Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gym burde være motiverende

pafuglmonster

Anbefalte innlegg

Leste litt i en tidligere tråd som het "Ja, til mer gym i skolen".

For det første vil jeg påstå at alle liker fysisk aktivitet. Gym derimot bryter ned denne gleden hos noen av oss fra vi er små.

Enten det er ment det eller ikke så blir det lagt press på elevene for å klare visse øvelser i et visst tempo. Hvis man ikke klarer det, kan det være greit nok for karakteren, men den ydmykelse som skjer hos noen (blant annet meg) er verre. Alt som skjer i gymmen skjer kollektivt, ulikt i et klasserom med teoriundervisning hvor øvelsene er individuelle og usynlige for andre i mye større grad.

Man kan virkelig spørre seg selv om hva meningen med gym i skolen er. Hvis meningen er å drepe lysten til de som ikke får mye fysisk aktivitet, og å tilfredstille de som spiller fotball/leker ute/er fysisk aktive så har de så absolutt lykkes, etter min mening.

Argumentet med at "gym er viktig for de som ikke beveger seg mye i fritiden" holder ikke mål, når gymmen er tilrettelagt de som er flinke fra før. Sannheten er at for meg og sikkert andre har det blitt en kollektiv straff, ikke en motivasjon.

For mitt vedkommende førte det til at jeg skulket gymtimene, men også timene før og etter pga at jeg var "syk". Siden "alles" favorittfag var gym, ville det vært et nederlag å innrømme at det var pga gymmen jeg skulket.

Det er godt mulig det er forskjell fra skole til skole, og det håper jeg inderlig. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, meg. Har akkurat lik oppfatning selv. Jeg hater gymen intenst, selvom jeg ikke har noe i mot fysisk aktivitet. Greia er ikke at jeg må røre på meg, greia er det at dette foregår med en haug andre folk, som stort sett er langt flinkere enn det jeg er. Hadde det vært individuelt hadde det vært en ting, men slik er det ikke.

Stafetter. Ballspill. Alle slags sporter der jeg MÅ samarbeide med andre. Jeg avskyr det. Jeg veit så inderlig godt at jeg, som ikke trener, ødelegger for de andre og drar oss nedover. Selvsagt er også dette noe jeg får slengt etter meg, som om jeg ikke visste dette godt nok fra før av. Mens lærern står og rister på huet i et hjørne.

Argh. Det gjør meg ikke depressiv eller noe, bare irritert. Skal liksom dette kalles motiverende? Å måtte bekrefte ukentlig hvor fysisk underlegen jeg er? Vær så snill. Om ikke annet har det gjort meg fiendtlig til alt som heter trening. Jeg går i VG3 nå og ser fortsatt nærmeste sjanse til å unngå gymmen. Jeg kan tåle 3 på kortet. Jeg kan tåle å gjøre livet surt for meg selv. Men jeg tåler ikke å måtte presses til å gjøre det samme for laget mitt.

Ja, og dessuten er argumentet om å "få de som ikke trener opp av sofaen" rein bull. Man kommer ikke i form før man selv går inn for det. At en gymlærer gauler kommandoer til meg har ikke akkurat hjulpet på fasongen min :p

EDIT: "Straff" er egentlig et temmelig bra ord.

"Så du trener ikke, hva? Vel her får du litt ydmykende samarbeidsspill å holde på med, så kanskje du kommer deg i form til neste gang."

Endret av RevX
Lenke til kommentar

Det gjøres endel forsøk med alternative gymtimer rundt omkring som er ment å være morro og motiverende i stedet for ren konkuranse og ydmykelse som det er i dag. Forhåpentligvis vil dette etterhvert føre til en reform av gymfaget. I dag fungerer det ikke i det hele tatt og fremstår som en bastard i forhold til resten av fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...