Gå til innhold

Er det mulig å øke rettighetene mine på skole-PCen?

Anbefalte innlegg

Okay, før dere begynner å bitche om at skole-PCen ikke skal brukes til noe annet enn skolearbeid, bare hør på hva systemansvarlig mener jeg ikke burde gjøre:

- Installere noe som helst. Det inkluderer også oppdateringer og plugins

- Endre startside

- Flytte på eller slette noen av ikonene på skrivebordet (omtrent 20 snarveier til programmer jeg aldri kommer til å bruke)

- Endre strømalternativene (jeg vil ikke ha en PC som slår seg av når man lokker lokket på den)

- Reparere det trådløse nettverket

- Opprette en ny brukerkonto

- Angi klokkeslett og dato

- OSV :(

Lista er lang som et vondt år. Jeg skjønner det når de blokkerer visse internettsider og programmer for å ikke ta fokuset alt for mye bort fra undervisningen, men dette her gjør jo bare PCen tilnærmet ubrukelig, i hvert fall til absolutt alt annet enn skolearbeid. Hva hvis jeg vil bruke den i helga, eller i en ferie, f.eks?

Så, finnes det noen måte å oppheve disse tullete sperringene? Og for de som bryr seg litt for mye om mitt ve og vel: Jeg går siste året på videregående nå, jeg har ikke tenkt å sitte og spille midt i timen. Det var i fjor;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber som systemansvarlig selv og det er visse regler som er satt som en skal følge. Men det med at du ikke får slette ikoner på skrivebordet, endre på strøminstillinger også videre, synes jeg er litt vel å ta i. Det er greit å ha noen regler som sier hva/hvordan maskinen skal brukes, så ikke det tar alt fokus fra skolearbeidet. Men jeg ser helt klart hva du mener, jeg har overhodet ikke satt så strenge regler for bruk av skolemaskiner. Jeg har endret litt i policyinstillinger så de ikke får installert programmer som msn f.eks, men bortsett fra det, får de styre å ordne akkurat så mye de vil. Men når du går på videregående, har du ansvar for egen læring, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de er så strenge på det. Jeg jobber på en ungdomsskole, så det blir en litt annen sak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har en praksis her, som er sånn at vi ikke ønsker å hjelpe til med å endre ting på skolemaskiner, da disse sperrene er der for en grunn, da maskinene som oftest tilhører fylkeskommunen eller kommunen.

Ønsker du å endre noe på maskinen du disponerer anbefaler jeg deg å ta kontakt med IT-ansvarlig, og spørre der. Tråden stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...