Keegil Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Heisann, Driver for øyeblikket og leker meg med tanken om å bygge ny PC, da den gamle begynner å dra litt på åra og jeg liksom har falt litt av lasset når det gjelder PC-spilling, siden den ikke kjører nye spill spesielt bra. I den forbindelse har jeg noen spørsmål rundt valg av hovedkort. Må bare unnskylde meg hvis jeg kommer til skade for å si noe tåpelig; jeg har falt ganske kraftig av lasset når det gjelder maskinvare også... Hittil har jeg valgt ut følgende komponenter: Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB Intel Core™2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB Det er riktignok stort rom for endring av disse også, så hvis noen har forslag eller anbefalinger så for all del, kom med det. F. eks. kan jeg godt gå for et nVidia-skjermkort hvis det er nForce-chipset med SLI som er the shit for øyeblikket når det gjelder hovedkort. Jeg har heller ikke valgt ut noe minne, siden det beror seg på hva slags hovedkort jeg velger. Når det gjelder harddisk(er) er jeg på utkikk etter noe som ikke blir en flaskehals i forhold til resten av komponentene. Gjerne kom med forslag på disse områdene også! Jeg kunne selvfølgelig ha laget ørten tråder på de forskjellige kategoriforums, men jeg tenkte det kanskje var like greit å samle ting her. Men hvis jeg skal gå ut ifra de komponentene jeg allerede har valgt, så er jeg i utgangspunktet på utkikk etter et hovedkort med CrossFire-support, så jeg kan slenge inn et ekstra skjermkort skulle jeg ha behov for det. Forøvrig virker det som om de nyeste hovedkortene har gått over til DDR3-minne; er dette et must? I tillegg er det tilsynelatende 3 forskjellige Intel-brikksett ute og går for tiden; X38, X48 og P45. Naiv som jeg er hadde jeg i utgangspunktet bare tenkt å gå for det høyeste tallet... Egentlig ser jeg ikke etter noe med heftige overklokkingsmuligheter, ettersom jeg ikke akkurat har tenkt å innstallere vannkjøling. Det skader riktignok ikke å kunne overklokke litt, og jeg kan alltids installere noen ekstra vifter her og der. Når det gjelder pris ser jeg for meg noe i samme prisklasse som de komponentene jeg har valgt ut allerede, men jeg er villig til å strekke meg litt. Ikke nødvendigvis fullstendig top-end, hvor du begynner å få lite for pengene i forhold til lengre nede på prisskalaen, men et sted i grenseland hadde vært flott. Få forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
runniz Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Skjermkortet og prosessoren er gode valg - kunne tenkt meg de jeg også Harddisken som gir minst flaskehals nå må være Velociraptoren, som promoteres med at den er 35% raskere enn de vanlige raptorene (noe som stemmer ifølge Storagereview). Den snurrer på 10000rpm og har mye lavere responstid enn de eldre modellene. Du har også andre alternativ, som Raid 0 oppsett, SSD, 15.5k SAS osv. Jeg ville ikke gått for ddr3 enda - både pga pris, og at du kanskje uansett vil oppgradere ddr3-minnet til noe med høyere hastighet etterhvert, noe hovedkortet du velger nå kanskje vil begrense. Siden jeg har en bios ift. Asus er alle mine anbefalinger derfra - andre får komme med innspill om andre merker Bommer jeg på prisen du hadde tenkt deg må du bare si fra.. P45: Asus P5Q Deluxe X48: Asus Rampage Formula Dyrere P45: Asus Maximus II Formula Disse kortene er meget gode også for overklokking, men de er kanskje litt overkill for ditt bruk.. Selv har jeg et Asus P5E X38 og er veldig godt fornøyd. EDIT: Noen grunn til at du har valgt Sapphires kort? Har ikke lest meg opp om 4870x2-kortene, men som med andre radeon-kort ville jeg valgt et med 36mnd garanti som Asus (igjen, hehe) og HIS - eller Gigabytes som ifølge komplett har 120 mnd garanti Endret 19. september 2008 av runniz Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 SLi og nForce sammen med Intel er en bra oppskrift, super oppskrift... Om du vil ha problemer og røske ut håret ditt mens hovedkortet lever sitt eget liv. Nei, stabilitet kommer fra Intel, og herunder har vi X38 / X48 på toppen med sin fremtidige Crossfire støtte. Skal du kun ha Crossfire nå og single senere så er det P45 som gjelder, siden det holder plenty til dagens skjermkort. Ellers kan jeg godkjenne ditt oppsett. Lenke til kommentar
Keegil Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Takk for svar! På oppfordring fra runniz bytter jeg til følgende grafikkort: Asus EAH4870X2/HTDI/2G Virker som om det er lettere å få tak i også, Sapphires kort er tilsynelatende utsolgt i lange tider fremover. Asus Rampage Formula ser ut til å være midt i blinken, så lenge det virkelig ikke er noe stress å gå for DDR2 når det virker som om DDR3 er på vei inn som ny standard. Må bare beklage, men er veldig skeptisk til å kjøpe ting basert på teknologi som er på vei ut (been there, done that, got the T-shirt etc.). Asus P5E64 WS Evolution Gigabyte GA-X48T-DQ6 Hadde disse vært gode alternativer? Ser ut som om det er vel så bra som Formula Rampage, X48 chipset, DDR3, og ihvertfall førstkommende tilfredstiller runniz' Asus-fetish. Endret 20. september 2008 av Keegil Lenke til kommentar
runniz Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er fremdeles endel usikkerhet blant ddr3-minne, og foreløpig er det liten forbedring i ytelse, i hvertfall ift. pris - men; ddr3 kommer til å erstatte ddr2. Jeg skal likevel prøve å forvirre deg litt, enten for å få deg til å bli interessert og lese deg opp på kommende maskinvare, eller bare kaste inn håndkleet og gå for ddr2 Usikkerheten rundt ddr3 består av endel faktorer.. hvilken hastighet som blir standard vet vi ikke, og de nye hovedkortene med X58 chipset blir spådd å ha en begrensning på DDR3-800 og DDR3-1066 - og da begynner en ganske komplisert spekulasjon som ihvertfall jeg ikke har noen oversikt over enda; Nehalem er spesifisert til kun ha synkronisert spenning mellom cpu / ram osv noe som gjør det umulig å overklokke, da du vil svi av prosessoren med spenningen ram'en trenger. Det er også sagt at tidene til ddr3 vil ha lite å si for ytelse ift. Nehalem (core i7). Det er også kilder som nå spår at produsentene av kommende hovedkort vil kunne separere spenningene.. Også har du alltids spådommer om DDR3L (ddr3-minne med lav spenning) Uansett... Jeg ville gått for ddr2. Og om du bare skal overklokke litt, og uansett vil sikle etter ny hw om et par måneder (dvs ny prosessor med ny socket, nytt hovedkort med nytt chipset, ny kjøler etc.) er alle nevnte hovedkort overkill Jeg har som sagt Asus P5E som jeg så langt har klart å få stabil med 467 FSB (har heller ikke prøvd noe høyere). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er fremdeles endel usikkerhet blant ddr3-minne, og foreløpig er det liten forbedring i ytelse, i hvertfall ift. pris - men; ddr3 kommer til å erstatte ddr2. Jeg skal likevel prøve å forvirre deg litt, enten for å få deg til å bli interessert og lese deg opp på kommende maskinvare, eller bare kaste inn håndkleet og gå for ddr2 Usikkerheten rundt ddr3 består av endel faktorer.. hvilken hastighet som blir standard vet vi ikke, og de nye hovedkortene med X58 chipset blir spådd å ha en begrensning på DDR3-800 og DDR3-1066 - og da begynner en ganske komplisert spekulasjon som ihvertfall jeg ikke har noen oversikt over enda; Nehalem er spesifisert til kun ha synkronisert spenning mellom cpu / ram osv noe som gjør det umulig å overklokke, da du vil svi av prosessoren med spenningen ram'en trenger. Det er også sagt at tidene til ddr3 vil ha lite å si for ytelse ift. Nehalem (core i7). Det er også kilder som nå spår at produsentene av kommende hovedkort vil kunne separere spenningene.. Også har du alltids spådommer om DDR3L (ddr3-minne med lav spenning) Uansett... Jeg ville gått for ddr2. Og om du bare skal overklokke litt, og uansett vil sikle etter ny hw om et par måneder (dvs ny prosessor med ny socket, nytt hovedkort med nytt chipset, ny kjøler etc.) er alle nevnte hovedkort overkill Jeg har som sagt Asus P5E som jeg så langt har klart å få stabil med 467 FSB (har heller ikke prøvd noe høyere). X58 kommer til å ha slike begrensninger ikke grunnet brikkesettet men CPU. Litt merkelig å tenke på når du ser det imot dagens PC'er med nordbrua som tar seg av minnet men nå tar CPU'en seg av hele greia med RAM'en så da er den som avgjør. Ellers om de skal kjøre sammen hele greia så kommer Intel til å få pepper, ganske så mye pepper om RAM volt og CPU volt skal synces, da blir det som de første AMD CPU'ene med integrert minnekontroller, den tålte SVÆRT lite før den røk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå