Gå til innhold

D-Dagen prosjektoppgave i Historie 10.kl


joaksle

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk ett ark idag, om hva vi ville ha om på en munnlig prosjektoppgave vi skal framføre om tre uker. Valget var lett, jeg valgte d-dagen fra 2. verdenskrigen. Jeg fant noe stoff på daria.no og wikipedia.no, men jeg vil ha noen tips av deg, hvis du vil gi meg noen :)

Har du noen gode tips på hva jeg kan si/hvordan jeg skal framføre? Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan vel velge om du vil ha om hele d-dagen eller bare deler av den,

 

du bør uansett se The longest day, ser du den har du basic info om d-dagen.

 

så må du finne ut selv hvordan du vil vinkle det, skal du forteller om hva som ledet opp til saken, skal du gi et kort overblikk om hvordan ståa var før dagen og hva dagen gjorde med det.

 

eller skal du gå rett saken, og viss så skal du ta for deg det polistiske eller bare det militære

Lenke til kommentar
du kan vel velge om du vil ha om hele d-dagen eller bare deler av den,

 

du bør uansett se The longest day, ser du den har du basic info om d-dagen.

 

så må du finne ut selv hvordan du vil vinkle det, skal du forteller om hva som ledet opp til saken, skal du gi et kort overblikk om hvordan ståa var før dagen og hva dagen gjorde med det.

 

eller skal du gå rett saken, og viss så skal du ta for deg det polistiske eller bare det militære

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ny bok i går. "Det største slagene", den hadde blant annet med litt info og ganske enkel forklaring av hva og hvordan angrepene var. Ta deg en tur på biblioteket og sjekk om de kanskje har den så kan du jo lese litt der :) Ellers er det MANGE bøker som omhandler selveste dagen, det gjelder bare å plukke ut det som er viktig og SENTRALT, for mye detaljer liker ikke sensor, da er det heller viktig å finne info/fakta som de kanskje ikke har hørt om ;) (OBS. Husk å ha med bevis eller gi de litt info om hvor de kan lese om dette slik at de ikke bare tror du finner på ting)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny bok i går. "Det største slagene", den hadde blant annet med litt info og ganske enkel forklaring av hva og hvordan angrepene var. Ta deg en tur på biblioteket og sjekk om de kanskje har den så kan du jo lese litt der :) Ellers er det MANGE bøker som omhandler selveste dagen, det gjelder bare å plukke ut det som er viktig og SENTRALT, for mye detaljer liker ikke sensor, da er det heller viktig å finne info/fakta som de kanskje ikke har hørt om ;) (OBS. Husk å ha med bevis eller gi de litt info om hvor de kan lese om dette slik at de ikke bare tror du finner på ting)

 

Lykke til!

 

Tusen takk for svar Hauk :) Skal prøve å få tak i en bok. Har også funnet ganske mye på daria.no som jeg skal pugge, for så å skrive med mine ord, å fremføre :) Tror dette skal gå bra, og takker for bra tips :)

Endret av joaksle
Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny bok i går. "Det største slagene", den hadde blant annet med litt info og ganske enkel forklaring av hva og hvordan angrepene var. Ta deg en tur på biblioteket og sjekk om de kanskje har den så kan du jo lese litt der :) Ellers er det MANGE bøker som omhandler selveste dagen, det gjelder bare å plukke ut det som er viktig og SENTRALT, for mye detaljer liker ikke sensor, da er det heller viktig å finne info/fakta som de kanskje ikke har hørt om ;) (OBS. Husk å ha med bevis eller gi de litt info om hvor de kan lese om dette slik at de ikke bare tror du finner på ting)

 

Lykke til!

 

Tusen takk for svar Hauk :) Skal prøve å få tak i en bok. Har også funnet ganske mye på daria.no som jeg skal pugge, for så å skrive med mine ord, å fremføre :) Tror dette skal gå bra, og takker for bra tips :)

Håper du bruker flere kilder en Daria siden det som er der ikke er det mest troverdige som finnes.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny bok i går. "Det største slagene", den hadde blant annet med litt info og ganske enkel forklaring av hva og hvordan angrepene var. Ta deg en tur på biblioteket og sjekk om de kanskje har den så kan du jo lese litt der :) Ellers er det MANGE bøker som omhandler selveste dagen, det gjelder bare å plukke ut det som er viktig og SENTRALT, for mye detaljer liker ikke sensor, da er det heller viktig å finne info/fakta som de kanskje ikke har hørt om ;) (OBS. Husk å ha med bevis eller gi de litt info om hvor de kan lese om dette slik at de ikke bare tror du finner på ting)

 

Lykke til!

 

Tusen takk for svar Hauk :) Skal prøve å få tak i en bok. Har også funnet ganske mye på daria.no som jeg skal pugge, for så å skrive med mine ord, å fremføre :) Tror dette skal gå bra, og takker for bra tips :)

Håper du bruker flere kilder en Daria siden det som er der ikke er det mest troverdige som finnes.

 

Neida, bruker ikke bare daria :)

Lenke til kommentar

Og jeg ville heller ikke bruke så mye wikipedia som kilde, men heller se på kildene personen som har skrevet artikkelen og gå til dem. Bruk også den engelske versjonen av wikipedia, siden den er mer kvalitetssikret enn den norske. Det er mange bøker du kan lese om dette temaet, men anbefaler Aschehougs Verdenshistorie og A history of the modern world.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...