Devolder Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Kan noen gi en veldig enkel og oversiktelig innføring i bilstereo? Eller har en link til en side om det? Det jeg tenker på da er hva forsterker, diskant og alt det andre er for noe, hvorfor man må ha det, hvordan man bruker det osv. Jeg kan lite om lyd, og ingenting om bilstereo, så jeg setter pris på at dere bruker veldig enkle forklaringer Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Forsterkeren er den enheten som forsterker opp signalet fra spilleren, så høyttalerne får nok strøm til å bevege seg skikkelig, ganske grovt forklart. Diskanter er små høyttalere som spillere de lyseste tonene, gjerne fra 2000-3000 hertz og oppover, også har man en større høyttaler, kalt mellomtone til å spille de lavere frekvensene. Hvis man vil fylle ut bassområdet, og få bedre "trøkk", så kan man utvide med en egenforsterker og høyttaler til de aller laveste frekvensene i musikken, denne høyttalertypen kalles subwoofer. Dette var vel en begynnelse? Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Forsterkeren er den enheten som forsterker opp signalet fra spilleren, så høyttalerne får nok strøm til å bevege seg skikkelig, ganske grovt forklart. Diskanter er små høyttalere som spillere de lyseste tonene, gjerne fra 2000-3000 hertz og oppover, også har man en større høyttaler, kalt mellomtone til å spille de lavere frekvensene. Hvis man vil fylle ut bassområdet, og få bedre "trøkk", så kan man utvide med en egenforsterker og høyttaler til de aller laveste frekvensene i musikken, denne høyttalertypen kalles subwoofer. Dette var vel en begynnelse? Hva er normalt å bruke av det for anlegg på 3-4 lapper? Jeg har en Toyota Corolla e11 2000mod med integrert cd spiller.. Bilde Hva bør jeg gjøre for å få bedre lyd i bilen uten å gå løs på den spilleren? Endret 20. september 2008 av Devolder Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Skal du bruke 3-4000, så blir det i grunn bare ny spiller og nye høyttalere framme. Skal du ha subwoofer og forsterker til alt, så bør du opp i 10 000+. Om du ikke vil bytte spiller, så kan du hvertfall bytte ut høyttalerne med noen bedre noen, Hertz og Focal har mye bra. Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Skal du bruke 3-4000, så blir det i grunn bare ny spiller og nye høyttalere framme. Skal du ha subwoofer og forsterker til alt, så bør du opp i 10 000+. Om du ikke vil bytte spiller, så kan du hvertfall bytte ut høyttalerne med noen bedre noen, Hertz og Focal har mye bra. Har hørt det er plundrete å bytte spilleren i den bilen, så tror ikke jeg vil det.. Men nye høytalere foran er en god ide, må jeg da ha en forsterker til dem og hvordan vet jeg strl som passer? Noen forslag til sted å kjøpe høytalere? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Anbefaler å ha forsterker til de, men da er du nødt til å bytte spiller, så i dette tilfellet blir det å koble de på ledningene som de gamle var koblet til. For å finne størrelsen så må du ta av dekselet på de og måle de, rett og slett. Greie plasser å handle fra er Dynabel, Bilradiospesialisten og Installbay. Det er butikker jeg har handlet fra og hatt gode erfaringer med. Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Anbefaler å ha forsterker til de, men da er du nødt til å bytte spiller, så i dette tilfellet blir det å koble de på ledningene som de gamle var koblet til. For å finne størrelsen så må du ta av dekselet på de og måle de, rett og slett. Greie plasser å handle fra er Dynabel, Bilradiospesialisten og Installbay. Det er butikker jeg har handlet fra og hatt gode erfaringer med. Ok, har jeg forstått deg rett så er eneste muligheten til å få bedre lyd i bilen uten å fjerne orginalspilleren og ikke bruke mer enn 4000kr: å kjøpe nye høytalere framme som ikke trenger forsterker..? Jeg lurer på om de nye høytalerene blir såpass svake da at det ikke er verdt å gjøre? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Du kan fint kjøpe forsterker og høytalere selv om det er integrert spiller. Det er bare ikke så rett fram enkelt å koble som ved kjøp av ny spiller som har standardutganger. Selv skal jeg ha forsterker og høytalere til en BMW business CD spiller om absolutt ikke er standard. Ta en titt på f.eks. Blaupunkt PnP forsterkere for løsninger uten ny spiller. eks: http://www.blaupunkt.com/no/7607792130_main.asp Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nå sies det at lydkvaliteten blir betydelig begrenset ved bruk av høynivå-innganger. Kjøper han ett lettdrevent frontsett, så kan han klare seg uten forsterker. Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Du kan fint kjøpe forsterker og høytalere selv om det er integrert spiller. Det er bare ikke så rett fram enkelt å koble som ved kjøp av ny spiller som har standardutganger. Selv skal jeg ha forsterker og høytalere til en BMW business CD spiller om absolutt ikke er standard. Ta en titt på f.eks. Blaupunkt PnP forsterkere for løsninger uten ny spiller. eks: http://www.blaupunkt.com/no/7607792130_main.asp Har/skal du ha noe annet enn det eller? Jeg fant ikke ut åssen jeg kommer til de gamle høytalerene i corollaen.. Er bytte av høytalere og forsterker en jobb som alle kan klare? (etter litt tid) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Jeg skal bytte ut fronthøytalere og sette inn diskanter. Samtidig skal jeg la forsterkeren drive de to fabrikkmonterte subbene under setene (mulig jeg bytter dem ut etterhvert med noe annet avhengig av ytelsen). Hvis du bruker god tid på å lese på diverse forum og slikt, så ser jeg ikke bort ifra at det skulle være mulig. Selv valgte jeg å la bilradiospesialisten påta seg jobben ettersom jeg ikke vil plundre rundt i en nesten ny bil selv med pølsefingrene. Du vil uansett får litt tips og råd om du spør på en slik plass ettersom de har erfaringen Endret 21. september 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Da vurderer jeg følgende: Hertz HSK 130 Audision SRx2 + kabler: RCA700-17 FPK 600 SW16-1 Til sammen blir dette ca 5500. Jeg kan få det fra installbay for 5000 inkl. dempematter. Høres dette konge ut? Jeg som i utgangspunktet tenkte å bruke 3-4000, blir jeg mye mer fornøyd med dette trur dere? Jeg vil ha god bass og ellers bra lyd. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Er det signalutgang på originalspilleren din? Noe jeg tviler på, du må nok ha ny spiller for å bruke dette, sannsynligvis. Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Er det signalutgang på originalspilleren din? Noe jeg tviler på, du må nok ha ny spiller for å bruke dette, sannsynligvis. Ja det kommer til å funke, har spørt 2 ganger på denne tråden jeg oppretta. Ta en kikk. Hvis du fremdeles er i tvil, ta å spør der;) Endret 25. september 2008 av Devolder Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det kommer til å fungere, men ikke forvent luksus-lyd. Lenke til kommentar
pack Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hvis ikke jeg missforsto var det ingen i den tråden som svarte på det "Lefse" mente..? Hvis du ikke har signalutganger på CD-spilleren i bilen din får du ikke kobla til forsterker! Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Hvis ikke jeg missforsto var det ingen i den tråden som svarte på det "Lefse" mente..? Hvis du ikke har signalutganger på CD-spilleren i bilen din får du ikke kobla til forsterker! Jo det var det, kan sitere fra en som svarte meg: "Ja, 100% sikker på at dette kan kobles på spilleren." Lenke til kommentar
Devolder Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Det stemmer at jeg ikke har linjeutganger på spilleren i bilen, det er derfor jeg har bestillt den forsterkeren. Den skal fungere uten. "Forsterkeren SRx2 kan "stjele" signal fra høyttalerutgangene dine og konvertere signalet og forsterke det. Du trenger heller ingen remoteledning fra spiller/tenning. Da disse forsterkerne føler på høyttalerkabelen om det går spenning der og når den merker spenning skrur den seg automatisk på. Hvis du velger en annen type forsterker så bør du kjøpe en Connection SLI boks, da denne gjør samme jobben og muligjør bruk av hvilken som helst forsterker." Endret 25. september 2008 av Devolder Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Installbay har orden i sysakene sine, og gir deg utstyr som fungerer Har hatt Hertz frontsett selv, og ble knallfornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå