Gå til innhold

Tysk soldat med Stengun? [BILDEANALYSE]


Galexon

Anbefalte innlegg

Se nøye på soldaten til venstre i dette bildet:

 

34050.jpg

 

Ser ikke dette ut som en stengun som henger på ryggen til soldaten?

 

Har et prosjekt om nazismen, og kom over dette bildet. Ble litt nysgjerrig. Har noen eventuelt en teori om hvorfor denne soldaten bærer et britisk våpen? Eller er det et tysk våpen som jeg rett og slett ikke har sett før?

Ved første øyekast la jeg ikke stort merke til det, og tenkte at det var en Mp-40, altså standard tysk våpen.

Men når jeg studerte bildet så jeg at magasinet sitter på venstre side av våpenet, og ikke under.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at man ikke kan se alle detaljene på bildet mener jeg det faktisk er et tysk våpen. En MP28, eventuelt en MP18. MP18 var tyskernes første maskinpistol, tatt i bruk mot slutten av den første verdenskrig. I 1928 ble den satt i produksjon igjen som MP28 med små forbedringer som blant annet nytt sikte, siktet på bildet ligner så langt jeg kan bedømme mest det som sitter på en MP28. Både MP18 og MP28 var i bruk av tyske soldater under hele den andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Med forbehold om at man ikke kan se alle detaljene på bildet mener jeg det faktisk er et tysk våpen. En MP28, eventuelt en MP18. MP18 var tyskernes første maskinpistol, tatt i bruk mot slutten av den første verdenskrig. I 1928 ble den satt i produksjon igjen som MP28 med små forbedringer som blant annet nytt sikte, siktet på bildet ligner så langt jeg kan bedømme mest det som sitter på en MP28. Både MP18 og MP28 var i bruk av tyske soldater under hele den andre verdenskrig.

 

Den er igjen mye tynnere enn det på bildet. Ut i fra det jeg ser, så ser det ut som et russisk våpen. Husker ikke modell, men de brukte ofte denne type munning på våpnene pga dens form fikk våpnet til å kjøle seg lett.

Lenke til kommentar

Tynnere? Om du finner noe som ligner mer på en MP28 må du gjerne komme med den. Dette er uansett en MP18-type maskinpistol, om det er den orginale MP18, en MP28 eller den varianten de produserte i Østerrike, S1-100, også kjent som MP 34(ö) i Tyskland, skal jeg ikke uttale meg om for sikkert, men jeg mener det er en MP28.

 

Man kunne kanskje ta den for den britiske Lancaster som var en kopi av MP28, men siktet var anderledes på denne enn det man ser på bildet over. Den sovjetiske PPD, som også tok mye fra MP28, var bredere enn MP28 og magasinet ble uansett satt inn fra undersiden.

Lenke til kommentar

SheikFyFazan: Takk for at du hjalp meg med nøtta:) Irriterer meg når jeg ser ting på bilder eller film som jeg ikke klarer å gjenkjenne, spesielt når det gjelder 2. verdenskrig som jeg føler meg nokså sikker på

 

Det du sier om at magasinet til PPD ble satt inn under i fra kommer litt ann på mod. jeg har sett utgaver der de er så og si helt like MP18/28.

 

Btw beklager at jeg blander våpen. Seff hadde du rett. http://en.wikipedia.org/wiki/MP18

 

PPD? Er dette det "tekniske" navnet for den russiske "Spagin" rifla? Den med samme munning som denne på bildet, men med en "gangster-tønne" som magasin? :p

Lenke til kommentar
SheikFyFazan: Takk for at du hjalp meg med nøtta:) Irriterer meg når jeg ser ting på bilder eller film som jeg ikke klarer å gjenkjenne, spesielt når det gjelder 2. verdenskrig som jeg føler meg nokså sikker på

 

Det du sier om at magasinet til PPD ble satt inn under i fra kommer litt ann på mod. jeg har sett utgaver der de er så og si helt like MP18/28.

 

Btw beklager at jeg blander våpen. Seff hadde du rett. <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/MP18" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/MP18</a>

 

PPD? Er dette det "tekniske" navnet for den russiske "Spagin" rifla? Den med samme munning som denne på bildet, men med en "gangster-tønne" som magasin? :p

 

Jepp det er den, dvs munningen er ikke helt lik vel og merke. :) Litt info: http://en.wikipedia.org/wiki/PPD-40 Jeg mener å ha sett denne i en moddet versjon hvor magasinet kommer ut i fra siden. Men som det sikkert har blitt sagt før på forumet, det finnes ørten hundre forskjellige versjoner av alle våpne.

Lenke til kommentar

PDD'en knabbet ganske tidlig matemekanismen og trommelmagasinet til den finske Suomi m/31, men russerne forsøkte først å lage sin egen mekanisme. Noen få ble visstnok også produsert med denne egne mekanismen, hvordan den fungerte vet jeg ikke men jeg ser ikke bort fra at den var en kopi av den tyske.

 

Maskinpistolen på bildet har det lange 32-skuddsmagasinet som var standard på MP28, men magasinet dukket opp tidligere og ble også benyttet med MP18.

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...