PMnormal Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Disk er billig, men jeg måtte nettopp rydde plass på min begrensede laptop-disk. Det gjorde jeg nettopp nå, he he he. Morsom tilfeldighet. Oppløsningen er ikke alt, men det trengs der det trengs. Men på den annen side så avhenger det også mye av betraktningsavstand, slik som Nestformann1 skriver. Hvis noen har vært inne hos Stasi det siste året har de sikkert lagt merke til det fantastiske pinhole-bildet av en Alfa Romeo som henger like innenfor døren til høyre. Det er en ganske stor kopi, og langt større enn det som er vanlig for noen av oss. Det at bildet er utrolig skarpt og detaljrikt skyldes både formatet (8"x10") og det perfekte hullet. Og det er greit nok, for et godt utgangspunkt er viktig. Men bildet er digitalt printet, altså er negativet scannet. Så store negativer er lette å scanne, men det får likevel sine begrensninger. Hvis noen hadde spurt meg om hvilken oppløsning det er trykket i, så tro jeg mange uten stor erfaring med store formater hadde tippet feil. Oppløsningen er faktisk så lav som 100 dpi, men det er ikke synlig på bare en meters avstand. Og et så stort bilde må man stå et par meter fra for å få et skikkelig inntrykk av det. Så man må ikke forholde seg til oppløsning så nazi som vi ofte gjør. Jeg satt forresten og bladde i tre bøker som en venn/kollega har laget sammen med en kinesisk fotograf. Det er landskap og miljøbilder fra Malaysia. De bøkene fikk meg til å tenke på begrensningene til våre digitale speilreflekser. Alle bildene har en utrolig detaljrikdom og dynamikk som er ukjent for meg med mine kameraer. Selvfølgelig er bildene tatt med storformat, et Horseman-kamera som fotografen dro med seg inn i bushen og opp i fjellene. Imponerende, rett og slett. Og langt over hva vi kan forvente fra en 5D MkII. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Allerede FF 12MP-sensorene overgår oppløsningen på mye av optikken. Derfor er det viktig å følge opp et evt høy-MP-kamera med tilsvarende optikk. Og det er langt fra trivielt! Helt greit å kjøpe høy-MP-kamera til landskap nå, men det kan ta tid (og penger) før en får utnytta det til fulle. Når optikken setter grensa, kan nok 21 MP fortsatt komme opp med noe bedre detaljgjengivelse enn 12 MP, men flere detaljer enn optikken tillater, blir det jo ikke! Det var da en veldig bastant påstand, da. Det er nok mulig at vi nærmer oss grensene til optikken med 12MP på en crop sensor; men de testene jeg har sett av Pentax K20D tyder ikke på det (bla. svenske foto). Hvis din teori om 12MP stemmer, så vil grensen bli rundt 18-19MP for FF kameraer (oppløsning regnes som linjer pr. tomme/cm, så dabør cropfactor være riktig omregningsfaktor). Tom edit: litt klarere språk. Påstanden er korrekt, du må bare se hva den går ut på. Jeg sier overgår på mye av optikken. Det stemmer, og hvis du f.eks ser på dpreview-prøvebildene med 5DII, og Canons egne bilder, så får du det illustrert. Skaffer du optikk som holder følge, får du utnytta oppløsningen. Men det kan være verken billig eller helt trivielt. Canons 24-105/4 f.eks, ser på ingen måte ut til å utnytte 5DII-sensoren, mens den gjorde det rimelig skarpt med 5D. Når det gjelder praktisk grense for oppløsning med serieprodusert optikk: Hvis vi forutsetter at Oly har optikksom fullt utnytter sensoren til E-3, og en greier å få slike objektiver til å tegne full FF bildesirkel, så kan en iallfall gå til 40MP på FF. Men det er vel et stort spørsmål om det er noen stor hensikt å presse det så mye lengre - MF neste Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Når det gjelder praktisk grense for oppløsning med serieprodusert optikk: Hvis vi forutsetter at Oly har optikksom fullt utnytter sensoren til E-3, og en greier å få slike objektiver til å tegne full FF bildesirkel, så kan en iallfall gå til 40MP på FF. Men det er vel et stort spørsmål om det er noen stor hensikt å presse det så mye lengre - MF neste Jeg kan være enig at 40MP bør holde en stund. Og en 40MP Foveon sensor burde være særdeles interessant. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Skal man ha optikk som følger opp megapikseutviklingen så må vi vel over i mellomformat. Småbildeoptikk har sin begrensning, dessverre. Men nå begynner det å bli billig med digitalt mf hvis man kombinerer en brukt Mamiya 645 Pro og et eldre, brukt 16mp bakstykke. Etterhvert som bakstykker blir utdatert så blir det råd med stadig mer oppløsing, og med et slik kamera så holder optikken tritt med pikslene til langt over Canons små 21 megapiksler. Eller Sonys 24, for denslags skyld. Jeg mener å ha lest at de rimeligste brukte bakstykkene kan fås for 20 kilokroner nå. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hva med D700? Nikon har ennå, meg kjent, tidenes beste vidvinkelzoom, Nikkor 14-24mm. Helt ærlig, MÅ man ha 21MP til landskapsfoto? Du trenger faktisk ikke mer enn 10mp. Og et 7-14. Og jeg tror nok at MF eller til og med SF kanskje er bedre enn de pittesmå fullformatssensorene for landskapsbilder. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hva med D700? Nikon har ennå, meg kjent, tidenes beste vidvinkelzoom, Nikkor 14-24mm. Helt ærlig, MÅ man ha 21MP til landskapsfoto? Du trenger faktisk ikke mer enn 10mp. Og et 7-14. Og jeg tror nok at MF eller til og med SF kanskje er bedre enn de pittesmå fullformatssensorene for landskapsbilder. Helt enig! Noen av landskapsbildene som er tatt med D3 og 14-24/2.8 er i ypperste klasse, synes nå jeg. Sjølsagt kan en alltid ønske seg mer, men jeg kunne godt tenkt meg å høre et foredrag av en seriøs landskapsfotograf som _ikke_ rutinemessig publiserer hovedsaklig i 40x60cm og større, om "Hvorfor 12MP ikke holder for meg". 12 skikkelig juciy megapixler, altså. Ikke kompaktskvisa minipiksler. Rimeligere 54x54-utstyr kan være på trappene, forresten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå