Fylliksen Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Jeg er kunde i dnbnor, har brukskonto, sparekonto og BSU der, samt noen penger i pengemarkedsfond (dnbnor aktiv rente). Så på en liste over diverse fond at dnbnor telecom fikk en 6er, og lurte på å kjøpe noen andeler der, evt dnbnor miljøinvest, som også skulle være et bra fond(og høres ut som). Tenkte å kjøpe andeler for 20 000 (som jeg forøvrig har råd til å tape, så klart), og la det stå der og godgjøre seg til jeg skal kjøpe bolig om et år eller tre. Evt 25 000 hvis det blir telecom siden det står at det er minstebeløp der....? Er det lurere av meg å kjøpe fra et annet fond enn de i dnbnor? Regner med at dnbnor ikke har det aller beste fondet. Er det noen fordeler for meg å benytte meg av dnbnor sine fond framfor de i andre banker, i og med at jeg har alt annet i den banken? Hvordan vil det påvirke selvangivelsen min? Blir det masse ekstra papirarbeid å fylle ut, eller trenger jeg bare å sjekke at tallene stemmer? Forhåpentligvis drar jeg til USA for et år om ikke så lenge. Vil dette komplisere et evt kjøp? Og, viktigst av alt: Bør jeg vente med å kjøpe? Endret 19. september 2008 av audunk Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det virker som om du ser på et par gode fonds-alternativer der. Det snakkes jo litt om at "grønne" fond som DNB Miljøinvest kan bli en boble, men ser man på det enorme globale fokuset som er rettet på miljøvern for tiden, så tror jeg fond som satser på grønn teknologi o.l. vil gjøre det godt fremover. Ellers får jo Skagen-fondene mye skryt, bl.a. topper Skagen Global Dine Pengers liste over de beste aksjefondene (http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=582). Men som du ser er jo begge de fondene du har nevnt også høyt oppe på den listen, så det er nok ikke noen dårlige fond du evt. kjøper. Du spør om det vil innebære noen fordeler å kjøpe fond i DNB Nor siden du allerede er kunde der, og der er vel svaret nei. Å være trofast til banken sin er noe som hører fortiden til. Spørsmålet du stiller til slutt, om du burde vente med å kjøpe eller ikke, er jo det alle spør seg om nå i disse dagene, nemlig om bunnen er nådd. Mange mener ja, men det er også stor enighet om at markedet vil fortsette å være turbulent, om ikke så ekstremt som vi har sett denne uken. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke gått inn med mye penger i dag, hvis kun har en tidshorisont på 1 år. 3 år derimot, så ville det vært litt mer interresant. At du reiser til USA gjør vel at evt. skjemaer ol. vil bli vanskelig å få fylt ut for opprettelse av fondskonto om du ikke har det allerede. Ta kontakt med kunderådgiveren i den banken/fonds-institusjonen du velger å kjøpe hos, før du reiser. Lykke til ;-) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Fordelen med å være Dnbnorkunde og kjøpe dnbnorfond er at du ikke trenger å tenke på det hvis du skulle reise utenlands. Du ordner absolutt alt gjennom nettbanken din uansett. Lenke til kommentar
Fylliksen Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Kult, takk for svar. Men hvordan blir det når jeg skal fylle ut selvangivelsen til neste år da? Blir det mye ekstraarbeid når jeg har penger i et fond, eller er alle nødvendige fleter fylt ut av skattemyndighetene, og jeg må bare kontrollere de? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Alt er forhåndsinnfylt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå