eyvindbg Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Hei Jeg har hatt min nåværende PC altfor lenge, og tenker det snart er på tide å oppgradere. Jeg skal ha alt nytt utenom mus, tastatur og skjerm. Jeg har sett meg ut noe jeg kan være interessert i, men jeg trenger litt hjelp med å finne de tingene som passer best sammen osv. ettersom jeg ikke er helt oppdatert på denne fronten lenger. Jeg trenger ikke stor harddisk ettersom jeg har en haug med flotte eksterne disker som holder godt på alt jeg trenger. Én rask intern harddisk derimot, det må jeg ha. Jeg har også plukket meg ut et stilig kabinett som passer fint på skrivebordet. Det krever imidlertid m-ATX, så jeg må finne et hovetkort i den størrelsen. Her er det jeg har plukket ut: Handlevogn Prosessor: NZXT Rogue Black/Blue Led, Aluminium, ATX, 120mm Fan Hovedkort: Gigabyte GA-EG45M-DS2H, G45, Socket-775, m-ATX, GbLAN, DDR2, VGA, PCI-Ex(2.0)x16 Harddisk: NEC DVD-brenner AD-7200S Black OEM SATA Skjermkort: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Strømforsyning: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI I tillegg har jeg tenkt på å kanskje investere i vannkjøling, dersom det ikke koster alt for mye og tar veldig mye plass. Jeg har sett meg ut denne: NorthQ 3580 Water Cooling Kit, Socket 775/754/939/940/AM2. Men er dette ett helt sett som fungerer bra uten noe annet utstyr? Jeg er også litt spent om jeg får plass til alt i det kabinettet jeg har satt opp. Jeg skal hvertfall bruke PCen til å kjøre Vista, samt spille Red Alert 3 og Half-Life: Epidode Three når det kommer ut. Jeg har imidlertid ingen spesielle planer om å overklokke, med mindre det lar seg gjøre uten mye ekstra utstyr. Jeg setter veldig pris på all hjelp jeg kan få, veldig fint om noen har noe erfaring med noen av disse produktene. Takk, Eyvind Endret 22. oktober 2008 av vancr Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg skal hvertfall bruke PCen til å kjøre Vista, samt spille Red Alert 3 og Half-Life: Epidode Three når det kommer ut. Jeg har imidlertid ingen spesielle planer om å overklokke, med mindre det lar seg gjøre uten mye ekstra utstyr. Jeg vil prøve å legge meg på en samlet pris på rundt 9000 kroner. Jeg setter veldig pris på all hjelp jeg kan få, veldig fint om noen har noe erfaring med noen av disse produktene. Takk, Eyvind Handlevogn Du kan jo bare justere litt ned på f eks PCU(Strømforsyning) og CPU- kjøler(hvis ingen planer om overklokk ) og småvifter hvis det er litt dyrt Oppsettet til min nye gaming PC AMD er jo så billig nå Endret 20. september 2008 av Gernia Lenke til kommentar
eyvindbg Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Takk for det. Er det noe andre som kan komme med noen nyttige tips? Og evt. erfaringer? Lenke til kommentar
maN1C Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Til spilling har du mer nytte av en Dualcore enn en Quad, siden klokkefrekvensen har mye mer å si enn antall kjerner. Jeg ville byttet prosessoren til en E8500. Den er tusenlappen billigere og yter bedre til ditt bruk. Foreløpig finnes ingen spill som utnytter mer enn 2 kjerner. Far Cry 2 kommer kankje med støtte for 4 kjerner når det blir gitt ut. Endret 22. oktober 2008 av maN1C Lenke til kommentar
eyvindbg Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Oia, det var jeg ikke klar over. Men jeg tenker at denne PCen skal vare en stund, så hvis jeg forstår deg rett, så vil jeg egentlig tjene på å kjøpe en firekjerners prosessor nå ettersom fremtidige spill vil støtte det? Jeg trodde også at fire kjerner ville være dobbelt så bra som to kjerner jeg, men så feil kan man ta. Lenke til kommentar
maN1C Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) For at et program skal kunne utnytte flere enn en kjerne, så må selve koden i programmet være skrevet for dét. Og foreløpig finnes det ingen spill på markedet som utnytter flere enn 2 kjerner. Så store datastrømmer som 4 kjerner kan generere, er det bare videoredigering som kan utnytte for tiden. I spill er det andre type data som skal bearbeides og dette gjøres best av skjermkort (GPU). Min teori er derfor at når oppsettet ditt begynner å sakke litt etter, så vil et ekstra skjemkort i crossfire være en bedre investering enn en Quad er nå. Når den tid kommer vil et identisk skjermkort med det du har satt opp sannsynligvis være minst halvert i pris. For å kunne kjøre crossfire senere, ville jeg byttet hovedkortet med dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352394 Evt dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354875 Det siste er en del dyrere, men har fått veldig mange meeeeget bra reviews Endret 22. oktober 2008 av maN1C Lenke til kommentar
eyvindbg Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Ok, jeg skjønner. Takk for tipset. Men det med å bytte hovedkort.. Det kanbinettet jeg egentlig har bestemt meg for har bare plass til micro ATX. Hva er det vet hovedkortene som legger til rette for crossfire? Så kan jeg evt. finne et m-ATX kort som også har mulighet for det. Jeg er veldig takknemmelig for all hjelp jeg får Lenke til kommentar
maN1C Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du skal se etter hovedkort som har X38 eller P45 chipset, og så sjekke om de har crossfire Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå