Gå til innhold

20 prosessorer forsvinner

Anbefalte innlegg

For "hjemmebruk" kan de velge Intel Pentium 4 2.80GHz, ett godt stykke under halve $280, og mange ville mene at den funker som f... for hjemmebruk.

De fleste bryr seg litt om hva slags "gammel dritt" de gidder å ha i sine hjemmaskiner, når "mye bedre" alternativer er tilgjengelig for "litt mer".

Ikke vær usaklig, man får feks en e8400 til halvparten av det denne nye I7-modellen vil koste (rundt 2200 kanskje). Over 2k er en ganske dyr CPU, det er mange som kjøper CPUer som koster under det, det er vel ikke så vansklig å forstå? Det er lite som tyder på at i7 er så fantastisk mye bedre ytelse per krone til normalt hjemmebruk enn forgjengeren. Og for å ta for meg eksemplet ditt, 4 ganger høyere pris er mer enn bare "litt mer"

AtW

Du trenger ikke å slenge "usaklig" på meg, kanskje det er heller "ubegripelig" for deg.

Mitt poeng og er at: Pentium 4 2.80GHz koster halvpris i forhold til E8400 og tross det, ingen med litt respekt for kassen sin, gidder å ha den "gamle dritten" idag. Hvis du kan begripe mine "usaklige" argumenter, da vil du forstå at, de færreste med litt respekt for kassen sin, kommer til å velge en E8400 bare fordi den koster hvalpris i forhold til Core i7.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For "hjemmebruk" kan de velge Intel Pentium 4 2.80GHz, ett godt stykke under halve $280, og mange ville mene at den funker som f... for hjemmebruk.

De fleste bryr seg litt om hva slags "gammel dritt" de gidder å ha i sine hjemmaskiner, når "mye bedre" alternativer er tilgjengelig for "litt mer".

Ikke vær usaklig, man får feks en e8400 til halvparten av det denne nye I7-modellen vil koste (rundt 2200 kanskje). Over 2k er en ganske dyr CPU, det er mange som kjøper CPUer som koster under det, det er vel ikke så vansklig å forstå? Det er lite som tyder på at i7 er så fantastisk mye bedre ytelse per krone til normalt hjemmebruk enn forgjengeren. Og for å ta for meg eksemplet ditt, 4 ganger høyere pris er mer enn bare "litt mer"

AtW

Du trenger ikke å slenge "usaklig" på meg, kanskje det er heller "ubegripelig" for deg.

Mitt poeng og er at: Pentium 4 2.80GHz koster halvpris i forhold til E8400 og tross det, ingen med litt respekt for kassen sin, gidder å ha den "gamle dritten" idag. Hvis du kan begripe mine "usaklige" argumenter, da vil du forstå at, de færreste med litt respekt for kassen sin, kommer til å velge en E8400 bare fordi den koster hvalpris i forhold til Core i7.

Påstandene din er helt virklighetsfjerne, du påsto "da vil ingen ha noen av disse gamle-dritten uansett, tenker jeg.", nå har du riktignok moderert deg til "de færreste med respekt for kassen sin" (hva enn det skal bety), men all tidligere erfaring tyder på at det rett og slett er feil, når har det noen ganf skjedd før i liknende situasjoner at ikke den gamle plattformen selger godt et stykke ut i den nye plattformens levetid? Det er absolutt ingenting som tyder på at dette ikke vil skje nå også, i særdelshet når den billigste av de nye er relativt dyr.

AtW

Lenke til kommentar
Vel, for å finne hva "respekt for kassen sin " betyr, må du spørre
, han er ekspert på "Respekt".

Men fra spøk ti alvor, mye tyder på at vi har ikke sett noe liggende som dette før!

Javel? Overgangen til Core fra P4 var vel vesentlig mer oppsiktsvekkende enn denne overgangen feks?

AtW

Lenke til kommentar
Men fra spøk ti alvor, mye tyder på at vi har ikke sett noe liggende som dette før!

Haha, nå begynner du igjen... Hvilke markedsføringsarrangementer er det du har vært med på for å få denne blinde idealiseringen av et produkt? Tør vedde på at du ikke hadde merket forskjell på et system med din egen Core 2 prosessor og en tilsvarende klokket Core i7 prosessor ved en blindtest på hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Haha, nå begynner du igjen... Hvilke markedsføringsarrangementer er det du har vært med på for å få denne blinde idealiseringen av et produkt? Tør vedde på at du ikke hadde merket forskjell på et system med din egen Core 2 prosessor og en tilsvarende klokket Core i7 prosessor ved en blindtest på hjemmebruk.

Ingen vet hva slags monster denne nye X58-plattformen vil bli, enda. Det gjenstår å se, men flere uoffisielle tester/indikasjoner (markedsføringsarrangementer?), antyder at bare Core i7 CPU i seg selv er nok for å få alt annet til å blekne.

"We managed to benchmark the single-socket, quad-core, eight-threaded, 2.93GHz monster and compare it against Intel's very own Core 2 Extreme QX9770, QX6800, and AMD's Phenom 9950 Black... "

00339723.jpg

Selvfølgelig X58 vil introdusere flere nye og overlegne godbiter i tillegg til en overlegen CPU. Så, bu bør være forsiktige å vedde på dette.

Lenke til kommentar
Sto at det skjer i oktober eller noe, husker ikke :)

Anyways, hva er så spesielt med disse nye Core i7 prosessorene?

Hva er det "revolusjonerende" som kaster andre prosessorer av markedet?

Det revolusjonerende er vel noe sånt som 10-20 % ytelsesøkning på samme klokkefrekvens om jeg ikke husker helt feil. Det er en ny arkitektur.

Lenke til kommentar

Det er spekulert mye i om ikke-ekstremutgavene lar seg overklokke noe særlig i det hele tatt p.g.a. låst multiplikator og QPI som muligens skalerer dårlig over standard 133 MHz. Hvis dette er tilfellet, vil min 3,8 GHz E7200 til under 800 kr være bedre i de aller fleste spill og programmer som skalerer dårlig over to kjerner. Da skal jeg isåfall spandere på meg en god latter til de som oppgraderer til det aller nyeste bare fordi de må "respektere kassen sin" OMG1337, og ikke egentlig trenger prosessorer som er designet for å skalere godt over flere kjerner og i typisk flertrådete oppgaver.

Som en som trenger prosessorer til typiske desktop- oppgaver, kan jeg med hånda på hjertet si at jeg er veldig lunken med tanke på Nehalem. Da gleder jeg meg nesten mer til å se hva AMD får til med Deneb m.fl. på 45nm.

Lenke til kommentar
Noe annet å ta med i beregningen er jo at skal man ha Nehalem, må man jo ut med mye mer enn bare prisen for prosessoren. Hovedkort og også minne. De fleste i dag med socket 775 har vel DDR2.

Og at prisene på alt det, vil falle som en stein gjennom en våt papirpose om 6-18mnd (avhengig av hva du ser på). Så med andre ord, dyrt å kjøpe nå i år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...