ironduke Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Begynner i et 1/2-års vikariat fra 1. oktober med en årslønn på ca 330000. Har pr. i dag en bil til verdi av ca. 50000, men den er 12 år gammel og ikke noen særlig vinterbil + at den sluker bensin. Mine spørsmål er altså: 1. Hvor stort billån vil være forsvarlig å ta opp i min situasjon? 2. Hvilken bil vil dere anbefale? 3. Er det å gape over for mye å kjøpe en til mellom 250 og 300 000? 4. Det er vel ingen problem om jeg skulle stå uten jobb etter vikariatet å bare selge bilen og slette lånet? (eller hvertfall betale det kraftig ned) Ingen useriøse råd som "Kjøp deg et par ski" eller noe sånt takk. Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Kommer jo veldig ann på hvilke utgifter du har ellers. Boutgifter f.eks? Jeg personlig ville nok sett på bil i 100-150 000,- klassen med den inntekten der, sett at utgiftsnivået ellers er på normalen. Men her er det strengt tatt kun du som kan vite hvor mye du har råd til. Regn ut hvor mye du har til overs etter alle utgifter hver mnd, og husk og legge en god buffer til uforutsette utgifter, de kommer garantert. edit: Ettersom du nevner at din nåværende bil sluker bensin så tror jeg ikke Land Rover'n du sikler på kommer til æ være så mye bedre.. Endret 19. september 2008 av phax Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Begynner i et 1/2-års vikariat fra 1. oktober med en årslønn på ca 330000. Har pr. i dag en bil til verdi av ca. 50000, men den er 12 år gammel og ikke noen særlig vinterbil + at den sluker bensin. Mine spørsmål er altså: 1. Hvor stort billån vil være forsvarlig å ta opp i min situasjon? 2. Hvilken bil vil dere anbefale? 3. Er det å gape over for mye å kjøpe en til mellom 250 og 300 000? 4. Det er vel ingen problem om jeg skulle stå uten jobb etter vikariatet å bare selge bilen og slette lånet? (eller hvertfall betale det kraftig ned) Ingen useriøse råd som "Kjøp deg et par ski" eller noe sånt takk. Det finnes en del kalkulatorer av denne typen rundtom: http://www.totenbanken.no/servlet/side?section=1170800 Hvor mye du har å bruke på å betale ned på billånet må jo være opp til deg. Med 330 i året har du vel rundt 20k utbetalt i mnd. Om du har 15k i mnd å bruke på billån så kan du jo få deg litt av en bil, men de fleste ville vel være enig i at det ikke er noen genistrek. Om du selger bilen for å slette lånet er det ikke noe problem, men bil er tapsprosjekt. Den veien økonomien går for tiden gjør det vel mulig at biler generelt vil bli litt billigere etterhvert og du vil få solgt den for mindre. Og mest sannsynlig, jo dyrere, nyere bil du kjøper, desto større er verditapet. Videre, veien økonomien går, så anbefaler vel ekspertene at folk kuler ned forbruket. Om du ikke engang har fast trygg jobb ville jeg spart det jeg kunne. Når du skriver "betale det kraftig ned: Du har ikke lyst til å kjøpe en bil som taper seg mer enn 50 000 på 6mnd+. Du ahr ikke lyst å sitte igjen arbeidsledig og betale på et lån med høy rente for en bil du solgte for noen mnd siden. Det er vanskelig å svare på "hvilken bil" ettersom folk legger ned ulike ressurser i det å kunne kjøre rundt i en fin bil. Jeg liker biler selv, men jeg hadde aldri tatt opp et billån på 250 000kr for å kjøpe en. Men folk prioriterer ulikt. Skal den være fin, skal den være romslig, skal det være bmw/audi/mercedes eller er det like gjerne en toyota du vil ha? Endret 19. september 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Noen veldig grove overslag skulle tilsi 160 000 for jobben, minus skatt = ca 110 000. Lever du sparsommelig kan du bruke 70 000 til nedbetaling av bilen. Kjøper du en ny bil faller verdien ganske drastisk med en gang, så om du kjøper en til 300 000 kan du risikere at verdien faller med mer enn du klarer å betale ned med lønnen du får i løpet av det halve året. Kjøper du en brukt bil blir fallet mindre, men for en bil til 300 000 blir det fortsatt ganske stort. Akkurat hvor stort varierer ut fra modell og hvor gammel bilen allerede er. I tillegg kommer utgifter til vedlikehold og forsikring. Når det er pant i bilen må du ha full kasko. Hvis du skal unngå å måtte selge bilen når det halve året er ferdig må du mao. kjøpe en som ikke koster særlig over 100 000, og for å unngå å fortsatt ha gjeld etter å ha solgt den tror jeg den maks bør koste rundt 250 000. Husk at hvis du bruker den siste muligheten vil du sitte igjen med mindre enn du har i dag, siden du nå har en bil til 50 000. Personlig tror jeg uansett ikke at noen bank vil låne deg 250 000 med et halvt års vikariat som eneste sikre jobb. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Takker for alle gode svar så langt i tråden! Litt tilleggsinfo: Bilen jeg hadde i tankene når jeg sa 250-300 var en Land Rover Discovery 3 2005-mod. Altså ikke en helt ny bil. Men jeg er vel egentlig enig med dere i at dette nok blir for dyrt. ALternativet vil da måtte være en annen bil som har 4x4 og antispinn, antiskrens osv. En trygg bil til vinterveiene. Ikke alt for lav helst. (Skoda Octavia?) Endret 19. september 2008 av ironduke Lenke til kommentar
WangenPs3 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Har du en fin bil så får du bedre humør Land Rover'e sluker drivstoff så jeg ville holdt meg unna dem. Selv kjøpte jeg meg en Volvo V50 '07 mod for 280 000, og jeg har en årslønn på 400 000. Men så er jeg kun 21 år, og sjefene på bygget her er fornøyd med arbeidet mitt, så jeg stiger i gradene til neste år med forhøyet lønn. Som flere sier her: Sett opp et budsjett for hva du har igjen etter at regninger er betalt, matbudsjett og ikke minst det du bruker på deg selv i måneden, og ta det til betraktning. Hvis du ser at du sitter igjen med et par tusen, så er det forsvarlig å ta opp et større lån, men det lureste du kan gjøre er å ha en "egenkapital" som du kan skyte inn selv, for å få lavest mulig lån... Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Har du en fin bil så får du bedre humør Land Rover'e sluker drivstoff så jeg ville holdt meg unna dem. Selv kjøpte jeg meg en Volvo V50 '07 mod for 280 000, og jeg har en årslønn på 400 000. Men så er jeg kun 21 år, og sjefene på bygget her er fornøyd med arbeidet mitt, så jeg stiger i gradene til neste år med forhøyet lønn. Som flere sier her: Sett opp et budsjett for hva du har igjen etter at regninger er betalt, matbudsjett og ikke minst det du bruker på deg selv i måneden, og ta det til betraktning. Hvis du ser at du sitter igjen med et par tusen, så er det forsvarlig å ta opp et større lån, men det lureste du kan gjøre er å ha en "egenkapital" som du kan skyte inn selv, for å få lavest mulig lån... VUrderer nå heller å ta minileasing fra Avis. Da får jeg en splitter ny bil med alle utgifter inkl. (med unntak av drivstoff så klart) til 7000 kr. mnd. Og det kan sies opp når som helst. Høres ikke dumt ut spør du meg! Noen formeninger? Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Å bruke 7000,- pr.mnd på bil + drivstoff med din årslønn synes jeg er litt villt. Etter et halvt år har du svidd bort 40 000,- og sitter igjen med ingenting. Ikke akkurat økonomisk som du skjønner. Men antar at du har tilnærmet ingen boutgifter siden økonomien din tillater å bruke så mye på bil, og isåfall blir det vel kun en prioriteringssak. Jeg ville ikke gjort det. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Har du en fin bil så får du bedre humør Land Rover'e sluker drivstoff så jeg ville holdt meg unna dem. Selv kjøpte jeg meg en Volvo V50 '07 mod for 280 000, og jeg har en årslønn på 400 000. Men så er jeg kun 21 år, og sjefene på bygget her er fornøyd med arbeidet mitt, så jeg stiger i gradene til neste år med forhøyet lønn. Som flere sier her: Sett opp et budsjett for hva du har igjen etter at regninger er betalt, matbudsjett og ikke minst det du bruker på deg selv i måneden, og ta det til betraktning. Hvis du ser at du sitter igjen med et par tusen, så er det forsvarlig å ta opp et større lån, men det lureste du kan gjøre er å ha en "egenkapital" som du kan skyte inn selv, for å få lavest mulig lån... VUrderer nå heller å ta minileasing fra Avis. Da får jeg en splitter ny bil med alle utgifter inkl. (med unntak av drivstoff så klart) til 7000 kr. mnd. Og det kan sies opp når som helst. Høres ikke dumt ut spør du meg! Noen formeninger? Vil du ha splitter ny bil så ... Men du får ikke mye igjen selv den dag du vil bytte regner jeg med. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Å bruke 7000,- pr.mnd på bil + drivstoff med din årslønn synes jeg er litt villt. Etter et halvt år har du svidd bort 40 000,- og sitter igjen med ingenting. Ikke akkurat økonomisk som du skjønner. Jeg er helt enig med deg phax, helt vilt å kjøpe bil i den situasjonen han er i nå. Uansett hvordan man vinkler det, så vil man lide store tap hvis man må selge eller gi fra seg bilen etter 1/2 år. Mitt råd er heller at du kjører rundt i din 12 år gamle bil og heller sparer pengene du hadde tenkt å bruke på nybil. Selv om den bruker mye bensin, så skal det litt til å drikke opp bensin for 7000 pr. mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå