Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av Q6600, spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal overklokke min Quad 6600 2,4GhZ, datakunskapene mine er ganske brukbare, men har liten erfaring med overklokking, så da spør jeg før jeg gjør noe :)

Nå ligger cpu'n stabilt rundt 35-40 grader med en Thermaltake Golden Orb 2 kjøler og OSZ Freeze Extreme kjølepasta. Så kjøling burde ikke være noe problem, også veldig god luftstrøm gjennom kabinettet.

Tenkte å klokke til ca 3,2, kan jeg gjøre dette uten å endre Vcore og andre verdier, noen som har erfaringer?

Og utgjør det noen fare for andre komponeter i maskinen?

I pc'en står det:

MSI P35-Neo2-Fr

2GB Corsair PC6400 DDR2 minne

XFX GeForce 9600gt 512MB DDR3

Corsair 650W Power

Endret av Nutcaze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må prøve deg fram litt og litt i begynnelsen.

Øk FSB litt og litt, foreks. 10 og 10. For å nå 3,2 Ghz må du øke FSB til ca. 356 med 9x multiplyer. Men ikke gå opp med en gang. Ta litt og litt og ha kontroll.

sjekk innimellom om systemet er stabilt

Det kan du gjøre veldig enkelt med OCCT, eller bruke større mer pålitelige program, men de krever at du kjører dem på pcen over litt lenger tid. Så jeg synes det er greit med OCCT når jeg klokker meg oppover. Sett også Divider, forholdet mellom RAM og FSB til 1:1.

Etterhvert som du vil opp i 3,2 Ghz kan det være nødvendig å øke vCore noe, men i starten kan du la denne stå på auto og se hvor langt du kommer. Vcore er det kritiske med overklokking da PCU kan bli ødelagt hvis du øker den for mye. Vcore øker spenningen til CPU og gjør at den blir varmere. Tempen. kan øke ganske fort når du driver med Vcore så pass på. Du trenger sannsynligvis ikke øke vCore til mer en rundt 1,3 vCore for å klare 3,2 Ghz, men alle PCuer er forskjellige og det kan være du må opp i mer eller mindre. Jeg har akkurat nå min Q6600 på 3.2 Ghz og har vCore på 1.4 så...Men jo lavere Vcore jo bedre...

Men være forsiktig med å øke for mye og sjekk temperaturer hele tiden. Du bør ikke komme mye over 70 grader.

Hvis du ikke har problemer med å lese engelsk synes jeg denne guiden er veldig bra.

Guide fra Toms Hardware

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar
Du må prøve deg fram litt og litt i begynnelsen.

Øk FSB litt og litt, foreks. 10 og 10. For å nå 3,2 Ghz må du øke FSB til ca. 356 med 9x multiplyer. Men ikke gå opp med en gang. Ta litt og litt og ha kontroll.

sjekk innimellom om systemet er stabilt

Det kan du gjøre veldig enkelt med OCCT, eller bruke større mer pålitelige program, men de krever at du kjører dem på pcen over litt lenger tid. Så jeg synes det er greit med OCCT når jeg klokker meg oppover. Sett også Divider, forholdet mellom RAM og FSB til 1:1.

Etterhvert som du vil opp i 3,2 Ghz kan det være nødvendig å øke vCore noe, men i starten kan du la denne stå på auto og se hvor langt du kommer. Vcore er det kritiske med overklokking da PCU kan bli ødelagt hvis du øker den for mye. Vcore øker spenningen til CPU og gjør at den blir varmere. Tempen. kan øke ganske fort når du driver med Vcore så pass på. Du trenger sannsynligvis ikke øke vCore til mer en rundt 1,3 vCore for å klare 3,2 Ghz, men alle PCuer er forskjellige og det kan være du må opp i mer eller mindre. Jeg har akkurat nå min Q6600 på 3.2 Ghz og har vCore på 1.4 så...Men jo lavere Vcore jo bedre...

Men være forsiktig med å øke for mye og sjekk temperaturer hele tiden. Du bør ikke komme mye over 70 grader.

Hvis du ikke har problemer med å lese engelsk synes jeg denne guiden er veldig bra.

Guide fra Toms Hardware

Takker, der svarte du på det meste jeg lurte på egentlig :)

Skal også ta en kikk i guiden du linker til

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvordan det er på MSI, men er sikkert noe lignende som Asus.

På asus er det vel Advanced > Cpu Configuration > Dram Settings?

Okei, da vet jeg sånn ca hva jeg leter etter hvertfall :new_woot:

Skal jeg sette forhold 1:1 før eller etter jeg har overklokka, eller har ikke dette no å si?

Endret av Nutcaze
Lenke til kommentar

Selv har jeg asus rampage formula, og den har jeg fått prosessoren min (også en q6600) opp i 3.7 Ghz. Denne holder seg stabilt på 45 grader selv under mange døgn med 100 prosent load :D (rendrer mye 3D).

Jeg ville også kjøpt en annen kjøler... Jeg har Noctua NH-U12P, og denne er HELT lydløs pga av den spesielle viften.

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Selv har jeg asus rampage formula, og den har jeg fått prosessoren min (også en q6600) opp i 3.7 Ghz. Denne holder seg stabilt på 45 grader selv under mange døgn med 100 prosent load :D (rendrer mye 3D).

Jeg ville også kjøpt en annen kjøler... Jeg har Noctua NH-U12P, og denne er HELT lydløs pga av den spesielle viften.

45 grader på 100% load? Hmm, hva kjører du Vcore på da?

Hva angår cpu kjøleren min så fungerer den ekstremt godt, og er veldig stillegående. Har kjørt den på fult noen ganger for å teste

@ kakesjef: Takk for god hjelp, da blir det klokking senere i dag :D

Lenke til kommentar

45 grader på 100% load? Hmm, hva kjører du Vcore på da?

Hva angår cpu kjøleren min så fungerer den ekstremt godt, og er veldig stillegående. Har kjørt den på fult noen ganger for å teste

@ kakesjef: Takk for god hjelp, da blir det klokking senere i dag :D

Mnja, er vel mer 50 grader etter en titt på tempen. Jeg tror ikke jeg satte vcore noe særlig høyere enn den var fra før, kanksje et par hakk bare.

Lenke til kommentar

Etter litt klokking fant jeg allikevel fort ut av at jeg trenger en ny kjøler, så jeg trekker tilbake det ja sa om min Thermaltake :p

Så da tenkte jeg å teste den du anbefaler, i og med at du har såpass gode tempraturer og virker fornøyd.

Hvordan er monteringen av denne, må jeg ut med hovedkortet igjen? Er lei av å ta det ut og inn nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...