GI_Joe Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 God dag. Mitt navn er Fredrik Jullum, og jeg er en amerikansk kommunikasjonsstudent. For tiden jobber jeg med en oppgave om forskjellene mellom norske og amerikanske velgere med tanke på deres holdninger til kandidatenes privatliv, samt hvilke punkter som fremstår som viktigst når det gjelder hvilket parti man støtter. Jeg ber derfor om litt hjelp fra tilfeldig valgte velgere om dere syn på disse sakene - jeg har et par spørsmål her jeg håper et par av dere kan ta dere tid til å svare på. Jeg trenger ikke annet enn korte og konsise svar, og det er ikke nødvendig å gå inn på hvilket parti en selv støtter, men for at jeg skal kunne bruke dere som kilder er det nødvendig at dere oppgir fullt navn. Oppgaven vil ikke publiseres noe sted, og navnet vil ikke komme frem andre steder enn i kildelister. Dersom det erønskelig å fremstå som anonym foran resten av forumet kan svarene sendes via privat melding. Spørsmålene jeg ønsker svar på er de følgende: *Er det partiet selv eller partiets kandidater som avgjør hvilket parti en norsk velger stemmer på? *I hvilken grad er kandidatenes privatliv, i motsetning til deres politiske standpunkt, viktig for en norsk velger? *I hvilken grad påvirker media norske velgeres politiske ståsted og holdninger? *I hvilken grad er partiet og kandidatenes holdninger til abort, religion og krigføring, spesielt med tanke på Irak, viktig for en norsk velger? Håper dere kan sette av litt tid til å besvare disse spørsmålene. Som sagt tidligere, er det ikke nødvendig med lange, dyptgående svar, et par minutter totalt er alt jeg ber dere ofre. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Er det partiet selv eller partiets kandidater som avgjør hvilket parti en norsk velger stemmer For min del har partiets frontpersoner litt å si. Jeg heller mer mot FRP pga Siv Jensen enn Høyre pga Erna Solberg. Er mulig overfladisk, men jeg føler at Høyre er så forbasket kjedelige, og dette inntrykket forsterkes av en grå mus i front. Kjedelige partier får gjerne ikke så mye til som litt mer fargerike og entustiastiske partier? I hvilken grad er kandidatenes privatliv, i motsetning til deres politiske standpunkt, viktig for en norsk velger? Overhode ingen. Privatliv er noe alle mennesker har. Politikere er også mennesker. Om de er utro, alkoholikere eller ting som alle andre gjør i ny og ne så er ikke det min sak. Tvert i mot, det viser at politikerne er mennesker de og. Noe som er viktig i et demokrati. Men det er et viktig skille her. Et eksempel er Åslaug Haga-saken. Politikerne preker om noe, at alle bør gjøre sånn og sånn og sånn. Så gjør de stikk motsatt på privat basis. Det syntes jeg er trist. I hvilken grad påvirker media norske velgeres politiske ståsted og holdninger Norsk media er jo ekstremt ubalansert når det gjelder politisk tilhørlighet blant journalistene. Så en politisk redaktør som heller mot venstre vil jo gjerne være ekstra kritisk mot høyresiden. Jeg tror dette har mye å si i Norge. Aarebrot (svoren arbeiderpartimann)kalte norske journalister feige for å ikke ville ta debatt på dette. I hvilken grad er partiet og kandidatenes holdninger til abort, religion og krigføring, spesielt med tanke på Irak, viktig for en norsk velger? Veldig viktig, det er jo partienes holdninger til forskjellige saker som er forskjellen på feks SV og FRP. Det er partikandidatene som utfører denne politikken. Hva som skjer i Irak tror ikke jeg den gjevne borger bryr seg særlig om, det er ikke vår krig. Abort er for mange en selvføle, religion er for mange personlig, og krigføring er et tema med masse gode argumenter på begge sider. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 *Er det partiet selv eller partiets kandidater som avgjør hvilket parti en norsk velger stemmer på? Det er en kombinasjon. Dette handler om å stemme inn en tillitsvalgt. Om partiprogrammet for min egen del er "perfekt" så hjelper det lite om jeg føler de som skal fronte og gjennomføre politikken ikke har eksempelvis integriteten på plass. *I hvilken grad er kandidatenes privatliv, i motsetning til deres politiske standpunkt, viktig for en norsk velger? Det er viktig om det er nødvendig for å avgjøre erfaring eller vedkommendes integritet. En 25 år gammel singel politiker anser jeg som særdeles lite kompetent når det kommer til familiepolitikk, for å nevne et eksempel. Av erfaring så vet ikke folk uten barn hva de snakker om når de skal diskutere småbarnsfamiliepolitikk. Men i et parti skal man utfylle hverandre og det er summen av de mest fremtredende politikerne i et parti som blir relevant. Om noen er utro, eller har merkelige sexuelle preferanser så er det ikke relevant i det hele tatt. Så lenge man ikke er pedofil eller lignende. Men vedkommendes budskap vil alltid veie tyngst, et godt budskap er det uavhengig av hvem som fremmer det. *I hvilken grad påvirker media norske velgeres politiske ståsted og holdninger? Litt vanskelig å si. Den er unyansert og det er jo merkbart når de fleste aviser jeg leser gang på gang i ledere før valget alltid anbefaler å stemme de samme partiene ... Men er man obs på den skjeve fordelingen innen media så er det også noe man kan ta høyde for. Jeg vil si media ikke i all for stor grad påvirker meg, men det blir ren synsing. *I hvilken grad er partiet og kandidatenes holdninger til abort, religion og krigføring, spesielt med tanke på Irak, viktig for en norsk velger? For meg, som i egne øyne er ganske liberal av meg når det kommer til verdispørsmål, så er det veldig viktig. Nå er det få som er flinkere til å svartmale og stigmatisere amerikanere enn hva nordmenn er, det skal nevnes. Men det er endel kritikk som er høyst berettiget. Navnet mitt finner du i profilen min. Jeg stemte sist blankt, anser meg som en større tilhenger av opposisjonen enn av den rød-grønne regjering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå