Me.TabellBindingSource.EndEdit() Me.TableAdapterManager.UpdateAll(Me.Database4DataSet1) End Sub Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nå bbenytter jeg VS express 2008. Der har jeg hentet inn tabeller i grid og celler og får endret data som det skal, men jeg har et par problemer. Jeg har laget 1 form der alle verdier hentes inn via spørringer i access, i form nr 2 så har jeg hentet inn tasbelldetaljene som spørringene utføres fra. Når jeg via navigatoren endrer data og lagrer, endres data, når jeg så oppdaterer form 1 så blir alle data endret og alle summer er riktige. Men når jeg starter programmet på nytt er alt tilbake til der det var før endringen. Hvor lagres da de endrede data? og hvorfor oppdateres ikke databasen? Dette er koden som ligger i Form2: Me.TabellTableAdapter.Fill(Me.Database4DataSet1.Tabell) End Sub Private Sub TransportogstillasjeBindingNavigatorSaveItem_Click_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)Handles TabellBindingNavigatorSaveItem.Click Me.Validate() Me.TabellBindingSource.EndEdit() Me.TableAdapterManager.UpdateAll(Me.Database4DataSet1) End Sub Dette er et standard problem for nybegynnere og er svart på sikkert 100 ganger her ;-) Når du legger inn database fila di i prosjektet så er det viktig å lese meldingene som dukker opp fordi informasjonen forteller deg at nøyaktig dette vil skje. Du har et flagg på koblingen din som sier "Copy To Output Directory". Når du har dette til "YES" så vil du få en ny versjon av filen for hver kompillering og gjett hva som skjer da ;-) Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hei og takk for svar, men hvordan fjerner jeg da dette?. Jeg har lett i programmet men finner ikke dette noe sted Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hei og takk for svar, men hvordan fjerner jeg da dette?. Jeg har lett i programmet men finner ikke dette noe sted Klikk EN gang på database filen din og se i properties vinduet. Der finner du regelen for hvordan VS skal behandle komponenten under kompilering. Tipper at den nå står på "Allways Copy" eller noe lignende... Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Tusen takk for svar, hva skal jeg så sette den til, Do not copy? Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ser ingen grunn til å komme med spydig kommentar selv om man stiller et kanskje litt dumt spørsmål. Finnes det noen måte å lagre hele databasen på, altså som en slags "lagre som" funksjon man kan legge inn i programmet, slik at man i ettertid kan hente den opp igjen. eller er det vanskelig? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Ser ingen grunn til å komme med spydig kommentar selv om man stiller et kanskje litt dumt spørsmål. Finnes det noen måte å lagre hele databasen på, altså som en slags "lagre som" funksjon man kan legge inn i programmet, slik at man i ettertid kan hente den opp igjen. eller er det vanskelig? Do Not Copy høres bra ut. Lagre databasen burde ikke være vanskelig så lenge du ikke har åponet noen kanaler inn i den. Da burde det være straight forward å bruke noen kopierings funksjoner for å kopiere filen. Etter hvert som du finner ut at det finnes noe som heter SQL Express så vil du antagligvis droppe hele greia med database på fil. Teknikken du benytter er gjerne MS-JET basert og har vel lite eller ingenting å stille opp imot en SQL server Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Hei og takk for ditt svar. Jeg har vært inne på tanken å benytte sql ekspress da det her vel er mye enklere når man skal ha mange tabeller. Jeg benytter pr idag 20 tabeller og ca 40 spørringer på en operasjon. Planen var at jeg skulle ha 1 databasefil til hver operasjon og laste inn en "tom" fil i begynnelsen å lagre den ved et nytt navn osv, men vet ikke om det lar seg gjøre. Alle spørringer osv ligger jo nå i accessdatabasen. er det mulig å konvertere disse over til sql-express eller må jeg sette opp alt på nytt igjen? Lenke til kommentar
CerrUnozZ Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg tror jeg har funnet problemet med lagringen min. Jeg benytter spørringer til å fylle datagrid. Når jeg lagrer til xls-fil. og henter inn en annen xls-fil er det fremdeles "spørregrid" som blir endret og ikke selve databasen. Er dt allikevel mulig å oppdatere disse data til tabellen i databasen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå